Paslaptinga mėnesiena. Bendravimas su medžiais ir akmenimis. Vynas, atskiestas vandeniu. Po to – staiga pakitusi būsena.
Visa tai patyrė psichologas 53 metų Arūnas Kuras, praleidęs parą Švenčionių rajone, ant piramidės formos kalno. Ten jį senas pažįstamas buvo pasikvietęs papildyti energijos atsargų.
Tačiau psichologas nepatikėjo, kad neįtikėtinai pakitusi jo būsena – vien šamaniško ritualo pasekmė.
Vilnietis nedelsdamas kreipėsi į medikus. Šie jo organizme rado narkotikų. Grįžus iš ligoninės vyrui, narkotikų testą pasidarė ir rituale dalyvavusi jo žmona 46 metų Rima Kurienė. Atsakymas irgi buvo teigiamas.
Susidomėjimas – ne iš karto
Bet šių žmonių liudijimų ir oficialių dokumentų policijai iš pradžių neužteko tyrimui pradėti.
Vilniaus narkotikų kontrolės skyriaus darbuotojai nepatarė rašyti pareiškimo, tikindami, kad vis vien nebus įmanoma įrodyti, jog dviem žmonėms be jų žinios ir sutikimo buvo duota narkotikų.
Tiktai „Lietuvos rytui” pradėjus domėtis šiuo įvykiu, Kriminalinės policijos Narkotikų kontrolės valdybos viršininkas Algis Kvainickas, atsiprašęs A.Kuro, nurodė pradėti ikiteisminį tyrimą.
Pareigūno manymu, turėtų būti skubiai tiriama, kam galėjo prireikti taip įmantriai sugirdyti narkotikų žmogui, turinčiam įtakingų pažinčių valdžios sluoksniuose.
Per pilnatį gauna, ko nori?
To ritualo organizatorius vilnietis Gintaras Normantas paaiškino „Lietuvos rytui”, jog magiškoje vietoje per pilnatį kiekvienas gauna tai, ko nori: laimės, džiaugsmo.
Jo teigimu, A.Kuro organizme surasta narkotikų tiktai todėl, kad greičiausiai pasąmonėje jis to labai troškęs.
„Aš noriu, kad žmonės žinotų, kuo jie rizikuoja vykdami į panašias vietas, ir saugotųsi”, – kalbėjo „Lietuvos rytui” A.Kuras, sutikęs papasakoti visas šio keisto ritualo detales.
Psichologas siekė tobulėti
Diplomuoto ichtiologo 49 metų G.Normanto pasiūlymas vykti kartu praleisti savaitgalio A.Kuro nenustebino.
Psichologas su šiuo žmogumi pažįstamas jau keliolika metų.
Jis žinojo, kad garsaus keliautojo ir fotografo Pauliaus Normanto jaunesnysis brolis domisi šamanais bei magais, netradiciniais būdais gydo žmones.
Šįkart po kelerių metų pertraukos paskambinęs G.Normantas pakvietė vykti į Švenčionių rajoną ant šventu vadinamo kalno prie Sėtikio ežero ir ten pavaikščioti šamanų takais. Jis taip pat žadėjo, kad šios išvykos metu Kurų šeima pasikraus dvasiškai bei energetiškai, parsiveš švento vandens.
A.Kuras tikėjosi, kad žygis praturtins jo psichoterapijos metodus, nes kartą jau dalyvavo G.Normanto surengtame žygyje prie Kernavės. Tiesa, iš ten jis turėjęs išvykti pirma laiko.
Į kalną – pievomis ir miškais
Liepos 23-ioji buvo iš anksto žinoma kaip ypatingos mėnulio pilnaties metas. A.Kuro mikroautobusu į Švenčionių rajoną su G.Normantu vyko jo draugė Rūta bei 16 metų duktė Evelina ir trys šunys – Kaukazo aviganiai.
Į šventą kalną pasirodė ne taip lengva nuvykti.
Kelis kilometrus reikėjo važiuoti pievomis, po to dar eiti mišku.
Prie ežero stūksantis kalnas iš tikrųjų buvo panašus į piramidę, vieta neįtikėtinai švari, laužui buvo iškasta speciali vieta.
Šią savaitę tenai nuvykę „Lietuvos ryto” žurnalistai ant 50-60 kvadratinių metrų kalno viršukalnės aptiko ir suirusios palapinės iš šakų liekanas, gražiai išdėliotų akmenų, taip pat plunksna papuoštą kaulą.
Kartu vykęs Švenčionių policijos pareigūnas Aidas Saulevičius nustebo, kad vos už kelių kilometrų – premjero Algirdo Brazausko vila.
Gėrė vandeniu skiestą vyną
Per pilnatį prie bendro užkandžių stalo stovyklautojai atkimšo ir raudonojo sauso vyno butelį. Tačiau G.Normantas pasiūlė jį perpus skiesti savo atsivežtu mineraliniu vandeniu. Skiestą vyną gėrė visi, taip pat ir 16 metų paauglė.
Kai psichologas netrukus pajuto jaudulį krūtinėje, jam buvo paaiškinta, kad tai – „piramidės” poveikis.
Tam pačiam poveikiui buvo priskirtas ir netrukus prasidėjęs aštrus galvos skausmas pakaušio srityje, kuris vėliau pamažu rimo.
A.Kuras prisimena, kad G.Normantas nurodinėjo, ką daryti, o jo svečiai pakluso, vis labiau jausdami nepaprastą tos vietos grožį.
Jie nenustebo išgirdę, kad abi G.Normantą lydinčios moterys yra raganos, o šunys – magai, specialiai veisti šiai paskirčiai.
Netrukus G.Normantas pasiūlęs kalbėtis tik pašnibždomis arba geriau iš viso nekalbėti ir laukti keisto garso, o pats jis su „raganomis” pasišalinęs.
Nė vienas „Lietuvos ryto” kalbintas specialistas, išgirdęs apie tos nakties įvykius, negalėjo įvardyti jokios sektos arba religinio judėjimo, kuris rengtų bent panašias apeigas.
Naktį atvykėliai tylėjo ir mąstė
Kurai pasakoja, kad pasėdėję prie laužo po kiek laiko išgirdo ilgą garsą, primenantį varpelį arba kamertoną.
Arūnas ir Rima pradėjo leistis ežero link, orientuodamiesi pagal kas keliasdešimt metrų išdėstytas žvakutes.
Nusileidę prie vandens jie išgirdo nurodymą čia atsisėdus pamąstyti, o vėliau išsiskirti.
Toje vietoje žurnalistai užvakar rado dvi žvakelių liekanas.
R.Kurienė prisimena tuomet pradėjusi mąstyti apie gyvenimą, atsirado neįtikėtinas minčių aiškumas.
Prieš keletą mėnesių ištekėjusi moteris kūrė ateities planus.
Panoręs pasislėpti nuo žmonių bei mėnulio, A.Kuras nuėjo į mišką. Ten jis pradėjęs laukti atsitinkant ko nors nepaprasta.
Nenorėjo valgyti ir miegoti
Paryčiui sutuoktiniai kiekvienas atskirai nuėjo prie dar vieno G.Normanto sukurto laužo ežero pakrantėje. Čia jiems buvo pasiūlyta pasimylėti ir išsimaudyti.
A.Kuras prisimena, kad G.Normantas perspėjo leidžiantis prie ežero pasiimti geriamojo vandens, kadangi jį gali troškinti, ir beveik per prievartą įbruko tualetinio popieriaus, kurio, jo manymu, prireiksią.
Psichologą nustebino, kad jis visiškai nenorėjo valgyti, nors yra valgus iš prigimties. Be to, abu sutuoktiniai nenorėjo miegoti ir net po paros negalėjo užmigti.
Taip, vilniečio manymu, veikė narkotikai, greičiausiai sugirdyti su vandeniu, kuriuo buvo skiestas vynas. Tačiau tuo metu jokių įtarimų dėl savo būsenos Kurai nejutę.
Pasiūlė pabandyti „Marytės”
Paryčiais prie laužo, Kurų teigimu, G.Normantas paklausęs, ar moteris nenorėtų „Marytės”.
