Dėl gaisro „Mažeikių naftoje” pabrangs kelių darbai, mat Mažeikiuose nutrūkus bitumo gamybai kelininkai priversti jo įsivežti iš kitų šalių. Neišgalinčios importuoti įmonės bus priverstos atidėti darbus
Gaisras „Mažeikių naftoje” sumaišė kortas Lietuvos ir kaimyninių šalių kelininkams. Rinkoje pristigo bitumo, be kurio neįmanoma asfaltuoti kelių. Nors kelininkų darbų sezonas baigiasi, bitumo poreikis vis dar didelis, nes skubama užbaigti pradėtus projektus.
Lietuvos kelininkams kasmet reikia apie 200 tūkst. tonų bitumo.
Pasak „Mažeikių naftos” atstovo Giedriaus Karsoko, įmonė per metus pagamina 160 tūkst. tonų šio produkto – du trečdaliai bitumo tenka Lietuvos rinkai, likusią dalį „Mažeikių nafta” eksportuoja į Latviją, Estiją, Švediją.
Kiekvienais metais maždaug lapkričio viduryje bitumo gamyba ir tiekimas sustabdomas iki pavasario, tačiau, pasak Karsoko, dėl gaisro „Mažeikių nafta” Latvijai nespėjo patiekti apie 4 tūkst. tonų, o Lietuvai – 22 tūkst. tonų bitumo.
Stabdys darbus
Kelius tiesiančios „Alkestos” generalinis direktorius Rimantas Morkūnas teigė, jog nedideles bitumo atsargas bendrovė jau baigė, o importuoti švedišką bitumą brangiai atsieina.
„Jei žiema bus šilta, asfaltuoti negalėsime, nes švedišką bitumą perkame tik labai svarbiems objektams – smarkiai apkrautiems keliams asfaltuoti. Jis atlaiko didesnes apkrovas, tačiau naudoti kiekviename projekte jį per brangu”, – sakė Morkūnas.
„Panevėžio kelių” atstovė Rasa Čepienė teigė, jog bendrovė visą bitumą pirkdavo iš „Mažeikių naftos” ir, nors tiekimas nutrūko, „Panevėžio keliai” dar turi atsargų.
„Perkame visuomet didelį kiekį, turime savo talpyklas ir bitumo dar turime, tačiau jokiu būdu tas kiekis netenkina bendrovės poreikių. Mums per metus reikia apie 30 tūkst. tonų. Dabar trūkstamą kiekį importuojame iš Estijos ir Lenkijos”, – teigė Čepienė.
Jos teigimu, importinis bitumas didina projektų savikainą, o sudarant sutartį dėl bet kokio projekto statybos sąmata skaičiuojama lietuviško bitumo kainomis.
„Metų pabaigoje matysime, kokių nuostolių turėsime. Laimė, kad avarija „Mažeikių naftoje” įvyko ne pavasarį ar vasarą. Bet mūsų darbų mastai dideli, todėl ir vienas mėnuo daug reiškia. Įmonės finansiniams rezultatams tai tikrai atsilieps”, – LŽ sakė Čepienė.
Įsivežti brangu
Kelių bendrovės „Fegda” gamybos vadovo Alfredo Meslino teigimu, bitumo kainos visur panašios, bet jį importuojant tenka priskaičiuoti didesnes transporto išlaidas, tad tona šios statybinės medžiagos pabrangsta apie 100 litų – 10 procentų. Bendrovės „Eurovia Lietuva” atstovas Vygantas Baltakis mano, kad mažiau problemų turės įmonės, turinčios didesnes bitumo saugyklas ir galimybes pigiau jo įsivežti.
„Mes atsivežame vagonais, turime dideles saugyklas ir darbus atliksime, nors jie gali būti ne tokie pelningi. Automobilių transportu bitumo ne taip paprasta atsivežti, kad ir iš Estijos”, – teigė Baltakis.