Sumokėję tūkstantines baudas, kai kurie kelių ereliai nevengia vėl sėsti prie vairo girti. Stikliuką pamėgusių vairuotojų nuo lengvabūdiškų poelgių neatbaido net tai, kad viena taurelė gali kainuoti tiek, kiek vertas visas automobilis.
Nors nuo sausio įsigaliojo griežtesnę atsakomybę už vairavimą išgėrus numatančios įstatymo pataisos, girtų vairuotojų šalies keliuose ir gatvėse beveik nesumažėjo. Negana to, policijos pareigūnams vis dažniau tenka sukti galvą, kur padėti girtuoklio vairuotą transporto priemonę, kol teismas nuspręs, ką su ja daryti.
Įtakos turi net degalų kainos
Vilkaviškio rajono Pilviškių miestelyje neblaivus (2,42 prom.) Arvydas Navickas nesuvaldė automobilio „Ford Fiesta” ir atsitrenkė į šaligatvio bortelį. To paties rajono Bačkiškių kaime policijos pareigūnai sustabdė didžiuliu greičiu važiavusį automobilį „Ford Siera”. Jį vairavo smarkiai įkaušęs (4,17 prom.) Donatas Bindokas. Tai tik vienos pavakarės įvykiai iš Vilkaviškio policijos komisariato suvestinės. Panašių įrašų mirgėte mirga visų šalies policijos įstaigų suvestinėse.
„Šiemet per 4 mėnesius sulaikėme 232 neblaivius vairuotojus. Pernai per tą patį laikotarpį – kiek mažiau – 215. Todėl nedrįsčiau teigti, kad girtų vairuotojų sumažėjo”, – LŽ sakė Marijampolės policijos komisariato Eismo priežiūros poskyrio viršininkas Gediminas Andriukaitis.
Tačiau nei jis, nei kuris nors kitas policijos pareigūnas negalėtų pasakyti, kiek iš tikrųjų prie vairo sėda išgėrusių vairuotojų. „Skandinavijoje laikomasi nuomonės, kad pareigūnams į rankas pakliūva tik apie 15-20 proc. Kelių eismo taisyklių pažeidėjų, todėl galima manyti, kad ir mūsų pareigūnai sulaiko panašią dalį neblaivių vairuotojų”, – aiškino G.Andriukaitis.
Nors specialistai tikina, kad prie vairo įkaušę paprastai sėda nedideliuose miesteliuose ir kaimuose gyvenantys jaunuoliai bei brandaus amžiaus vyrai, tokie pareigūnams į rankas pakliūva ne taip jau dažnai. Mat tikrintojai nuošalesnėse vietovėse pasirodo kur kas rečiau nei didesniuose miestuose. Todėl nenuostabu, kad didmiesčiuose nuo alkoholio apsvaigusių Kelių eismo taisyklių pažeidėjų nustatoma kur kas daugiau. Rajonuose girtų vairuotojų, padidėjus baudoms, sulaikoma mažiau.
„Iš tikrųjų pastebime, kad pareigūnai kur kas rečiau nei anksčiau vairuotojams surašo administracinių teisės pažeidimų protokolus už tai, kad jie vairavo neblaivūs”, – LŽ tvirtino Vilkaviškio rajono policijos komisariato viršininkas Virginijus Adomaitis.
Tokias pačias tendencijas teigė įžvelgiantis ir Šakių rajono policijos komisariato Eismo priežiūros poskyrio viršininkas Jonas Stanaitis. Anot jo, per keturis šių metų mėnesius Zanavykijoje girtų vairuotojų sulaikyta net trečdaliu mažiau nei praėjusiais metais per analogišką laikotarpį – tik 61 (pernai buvo 92).
„Manau, kad tam įtakos turėjo du veiksniai. Pirmas – įstatymų sugriežtinimas, antras – sumažėjo transporto eismo intensyvumas, nes brangsta degalai. Žmonės mažiau važinėja, ypač tie, kurie perka senas mašinas už kelis šimtus litų. Būtent tokie asmenys dažnai pagaunami neblaivūs, važinėjantys be teisių”, – savo pastebėjimais dalijosi J.Stanaitis.
Baudos neatgraso
Marijampolietis Tadas Grigalauskas už tai, kad vairavo automobilį būdamas gerokai įkaušęs, buvo nubaustas 2 tūkst. litų bauda. Tokios pat būklės Prienų rajono gyventoja Roma Vilčinskienė taip pat vairavo transporto priemonę, teismas jai atseikėjo 4 tūkst. litų baudą. Marius Beikauskas, Alvydas Pakutka, Daiva Delnickaitė – tai tik keli iš gausybės vairuotojų, kuriuos Lietuvos teismai nubaudė administracinėmis nuobaudomis už pomėgį vairuoti išgėrus.
Nebežinodami ko griebtis, policijos pareigūnai vėl pradėjo internete skelbti visų sugautų išgėrusių vairuotojų pavardes. