Iš mokyklos suolo į eismo chaosą patekę jauni vairuotojai įgyja nebaudžiamumo pojūtį, skatinantį ignoruoti saugų greitį, pavojingai manevruoti, užsikrečia visais kitais neigiamais vairavimo įpročiais.
Į tai daugiau dėmesio turėtų kreipti ne tik vairavimo mokyklos, bet ir Eismo priežiūros tarnybos pareigūnai. Jeigu keliuose ir gatvėse būtų efektyvi eismo priežiūra, jauni vairuotojai taip pat nenorėtų išsiskirti pažeidimais.
Pabendravus su jaunais vairuotojais susidaro įspūdis, kad patekti į avariją tampa lyg ir prestižo reikalu, savitu laimėjimu, kuriuo gali didžiuotis tarp bendraamžių. „Jau patyriau 3 eismo įvykius: dukart pats buvau kaltas, vieną – ne”, – šypsosi dar nė metų vairavimo stažo neturintis vaikinas.
Gatvėse ir keliuose klesti chaosas. Tai glumina, pykdo drausmingus vairuotojus ir daro didelę žalą jaunam žmogui, ką tik išėjusiam vairavimo kursus. Nagrinėdami eismo įvykių statistiką matome, kad patys pavojingiausi – pirmi vairavimo metai. Per juos jaunuoliai padaro daugiau kaip 5 proc. visų autoavarijų.
Nebaudžiamumo pojūtis
Jauno vairuotojo pasirengimą tikrina „Regitros” specialistai. Egzamino išlaikymo „iš pirmo karto” procentas dar neatskleidžia konkrečios vairavimo mokyklos darbo. Mat egzistuoja ne tik būsimo vairuotojo pasirengimas, daug įtakos turi ir egzaminuojamojo vidinė būsena, stresas. Visa tai dažnai nepagrįstai nulemia neigiamus egzamino rezultatus. Į gatvę išriedėjęs jaunas vairuotojas išvysta, kad tai, ko buvo mokyta mokykloje, realiame gyvenime nepaisoma. Jį lenkiantys vairuotojai nerodo posūkio signalo, nepraleidžia ties perėjomis pėsčiųjų ar išsukančio iš stotelės maršrutinio transporto. Ir taip elgiasi ne pavieniai vairuotojai, o ištisos jų kolonos. Ir niekas tokių automobilininkų nei stabdo, nei baudžia.
Provokuoja pažeidimams
Jaunas vairuotojas netrunka suvokti, jog taip važiuoti net patogiau. Iš tiesų, kam stabdyti ir praleisti autobusą ar pėsčiąjį, įžengusį į perėją, jei gali prašvilpti pro šalį ir likti nenubaustas. Nereikia daug laiko, kad vairavimo mokyklose kaltos tiesos apie Kelių eismo taisykles (KET) būtų prisimenamos su šypsenėle. O per TV regėti kraupių avarijų vaizdai vargu ar prisimenami vairuojant. Neretai važiuoti greičiau skatina ir šalia sėdintys bendraamžiai, paniekinamai vertinantys atsargesnius vairavimo veiksmus. Tai provokuoja jauną vairuotoją daryti pažeidimus. Regėdamas aplinkinius, kurie nepaiso Kelių eismo taisyklių, ir kartodamas tą patį, bet likdamas nenubaustas, jaunuolis ima manyti, kad KET reikalingos tik egzaminui išlaikyti, o toliau galima važinėti pagal savo suvokimą ir pasirinktą tvarką.
Keršto akcijos
Nutrūktgalviškai nardantieji iš juostos į juostą atsakingiems vairuotojams kelia susierzinimą, o dažną jaunuolį užkrečia noru kartoti pavojingus manevrus, nors tam ypač reikalinga nemenka vairavimo praktika, tik jauni vairuotojai jos, deja, neturi. Apie įžūlius vairavimo veiksmus išvis nėra ką ir kalbėti. Pasivijęs ramiai riedantį automobilį toks chuliganas „įsiremia” į galą ir pradeda mirksėti žibintais, atseit „duok kelią”. Vairuotojui nesuskubus užleisti šis aplenkia ir staiga stabdo. Jeigu važiuojantysis iš paskos numato galimą keršto akciją, avarijos įmanoma išvengti, jei ne, jis gali būti apkaltintas reikiamo atstumo nesilaikymu. Nebent turėtų liudytojus.
Menka patirtis
Saugaus greičio pasirinkimas – dar viena jaunų vairuotojų bėdų. Dažnas tik po avarijos pradeda svarstyti, ką ir kaip turėjo daryti. Jaunų žmonių elgesį dažnai inspiruoja jų amžiui būdingas maksimalizmas, noras pasireikšti, išsiskirti iš bendraamžių. Menka patirtis – ne vienintelė tokių vairuotojų problema. Jų apstu – tai ir automatinių automobilio valdymo veiksmų stoka, neadekvatus, neretai karštakošiškas aplinkos suvokimas ir t. t. Dar padėtį sunkina šiuolaikiniai galingi ir dinamiški automobiliai. Šiek tiek kaltės krenta ir vairavimo mokykloms, kurios per mažai skiria dėmesio saugaus vairavimo aspektams bei kelyje tykantiems pavojams. Kita vertus, nė viena mokykla, geriau ar blogiau parengianti jaunus vairuotojus, tikrai nemoko pažeidinėti Kelių eismo taisyklių.
Trūksta tvarkos
Žmogaus pilietinė branda ne visada sutampa su 18 metų sukaktimi. Būtų tikslinga, kad aštuoniolikmečiai, gavę vairuotojo pažymėjimą, bent pusę metų vairuotų tik prižiūrimi prityrusio asmens, pavyzdžiui, šeimos nario. Tuomet ir jam eismo įvykio atveju iškiltų teisinės atsakomybės klausimas. Dar būtų pravartu ženklą, ribojantį jauno vairuotojo automobilio greitį, tvirtinti ne tik prie užpakalinio lango, bet ir priekinio. Tuomet Eismo priežiūros tarnybos patruliai, matydami galbūt per drąsiai esamoje situacijoje atvažiuojantį vairuotoją, galėtų jį sustabdyti ir priminti, kad elgtųsi atsargiau. Aišku viena: jei keliuose ir gatvėse būtų pakankama bei efektyvi eismo priežiūra, jauni vairuotojai greičiau tobulėtų ir visai nenorėtų pažeidimais išsiskirti iš kitų.