Per Šiaurės Europos uostuose rengiamą profsąjungos akcijų prieš laivybą su patogiomis vėliavomis savaitę Baltijos jūroje patikrinta daugiau nei 200 laivų.
Akcija vyko Belgijos, Danijos, Estijos, Suomijos, Prancūzijos, Vokietijos, Airijos, Latvijos, Lietuvos, Olandijos, Norvegijos, Lenkijos, Rusijos, Švedijos ir Didžiosios Britanijos uostuose.
Tarptautinės transportininkų federacijos (ITF) inspektoriai kartu su dokininkais ir savanoriais septynias dienas tikrino laivus su patogiomis bei nacionalinėmis vėliavomis.
Jie norėjo išaiškinti jūrininkų teisių į deramas darbo sąlygas bei atlyginimą pažeidimus.
Šiemetinėje profsąjungos akcijoje didesnis dėmesys buvo kreipiamas į kompanijų CSAV ir „Leonhardt and Blumberg” laivus. Pastaruoju metu jų įgulos parašė daug skundų dėl blogo laivų savininkų elgesio. Buvo atidžiai inspektuojami ir laivai, dirbantys Airijos jūroje, ypač keltai, kuriuose šiemet sumažėjo kokybės standartai.
Dirba už dokininkus
Dar nepaskelbti galutiniai ITF akcijų Baltijos savaitės rezultatai – kiek skolų grąžinta jūrininkams, kiek pasirašyta susitarimų su laivų savininkais.
Išankstiniais duomenimis, Vokietijoje inspektuota 115 laivų, su laivų savininkais pasirašyta 12 kolektyvinių sutarčių. Vokiečių dokininkai boikotavo kelis laivus, kurių šeimininkai atsisakė su ITF sudaryti sutartis, ginančias įgulas nuo eksploatavimo.
Motorlaivio „CMA CGM Maya” jūrininkai Olandijoje pasiskundė į laivą atėjusiam ITF inspektoriui, kad juos verčia vietoje dokininkų atlikti krovos darbus. Nebūdingus krovos darbus priverstos atlikti ir laivų „EWL Central America” bei „Burarfoss” įgulos. Olandijos jūrininkų profsąjunga dabar derasi su šių laivų savininkais dėl kolektyvinių sutarčių sudarymo ir praktikos, kai jūrininkai atlieka dokininkų funkcijas, nutraukimo.
Panašią istoriją tikrintojai išaiškino ir motorlaivyje „Hanseatic Scout” (ATG vėliava), kuris stovėjo Sankt Peterburgo uoste Rusijoje. Įgulos nariams teko dirbti ir už save, ir už dokininkus.
Baiminosi įplaukti į Lenkiją
Šiemetinėje „Action Week” savaitėje Lenkijoje dalyvavo 15 savanorių iš Lenkijos NSZZ „Solidarnost”, jūrininkų bei dokininkų profsąjungų.
Saugios laivybos administracijos informavo, jog kai kurie laivai su patogiomis vėliavomis, sužinoję apie akciją ir bijodami galimų sankcijų už pažeidimus, pusiaukelėje keitė kryptį ir plaukė į kitų šalių uostus.
Dviejuose laivuose su patogiomis vėliavomis, kurie vis dėlto surizikavo užsukti į Lenkijos uostą, nebuvo kolektyvinių sutarčių. Dabar su jų savininkais deramasi dėl sutarčių sudarymo.
Vokietijos jūrininkų profsąjungos „Verdi” atstovai pagarsėjusios kompanijos „West Coast Lines”, kuri po istorijos su motorlaiviu „Lubava” buvo įrašyta į ITF juodąjį sąrašą, laive „Porthos” aptiko ne tik jūrininkų teisių, bet ir teisinių normų pažeidimų.
Kitame šios kompanijos motorlaivyje aptikta ITF kolektyvinė sutartis, sudaryta vienos Rusijos profsąjungos, neturinčios teisės ją pasirašyti, vardu.
ITF inspektoriams reikalaujant, per akcijų Baltijos jūroje savaitę areštuotas laivas „Fortuna 1” su patogia vėliava. Jo savininkas įgulai nemokėjo atlyginimų. Laivas už skolas bus parduotas, o iš gautų pinigų jūrininkams bus sumokėta 135 tūkst. dolerių.
Patikrinta 11 laivų
Buvo patikrinti ir praėjusią savaitę Klaipėdos uoste stovėję laivai su patogiomis vėliavomis. Tikrino ITF regioninis inspektorius Lietuvoje Andrejus Černovas.
„Akcijos metu patikrinta 11 laivų. Penkiuose nebuvo susitarimų su ITF arba kolektyvinių sutarčių tekstų. Viename laive buvo neteisingai surašytas kontraktas. Laive, kurio įgula buvo lenkai, teko spręsti dviejų jūrininkų ir kapitono konfliktą. Jūrininkai nebenorėjo dirbti jo vadovaujami. Pačių pageidavimu jie buvo išsiųsti namo.
Patikrinimų metu laivuose ne kartą susitikau su Lietuvos saugios laivybos administracijos uosto kontrolės inspektoriais. Esu jiems labai dėkingas už suteiktą pagalbą ir geranoriškus patarimus”, – sakė A.Černovas.
Jūrininkas, dirbęs virėju, bet įformintas kaip AB jūreivis ir taip kas mėnesį uždirbdavęs 165 doleriais mažiau, įsikišus inspektoriui jau atsiėmė per 4 mėnesius negautus pinigus.
Be to, A.Černovui pavyko pasirašyti kelias kolektyvines sutartis su jų neturėjusių laivų savininkais.