Taip, jų manymu, vadinamas rūkyti skirtas narkotinis augalas.
R.Kurienė nutarusi išbandyti niekada nepatirtą poveikį. Tačiau nemokėjo tinkamai įtraukti į plaučius suktinės dūmo ir pajuto tiktai aštrų galvos skausmą bei šleikštulį burnoje. G.Normantas ir jo draugė rūkė iš pypkės.
A.Kuras tikino, kad G.Normantas žinojęs jo griežtą nusistatymą prieš bet kokių narkotikų vartojimą, todėl psichologui parūkyti nebuvo siūloma.
Kažkada dar jaunystėje vilnietis buvo pabandęs narkotiko LSD, nes tikėjosi, kad tai būtų galima pritaikyti psichoterapijoje. Tačiau šitas pasaulyje aprašytas metodas jam pasirodęs surogatinis. Net šį metodą propagavęs JAV gyvenantis čekas Stanislavas Grofas dabar pacientams gydyti naudoja intensyvaus kvėpavimo pratimus.
Būnant Švenčionių rajone kalba vis pakrypdavo apie narkotikus. G.Normantas esą sakęs, kad kiti žmonės nenutuokia, kaip panaudoti narkotikus asmenybės „erdvėms” praplėsti, o jis – žinąs.
Minėjo dievus iki dievų
Visą kitą dieną, praleistą prie ežero, sutuoktiniai nenorėjo nei miegoti, nei valgyti. Jie toliau vaišinosi vandeniu atskiestu vynu.
A.Kuras pasakoja pajutęs keistą būseną: tarsi tai, ką jis daro ir kalba, – ne jo, o kito asmens veiksmas. Psichologas pradėjo daug ir monotoniškai kalbėti.
Vilnietis teigia garsiai nusistebėjęs, kad nenori valgyti.
Tačiau G.Normantas jam pažadėjęs, kad dar po kelių seansų psichologas numesiąs keliasdešimt kilogramų svorio.
Per pietus G.Normantas su dukterimi ir drauge pakvietė keliauti dar vienu maršrutu. Bet pareikalavo pažadėti, kad niekam apie tai nepasakos, nerodys ir nieko čia neatves.
Ritualo vedlys prasitarė, jog žino dar keturias ar penkias panašias šventas vietas Lietuvoje.
Jo tikinimu, šioje vietoje buvo įsikūrę „dievai, gyvenę iki dievų”.
Atsiklaupė prieš akmenis
Kurai buvo vedami pro akmenis, kurie jiems pasirodė ypač gražūs. Kai kurie buvo aptašyti, jiems suteikta forma, jie buvo išdėstyti tam tikra tvarka, apdėlioti žvakutėmis. Vieną akmenį Kurams buvo patikėta atkasti.
Kai visi trys atsiklaupė prieš akmenis tokia poza, lyg melstųsi, A.Kurui pirmą kartą kilo įtarimas, jog vyksta apgaulė.
R.Kurienė pasakoja pagalvojusi, kad jų pažįstami jau darosi juokingi: „Pamaniau, jog žmogus, kuris iš tikrųjų turi magiškų galių, nedemonstruoja jų turistams”.
Klausimai pasirodė keisti
Sugrįžus į Vilnių G.Normantas bei jo palydovės ir toliau tą dieną nesiskyrė su Kurų šeima: palydėjo juos į namus, gėrė vyno, kavos.
Dar Švenčionių rajone jis buvo pasiteiravęs, ar psichologo biuro patalpos – jo nuosavybė. Kelis kartus buvo pasiteirauta ir apie A.Kuro santykius su buvusia jo žmona, kuri yra Seimo pirmininko Artūro Paulausko sesuo.
Šios giminystės Kurų šeima yra nutarusi neafišuoti.
A.Kuras yra konsultacinės įmonės „Interverslas” savininkas.
Į šį psichologą konsultacijų neretai kreipiasi įtakingi šalies verslininkai.
Išsikvietė greitąją pagalbą
Tiktai vėlų sekmadienio vakarą išsiskyręs su G.Normantu, psichologas budinčioje vaistinėje nusipirko narkotikų testą. Jis yra dirbęs psichiatrijos ligoninėje su narkomanais, todėl norėjęs išsklaidyti jam kilusius įtarimus.
Testas parodė, kad jo kūne yra amfetamino. Išryškėjo ir nelabai ryškus brūkšnys ties metamfetaminu. Atsakymai dėl kokaino bei marihuanos buvo neigiami.
Paryčiui A.Kuras iškvietė greitąją medicinos pagalbą. Ši nedelsdama jį nugabeno į ligoninę. Ten atliktas tyrimas patvirtino, jog organizme yra amfetamino. Pacientui buvo pastatyta lašelinė, suleista raminamųjų ir migdomųjų.
Ūmių apsinuodijimų skyriaus vedėjas Raimundas Purvaneckas iš karto apie tai pranešė policijai.
„Lietuvos rytui” gydytojas teigė, kad A.Kuro žodžiais reikėtų tikėti – jo pasakojimą patvirtino ir testai.
Medikas pirmą kartą susidūrė su bandymu duoti narkotikų religinių arba panašių į tokias apeigų metu, nors kriminalinių apnuodijimų narkotikais būna dažnai.
Pareiškimo patarė nerašyti
A.Kuras ir R.Kurienė tiesiai iš ligoninės nuvyko į Vilniaus policijos narkotikų kontrolės skyrių.
Jie pasakojo, jog G.Normantas neabejotinai namuose turi narkotinių augalų, o namą saugo net trys šunys.
Bet tyrėjas pareiškėjams paaiškino, kad jų pasakojimui paremti nėra jokių akivaizdžių įrodymų, ir patikino,kad pareiškimo neverta rašyti.
R.Kurienė sugrįžusi iš policijos vakare taip pat pasidarė narkotikų testą ir įsitikino, kad jos organizme yra amfetamino.
Visą savaitę sutuoktiniai buvo irzlūs, nedarbingi, juos kankino nemiga. Beje, G.Normantas iš anksto juos įspėjo, kad grįžę iš šventos vietos jie porą dienų būsią be energijos.
Nė į vieną G.Normanto skambutį Kurai neatsiliepė, nors šis ir skambino dar visą savaitę.
Kas ta pagoniškoji gamtojauta?
„Jam buvo pasakyta: ką norėsi, tą gausi”, – paaiškino G.Normantas, sužinojęs, kad po šios išvykos į Švenčionių rajoną A.Kuro organizme aptikta narkotikų.
Vos išgirdęs apie A.Kuro pareiškimą policijai, jis iš karto pasikvietė „Lietuvos ryto” žurnalistus atvykti į namus Filaretų gatvėje. Čia pasodino savo kambaryje ant gulto, ištiesto ant grindų.
„Jeigu jūs norite narkotikų, aš jums duosiu. Jūs tik pabūsite su manimi, ir aš jus „užvešiu”, – aiškino jis „Lietuvos ryto” žurnalistei, tikindamas, kad po tokio bendravimo ir jos kraujyje esą bus atrasta narkotikų.
„Tai – tiktai būsenų klausimas”, – paaiškino buto šeimininkas.
„Ar ir savo dukterį galėtumėte paveikti, kad jos organizme būtų rasta narkotikų?”- paklausėme. „Kuo laisviausiai”, – atsakė tėvas.
G.Normanto teigimu, magiškoje vietoje pabuvus per pilnatį kiekvienas gaus tai, ko norės.
Jis pats gavęs džiaugsmą. Duktė Evelina pasakojo gavusi laimės, grožio.
Taip jai atsitinka visuomet būnant tokioje vietoje per pilnatį.
„Tai – pagoniškoji gamtojauta”,- aiškino pašnekovas.
„A.Kurą pažįstu puikiai, kaip ir visas jo moteris”, – pabandė sudominti G.Normantas.
Vardyti jis pradėjo nuo A.Paulausko sesers, pavadinęs ją pirmąja jo moterimi, ir paminėjo dar vieną. Dabartinę žmoną Rimą jis vadino prašalaite.
