Interneto prieigos teikimo paslaugų sektoriuje ir toliau populiariausios išlieka fiksuotoje vietoje teikiamos interneto paslaugos. Rinkos dalyviai judriojo interneto situaciją vertina nevienareikšmiškai, tačiau prognozuoja, kad ateityje šios paslaugos populiarės.
Kiekviena iš LŽ kalbintų šios rinkos dalyvių nepamiršo pažymėti turinčios konkurencinėje kovoje savų pranašumų. Pasirodo, bendrovės laikosi skirtingos strategijos: kol dvi stengiasi, siūlydamos rinkai naujoves, jų konkurentė sako, kad siūlo vartotojams tik tuo metu aktualią produkciją, ir laukia, kol naujos produkcijos rinka bus sukurta.
Nuo kaimynų atsiliekame
„Socialinių tyrimų kompanijos „JPMorgan” duomenimis, nors judrusis internetas kol kas negali atitikti visų interneto ryšio vartotojų keliamų reikalavimų, jis patenkina išskirtinius tam tikrų grupių poreikius. Todėl Europoje jau imama atsisakyti įprasto interneto ryšio. Netolimoje ateityje judrusis internetas taps toks pats įprastas, kaip šiandien yra judrieji telefonai”, – prognozavo Šarūnas Chomentauskas, „Bitės” produktų vystymo vadovas.
Jis pabrėžė, kad, 2007 metų „Vodafone” duomenimis, judriojo interneto vartotojai Airijoje sudarė 13 proc. interneto ryšio vartotojų, o Europoje – vidutiniškai 5 procentus.
„Lietuvoje šis rodiklis siekia apie 6 proc., tačiau mus smarkiai lenkia Latvija, kur apie 10 proc. visų interneto vartotojų naudojasi judriuoju internetu”, – sakė pašnekovas.
Judriojo interneto paklausa labiausiai juntama Austrijoje ir Švedijoje, taip pat Portugalijoje, Danijoje ir Airijoje.
Anot Š.Chomentausko, taikydama 3G HSDPA technologiją, „Bitė” Lietuvoje teikia greičiausią judrųjį internetą – iki 7,2 Mbps.
„Bitė” prognozuoja, kad judriojo interneto naudojimas augs po 80 proc. kasmet iki 2012 metų. Per praėjusius metus „Bitės” judriojo interneto vartotojų skaičius padvigubėjo, o „Vodafone” judriojo interneto klientų skaičius visame pasaulyje išaugo 80 procentų. Judriojo interneto vartotojų augimas esą turėtų išlikti toks pat spartus ir per ateinančius trejus metus.
Du pešasi, trečias tikisi laimėti
Š.Chomentauskas sako, kad judrųjį internetą vis labiau renkasi privatūs vartotojai. Pernai judriuoju internetu daugiausia naudojosi verslo klientai, o šiemet apie pusę judriojo interneto vartotojų jau sudaro privatūs klientai. Kartu su didėjančiu vartotojų skaičiumi daugėja ir persiunčiamų duomenų. Persiųstų duomenų kiekis Lietuvoje per 2007 metus išaugo 2,5 karto. Š.Chomentauskas sako, kad 3G technologijos yra pranašesnės už kitas alternatyvas, tarkime, tokias kaip „WiMax”.
Remiantis prognozėmis, 2012 metais dėl operatorių konkurencijos, platesnio bangų spektro, papildomų bazinių stočių ir tobulėjančių technologijų Europos judriojo ryšio operatorių duomenų perdavimo pajėgumas bus 10-15 kartų didesnis.
„Teoriškai, jei pagrindinių stočių padaugėtų 1,5-2 kartus, duomenų perdavimo pajėgumas padidėtų 30-40 kartų. Tai galima prognozuoti maždaug 2015 metais”, – sakė pašnekovas.
„Omnitel” prezidento pavaduotojas komercijai Remigijus Štaras LŽ sakė, kad „Omnitel” judriojo ryšio paslaugas pradėjusi siūlyti 2005 metais. 2006 metais ši bendrovė pirmoji Lietuvoje pradėjo teikti trečiosios kartos (3G, UMTS) ryšio paslaugas, o 2007 metais sukūrė plačiausią Europoje 3,5G (HSDPA) judriojo interneto tinklą, kuriuo šiuo metu gali naudotis 76 proc. Lietuvos gyventojų.
Remiantis RRT skelbiamais rezultatais, šiuo metu „Omnitel” yra Lietuvos judriojo interneto rinkos lyderė – judriojo interneto paslaugos „Omni Connect” vartotojai užima 82 proc. Lietuvos judriojo interneto, naudojantis kompiuteriais, rinkos.
„Tele 2” atstovas spaudai Mindaugas Biliauskas LŽ sakė, kad tik nedidelė vartotojų dalis yra linkusi naudotis judriojo interneto paslaugomis. Esą vartotojams nėra būtinybės mokėti už paslaugai teikti reikalingą 3G ryšį, leidžiantį duomenis priimti ir išsiųsti greičiau.
„Tele2″ laikosi principo siūlyti paslaugas tada, kai rinka yra pasirengusi jas priimti. Nors 3G paslaugomis naudojasi dar nedidelė vartotojų dalis, tačiau reikia pripažinti, kad tokių vartotojų sparčiai daugėja. Tai, kad rinka per tris mėnesius išaugo pusantro karto, yra tikrai nemažas rodiklis”, – nevienareikšmiškai situaciją vertino pašnekovas. Todėl „Tele2” esą sparčiai plečia trečiosios kartos judriojo ryšio tinklą ir kitąmet savo vartotojams ketina pasiūlyti 3G paslaugas konkurencingomis sąlygomis.
Judriojo interneto telefone populiarėjimą, anot M.Biliausko, lemia kelios priežastys. Šiai paslaugai įgyvendinti naudojama GPRS technologija, o GPRS stočių tinklas yra plačiai paplitęs po visą šalies teritoriją. Ryšio kokybė esanti gera, o teikiamos paslaugos dabar esančios atpigusios. Kita vertus, įvairesnis tampa ir judriojo interneto turinys. RRT atliktu vertinimu, „Tele2” teikiamos interneto prieigos paslaugos pasiekiamos lengviausiai.
Faktai
Ryšių reguliavimo tarnybos (RRT) duomenimis, 2007 metais pajamos iš mažmeninių interneto prieigos paslaugų teikimo fiksuotoje vietoje padidėjo 21,81 proc., palyginti su 2006 metais, o iš mažmeninių interneto prieigos paslaugų, teikiamų judriojo telefono ryšio tinklu, – 61,32 procento.
„Nors pajamos teikiant interneto prieigos paslaugas judriuoju ryšiu šiais metais ir pasižymėjo ženkliu augimu, vis dėlto svarbiausias pajamų šaltinis teikiant interneto prieigos paslaugas ir toliau išlieka interneto prieigos paslaugos, teikiamos fiksuotoje vietoje”, – teigiama RRT ataskaitoje.
Joje taip pat nurodoma, kad pastaraisiais metais įsibėgėja trečiosios kartos (3G) judriojo radijo ryšio tinklų Lietuvoje plėtra – tiek naudojantis kompiuteriu, tiek judriojo telefono aparatu.
RRT duomenimis, šių metų pradžioje šalyje buvo 152,9 tūkst. 3G ryšio vartotojų – 51,7 proc. daugiau nei prieš tris mėnesius.
Interneto paslaugos, naudojantis kompiuteriu, paslaugų teikėjams 2007 metais atnešė 22,4 proc. visų pajamų, gautų iš mažmeninių interneto paslaugų teikimo.
RRT teigimu, prie interneto daug dažniau prisijungiama naudojantis kompiuteriu nei judriojo ryšio telefonu. Judrusis telefonas interneto paslaugoms gauti esą naudojamas tik tuo atveju, kai nėra galimybės pasinaudoti kompiuteriu. Bendrą pajamų iš interneto prieigos paslaugų teikimo didėjimą lėmė išaugęs šių paslaugų vartojimas.