Kurortų vadovams nemieli vienadieniai poilsiautojai, atsivežantys savo sumuštinius
Gali būti, jog kitais metais neturint papildomų kelių litų į Palangą teks žvelgti nuo miesto ribos. Apie galimybes įvesti įvažiavimo, kitokias kurortines rinkliavas vakar Birštone diskutavo kurortų atstovai, ūkio ministras Kęstutis Daukšys, kiti išvažiuojamojo Ūkio ministerijos posėdžio dalyviai. Vėliau įstatymo papildymo projektas bus svarstomas Vyriausybėje, galutinį sprendimą priims Seimas.
Skirs priverstinių darbų
Druskininkuose ketinama įvesti vadinamąją „lovos” rinkliavą, kurią mokėtų verslininkai. Ji priklausytų nuo apgyvendintų žmonių skaičiaus, viešnagės trukmės. Pinigai būtų panaudoti gyventojų ir miesto svečių saugumui užtikrinti, kurortinei infrastruktūrai gerinti.
Pasak Druskininkų mero Ričardo Malinausko, į nesaugų miestą turistų nepriviliosi, todėl būtų galima įsteigti kurortų policiją, kurią netiesiogiai finansuotų „lovos” rinkliavos mokėtojai. Iš biudžeto gaunamų lėšų yra per maža visiems sumanymams įgyvendinti.
„Gėlynų priežiūra kainuoja pusantro karto daugiau nei Druskininkai gauna už kurorto statusą, o reikalavimai dideli”, – sakė R.Malinauskas. Iš pradžių jis užsiminė apie būdą, kaip būtų galima bet kurioje teritorijoje įteisinti įvažiavimo rinkliavą: miestą paskelbti saugoma zona. Į ją įvažiavusieji be leidimų privalo mokėti baudas – t.y. norimą išpešti rinkliavą. „Galėsime duoti ir priverstinių darbų”, – nusijuokė R.Malinauskas, ministrui priminus, jog, pagal įstatymus, neprivaloma už nusižengimus atsilyginti tik pinigais.
Vėliau, kilus aršioms diskusijoms su Palangos atstovais, R.Malinauskas apsistojo tik ties „lovos” rinkliava.
Pranašauja dar didesnes eiles
Įnirtingiausios diskusijos prasidėjo tuomet, kai Palangos miesto meras Pranas Žeimys išdėstė savo planus. Įvažiavimo mokestis, jo nuomone, padėtų sumažinti automobilių srautą. „Miestas dūsta nuo mašinų. Vienu metu jame stovi apie keturi tūkstančiai automobilių, tai sukelia nepatogumų”, – kalbėjo meras.
Pavykus žmones atkalbėti nuo nuosavų automobilių, tikimasi, jog atsigautų kurorto taksistai, visuomeninis transportas.
„Palaukit: praėjusį savaitgalį buvau Palangoj. Buvo didžiulė eilė norinčiųjų įvažiuoti į miestą. Jei bus įvesta rinkliava, teks laukti dar ilgiau, kol kiekvienas susimokės. Ar jūs nebijote netekti savaitgalinių turistų, kurių būna nemažai? Dvi su puse valandos eilėje gali ne vieną atgrasinti”, – dėstė K.Daukšys.
P.Žeimys atsakė, jog prieš ketverius metus rinkta tokia rinkliava turistų srauto nesustabdė, tačiau automobilių mieste sumažėjo.
Reikia laukti tris paras
Ministras, neprarasdamas vilties palangiškius „atvesti į protą”, teiravosi, ar rinkliavą surinkti nebus brangiau, nei jos nerinkti. Imant po 3-5 litus, susidarytų keli milijonai litų per metus. „O kiek kainuos kontrolės sistema, papildomos aikštelės?” – nenurimo K.Daukšys.
Iš kalbų supratęs, jog ministras pritartų tik automobilio stovėjimo, „lovos” ir kitoms rinkliavoms, dėl kurių nesusidarytų milžiniškų eilių, Palangos atstovai pratrūko.
Mero teigimu, nė viena firma nepanorės statyti mokėjimo automatų, nes kurorte pelno būna tik du mėnesius per metus, kitu laiku jie stovėtų beveik nenaudojami. „Be to, jau turėjome praktikos, kad kartais reikia laukti tris paras, kol nesusimokėjęs už stovėjimą automobilio savininkas teiksis ateiti iki savo transporto priemonės”, – pasakojo P.Žeimys.
Jam į pagalbą atėjo Palangos vicemeras Salvijus Jodka. „Nemažai poilsiautojų mieste nepalieka nieko, tik šiukšles. Jie atvažiuoja vienai dienai su savo maišiukais, sumuštiniais: maitinimo, apgyvendinimo įstaigoms pelno neduoda, o kurorto infrastruktūra naudojasi, gelbėjimo tarnyba, medicinos personalas dėl jų dirba”, – užsidegęs aiškino vicemeras, kodėl svečius reikėtų apmokestinti asmeniškai. Palangoje įvedus „lovos” rinkliavą, P.Žeimio nuomone, atsirastų nelygybė: labai sunku priversti privačius apgyvendintojus įsigyti patentus, todėl kentėtų tik firmos.
Elgsis diktatoriškai
„Vyriausybė norėtų jus apsaugoti nuo galimų klaidų”, – nenusileido ministras. „Tada teks elgtis diktatoriškai: padarysime taip, kad visai nebūtų galima įvažiuoti į Palangą. Bus gražu, kai prieš miestą visos pakelės bus pilnos automobilių”, – puse lūpų žadėjo P.Žeimys.
„Negaliu uždrausti Savivaldybei apsitverti užtvaromis, jei tik rasite tam teisėtą priežastį”, – situaciją bandė švelninti K.Daukšys, pasiūlęs daryti pertraukėlę.
Posėdžio dalyviams prabilus, ar politikų sprendimams nekliudo baimė dėl pasekmių politinei karjerai, ministras nusijuokė. „Ne tik kairieji važiuoja į Palangą”, – aiškino K.Daukšys ir priminė, jog į Palangos biudžetą turėtų nubyrėti nemažai pinigų nuo surinkto turto mokesčio, ko nebus, pavyzdžiui, Rokiškyje, kur žemė yra pigi.
Negali būti
Birštono ir Neringos merai Antanas Serafinas Zenkevičius ir Vigantas Giedraitis į diskusijas nesivėlė. Birštonas užsibarikaduoti ir tik už pinigus savo gamtos lobių atverti neketina. Rinkliavą, kaip ir Druskininkuose, ketinama imti iš verslininkų („lovos” mokestis), dėl to gali pakilti kainos.
Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto pirmininko Stasio Mikelio, nedalyvavusio posėdyje, nuomonė buvo vienareikšmė. Konstitucinio Teismo nutarimuose yra pabrėžiama, kad rinkliava turi būti siejama su paslauga, todėl mokesčių dėl mokesčių, pavyzdžiui, įvažiavimo rinkliavos, būti negali.
Jurgita Murauskaitė