Savo brolį P.Normantą jis vadino nominalu ir tai pakartojo kelis kartus. Jis teigė besikalbantis tik su dukterimi, savo moterimi ir dar vienu žmogumi. Tas ypatingas asmuo yra kažkur Škotijoje.
Komisaras kėlė versijas
Narkotikų kontrolės valdybos viršininkas A.Kvainickas, šią istoriją išgirdęs iš „Lietuvos ryto”, pradėjo svarstyti.
Pareigūnas suabejojo, ar šitokiais metodais buvo siekiama tik surasti dar vieną klientą narkotikams parduoti. Jo tikinimu, klientų ir taip Lietuvoje netrūksta.
Be to, šitokie apgaulės metodai būdingesni jaunimui, jie netaikomi jau subrendusiems, susiformavusiems žmonėms.
A.Kvainickas pirmą kartą susidūrė su įtarimu, kad narkotinių medžiagų žmogui buvo duota kokių nors religinių apeigų metu. Jis žinojo tik apie bandymus tokiu būdu skatinti itin laisvą seksualinį gyvenimą.
Komisaras išsyk pradėjo svarstyti, kokie galėjo būti tikrieji vadinamojo žynio tikslai.
Pareigūno manymu, turėjo būti kitų priežasčių, dėl ko jam galėjo reikėti A.Kurą pririšti prie savęs, padaryti priklausomą.
Pasidomėjęs, ar A.Kuras – turtingas žmogus, kokių gali turėti ryšių, A.Kvainickas spėjo, kad „žynys” galėjo tikėtis taip pasinaudoti jo, kaip psichologo, sugebėjimais daryti įtaką kitiems žmonės, per jį valdyti jo pažįstamus.
Pareigūnas patikino pasidomėsiąs šia istorija rimčiau.
Bet, jo manymu, tuo turėtų pradėti domėtis ir kitos specialiosios tarnybos. Esą įmanoma daryti ir prielaidą, kad kitų valstybių žvalgyboms būtų naudinga turėti priklausomą, įtakingų pažinčių turintį žmogų.
Šventame rajone – jehovistai
Per paminėtus ritualus galimą spaudimą vartoti narkotikus tiria Švenčionių policija.
Švenčionių policijos komisariato viršininko pavaduotojas Linas Matulevičius „Lietuvos rytą” tikino pirmą kartą susiduriantis su panašia istorija.
Nors šio rajono vardas sietinas su būdvardžiu „šventas”, kol kas čia paklaidžioti atvyksta tik jehovistai.
Siekė pririšti prie mokytojo
Greičiausiai A.Kurą buvo bandoma įtraukti ne į narkotikų vartojimą, o siekta sujaukti šio žmogaus pasaulėvaizdį ir padaryti priklausomą nuo mokytojo.
Tokios nuomonės Humanistinės ir egzistencinės psichologijos instituto direktoriaus pavaduotojas Rimvydas Budrys. Jis moksliškai tyrinėja senųjų tautų tradicijas, tarp jų – ir šamanizmą.
R.Budrio manymu, A.Kuro istorija – tai pavyzdys, kaip naujosios religijos bei mokymai ateina į Lietuvą – ne tiktai per sektas, bet ir per atskirus žmones.
A.Kuras yra žinomas visuomenėje žmogus, turi ryšių įvairiuose visuomenės sluoksniuose, be to, kai kam galėjo pasirodyti, kad jis artimai bendrauja su įtakingais valdžios atstovais.
Anot instituto direktoriaus pavaduotojo, akivaizdu, jog buvo mėginama įtraukti A.Kurą į savo gretas, padaryti jį priklausomą. Juk buvo pasakyta, kad dar reikės mažiausiai dviejų seansų. Po to neišvengiamai galėjo kilti priklausomybė nuo narkotinių medžiagų ir nuo žmogaus, kuris jas tiekė.
R.Budrio teigimu, panaši priklausomybė tarp mokytojo ir mokinių būdinga įvairioms Rytų tradicijoms. Tokio tipo šamanui ar magui reikia būtent tokių sekėjų.
Tačiau pašnekovas paaiškino, kad naujieji judėjimai bei juos remiančios jėgos viską apskaičiuoja kelerius metus į priekį. Šitokių idėjų skleidėjas tuos tolesnius uždavinius nebūtinai žino.
