Ruduo – padangų keitimo metas. Tačiau praktika ir patirtis rodo, kad Lietuvoje vairuotojai apie šį nepaprastai svarbų automobilio elementą išmano labai mažai…
Pradėsiu nuo abėcėlės. Deja, ją žino anaiptol ne visi netgi patyrę vairuotojai.
Matmenys
Daugelis susimąsto, ką rodo užrašas ant padangos 195/60 R14 H…
Šis užrašas nusako padangos matmenis.
Skaičius 195 nurodo padangos plotį milimetrais, 60 – padangos skerspjūvio ir pločio santykį procentais. Raidė R – reiškia, kad padangos konstrukcija yra radialinė. Skaičius 14 – padangos skersmuo coliais, raidė H – greičio indeksas, reiškiantis, kad maksimalus greitis – 190 km/h.
Tai ne šiaip sau skaičiai. Specialistui jie pasako daug.
Beje, kaip pasirinkti padangas konkrečiam automobiliui?
Jei vasarą važinėjama 175/70 R13 padangomis, žiemai reikėtų 165/80 R13, tai yra truputį siauresnių, bet aukštesnių. Šiuo atveju bendras rato aukštis išlieka toks pat.
Patarimai
Jei turite automobilio eksploatavimo instrukciją, joje rasite rekomenduojamus padangų dydžius. Be to, jums visada patars specializuotų parduotuvių darbuotojai. Ten pat susižinokite ir koks slėgis rekomenduojamas. Jis kelyje ne mažiau svarbus. Tai saugumas, pastovumas, o šiandieninėmis sąlygomis, be abejo, nemaža degalų ekonomija.
Renkantis padangas reikia atsižvelgti į rato disko plotį. Jei diskas yra 5,5 colio pločio, tai netinka ant jo montuoti 195 pločio padangas. Tinkamiausios būtų 175 arba 185 pločio padangos.
Saugumas
Jei norite prie vairo jaustis ramiai, padangos turi tarsi prilipti prie kelio dangos. Profilio plotis – labai svarbu, kaip ir piešinio tipas, gumos sudėtis bei karkaso konstrukcija.
Ratą veikia ne tik išilginė jėga palei išilginę automobilio ašį. Kelio pakrypimai, šoninis vėjas, išcentrinė jėga posūkyje gali sukelti (ir kas minutę sukelia) šonines jėgas. Stumtelkite automobilį į šoną ir pamatysite, kad, nors protektorius liko vietoje, pats automobilis pajudėjo. Padangai riedant ją veikia šoninės jėgos. Kuo platesnis ratas ir kuo žemiau profilis, tuo sunkiau nukreipti automobilį nuo numatytos trajektorijos. Iš tiesų labai svarbu, kad užpakalinė automobilio dalis, palyginti su priekine, slystų mažiau. Todėl sportinių automobilių ratai skirtingi – užpakaliniai platesni. Ir jokiu būdu užpakalinės padangos negali būti siauresnės už priekines.