Lietuvoje jau beveik dešimtmetį draudžiama tamsinti priekinį bei priekinius šoninius automobilio stiklus. Nepaisant draudimo ir už tai numatytų piniginių baudų, šalies keliuose pamatyti visais tamsintais stiklais važinėjančias mašinas – ne retenybė.
Kai kurios mašinos visais tamsintais stiklais priklauso specialiosioms tarnyboms, tačiau šalies keliuose bei gatvėse galima pamatyti nemažai automobilių visais tamsintais stiklais, kurių savininkai su atitinkamomis tarnybomis niekaip nesusiję. Dažniausiai tokiais automobiliais važinėja išskirtinių mašinų mėgėjai, prabangių transporto priemonių savininkai, kriminalinio pasaulio atstovai arba tie, kurie paprasčiausiai neįsivaizduoja savo automobilio paprastais stiklais.
LŽ aiškinosi, ar Lietuvos vairuotojai dažnai linkę nusižengti įstatymams ir dėl didesnio privatumo bei išskirtinumo ryžtasi tamsinti visus automobilio stiklus.
Vietoj baudos – į kišenę.
Vienos bendrovės vadovas Tomas (pavardė redakcijai žinoma – aut.) jau trejus metus važinėja automobiliu, kurio visi stiklai yra tamsinti. Vyras LŽ prisipažino, jog neįsivaizduoja savęs vairuojančio mašinos permatomais stiklais. „Galite mane vadinti išsišokėliu, dėmesio stoka besiskundžiančiu žmogumi, pamaiva arba taip, kaip patinka. Tačiau, mano nuomone, vairuoti naują, gražų, sportinį automobilį paprastais stiklais yra nuobodu ir neįdomu. Be to, mėgstu privatumą ir mane erzintų, jei sustojus sankryžoje aplinkiniai spoksotų į mane. Taigi dėl šių priežasčių važinėju automobiliu tamsintais stiklais”, – pasakojo Tomas.
Pašnekovas neslepia, jog per tuos trejus metus jį ne kartą stabdė kelių patruliai ir norėjo bausti už Kelių eismo taisyklių pažeidimą. Konkrečiai – už tamsintus stiklus. Tačiau Tomas tikino, jog nė sykio už tai oficialiai nėra mokėjęs baudos. „Būna, sustabdo, apžiūri stiklus, pirštu pakrapšto, pakviečia į tarnybinį automobilį pokalbio ir… paleidžia. Kartais su policininkais susitariame gražiuoju, kartais tenka ir „pietums” duoti. Sumos būna simbolinės, dažniausiai – 50 litų”, – aiškino Tomas. Jo teigimu, dėl tamsintų stiklų per metus su policija tenka susidurti vidutiniškai 5-6 kartus.
Reikia leidimo
Pagal techninius reikalavimus naudojamoms kelių transporto priemonėms draudžiama tamsinti automobilio priekinį ir priekinius šoninius stiklus, o kitus stiklus – veidrodine holografine plėvele. Vyriausybinių ir specialiųjų tarnybų automobiliai, kurių stiklų šviesos laidumas mažesnis negu leistinas, privalo turėti vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka išduotą leidimą.
Pagal šiuo metu galiojančias Kelių eismo pažeidimų nuostatas, asmenims, vairuojantiems transporto priemonę tamsintais priekiniais ir priekiniais šoniniais stiklais neturint specialaus leidimo gresia piniginė bauda nuo 100 iki 150 litų.
Prieš penkerius metus specialius leidimus stiklams tamsinti turėjo ne tik specialiųjų tarnybų atstovai, bet ir paprasti vairuotojai. Kaip jie tokius leidimus įsigydavo, galima tik spėlioti. Tuo metu sklandė gandai, jog specialūs leidimai būdavo išduodami „per pažintis” ir iš po skverno arba tiesiog klastojami.
Šiandien situacija pasikeitė iš esmės, o leidimų išdavimo tvarka tapo kaip niekada griežta. Policijos departamento atstovų teigimu, važinėti automobiliais tamsintais stiklais dabar leidimai išduodami tik aukščiausio rango Lietuvos politikų, teisėsaugininkų bei inkasatorių transporto priemonėms. Net aukštas pareigas einantiems kelių patruliams policijos vadovybė uždraudė važinėti nuosavais automobiliais, kurių visi stiklai yra užtamsinti.
Dvi draudimo versijos
Beveik prieš dešimtmetį priimtas sprendimas drausti eksploatuoti automobilius su priekiniais tamsintais stiklais tarp vairuotojų sukėlė dviprasmišką reakciją. Vieni tokią idėją sveikino, kiti – peikė. Oficiali priežastis, dėl kurios buvo priimtas sprendimas – didesnis saugumas važiuojant automobiliu. Tačiau neoficialiuose teisėsaugos pareigūnų pokalbiuose buvo ne kartą užsiminta, kad draudimas važinėti tamsintais stiklais buvo priimtas dėl visai kitų priežasčių. Kalbama, jog operatyviniams policijos darbuotojams buvo sunku sekti kriminalinio pasaulio veikėjus, nes jų automobilių stiklai dažniausiai juodi it smala ir pro juos nematyti, kas sėdi automobilyje. Tiesa, oficialiai šios versijos LŽ nesiryžo patvirtinti nė vienas policijos pareigūnas.
Nuomonės skiriasi
Nors saugaus eismo specialistai tvirtina, kad važinėti automobiliu tamsintais stiklais yra sunku ar net pavojinga, ekstremalaus vairavimo žinovai teigia priešingai. Kai kurie jų įsitikinę, kad tamsinti stiklai ir saugus vairavimas tarpusavyje nesusiję.
Profesionalus vairuotojas Augustas Spečys neabejoja, kad vairuotojai ne šiaip sau tamsina savo automobilių stiklus. Anot jo, kiekvienas turi tam tikrų priežasčių. Jis net išvardijo pagrindinius stiklų tamsinimo pranašumus.
„Pirmiausia tai – estetinis vaizdas. Mat „protingai” užtamsinti stiklai pabrėžia automobilio savitumą bei individualumą. Toliau – privatumas, ekonomiškumas ir sveikata. Kokybiškai užtamsinti stiklai sulaiko iki 99 proc. ultravioletinių spindulių, o tai saugo akis, odą, taip pat automobilio saloną nuo blukimo. Vasarą tamsinti stiklai iki 70 proc. sumažina karščio pralaidumą į saloną, o žiemą sulaiko iki 35 proc. šilumos, tad automobilio salone padeda palaikyti aukštesnę temperatūrą. Pagaliau – tai yra papildoma langų apsauga, nes kokybiška plėvele tamsinti stiklai yra apsaugoti nuo įbrėžimų ar kitų išorinių veiksnių”, – dėstė A.Spečys.
Susidomėjimas neslūgsta
Vienos stiklus tamsinančios bendrovės atstovas Emanuelis Reika LŽ pasakojo, kad, nepaisant visų draudimų, vairuotojai dažnai atvažiuoja ir prašo užtamsinti visus automobilio stiklus. Tiesa, pastaruoju metu pasitaiko nemažai ir tokių klientų, kurie pageidauja, kad serviso meistrai nuo jų stiklų pašalintų tamsinimo plėveles. Paprastai tai vairuotojai, kuriems pabodo kaskart policijai mokėti baudas. „Ir anksčiau, ir dabar susidomėjimas stiklų tamsinimu yra gana didelis. Štai ir dabar servise stovi mašina, kurią iki vakaro reikia tinkamai papuošti – užtamsinti visus stiklus. Ypač daug darbo turėjome šį pavasarį, kai vairuotojai tamsinti visų stiklų traukė būriais”, – apie uždraustą, bet populiarų „vaisių” pasakojo E.Reika.
Sertifikuotuose automobilių priežiūros centruose užtamsinti visus mašinos langus kainuoja įvairiai. Viskas priklauso nuo pasirinktų medžiagų, automobilio tipo bei konkrečių įkainių. LŽ duomenimis, šiuo metu Vilniuje užtamsinti trečios klasės „Volkswagen Golf” stiklus pigiausia plėvele kainuoja apie 250 litų. Tokios pat plėvelės klijavimas ant „Audi A8” atsieis nuo 450 iki 650 litų.
Na siaip tai nuo ultravioletiniu spinduliu saugo jau pats stiklas ir tamsinimo pleveles su tuo tikrai nesusija, cia toks lyg tarp kitko mokslinis pastebejimas …