„Bet kokiu atveju religiniam judėjimui labai patogu turėti psichologą, kuris reikalui esant galėtų juos „pridengti”, – pridūrė tyrinėtojas.
Prisiminė rašytojo herojų
R.Budrio teigimu, A.Kuras greičiausiai susidūrė su rašytojo Carloso Kastanedos aprašytu žynio tipu, nes čia akivaizdus šamaniškas – magiškas santykis su aplinka.
Tačiau tyrėją nustebino galimas narkotikų vartojimas ritualo metu.
Taip elgiasi tik Centrinės Amerikos bei Afrikos šamanai. Pavyzdžiui, Sibire bei Azijoje šamanai narkotikų nevartoja.
Pašnekovo tvirtinimu, Lietuvoje iš principo negali būti šamanų, nes nutrūkusi grandinė, per kurią būtų perduodamos tradicijos.
Baltai turėjo žynius. Nors jie ir mokėjo gydyti bei darė kažką panašaus kaip ir šamanai, jų paskirtis buvo saugoti šventas vietas.
Pranciškoną stebino kvaišalai
Naujųjų religijų tyrimo ir informacijos centro valdybos atstovas pranciškonas Arūnas Peškaitis „Lietuvos rytui” teigė girdėjęs apie daugybę ezoterinių praktikų Lietuvoje.
Tokiais dalykais užsiima daugybė žmonių ir organizacijų: burtų salonai, ezoterikos akademija, kai kurie iš jų derina ir neopagoniškus ritualus. Tačiau jis nė karto nesusidūrė, kad per tokias praktikas būtų vartojami narkotikai.
A.Peškaitis svarstė, kad jeigu žmogus kuriuo nors būdu pavartoja narkotikus ilgesnį laiką ir jei tai susiję su būsenomis, kurias jis sieja su tam tikra vieta arba žmogumi, tai gali sustiprinti priklausomybę.
Žmonės, kurie save vadina magais, ekstrasensais, parapsichologais, norėdami ar nenorėdami, sukelia priklausomybės efektą klientams, kurie pas juos lankosi. Bet šiuo atveju, jei narkotikai vartojami tikslingai, priklausomybė gali dar labiau padidėti.
Pranciškonas pabrėžė, jog jau 15 metų stebi neblėstantį naujųjų religinių judėjimų susidomėjimą Lietuva.
Juose įvairūs ritualai pristatomi kaip sąmonės praplėtimas.
Brolį vadina intelektualu
Fotografas ir keliautojas P.Normantas teigė „Lietuvos rytui” vengiąs keistų ritualų tiek Lietuvoje, tiek Rytuose, kur dažnai lankosi. Jis dirbąs rimtą darbą, leidžiąs jau aštuntą knygą, o per neaiškias apeigas galima pakliūti į keblią situaciją ir brangiai už tai sumokėti.
Nors jaunesnysis brolis ne kartą kvietė P.Normantą nuvažiuoti į Kernavę, jis tam neturėjęs laiko.
Tačiau Gintarą jis vadino intelektualu, kuris perskaitė tūkstančius knygų.
Išgirdęs apie tyrimą policijoje dėl galimo narkotikų davimo be asmens žinios pašnekovas tepasakė: „Taip negalėtų būti”.
P.Normantas prisipažino vartojantis Rusijos mokslininko Alberto Skvorcovo išrastus vaistus, pagamintus iš įvairių Sibiro žolelių ir turinčius psichoenergetinį poveikį, vedantį aiškiaregystės link.
Keliautojo tvirtinimu, šiuo metu gyvename Vandenio eroje, kai nuo pagreitintų procesų žmonėms gali pasimaišyti protas.
Pasaulyje esą yra daug neaiškių procesų ir reiškinių, kuriuos policija vertina pagal baudžiamąjį kodeksą. Jie tiria pėdsakus, kraują, bet, pasak keliautojo, nemato tikrosios reiškinio pusės, bioenergetinio poveikio, galinčio paaiškinti, kas iš tikrųjų atsitiko tam žmogui.
Dalia Gudavičiūtė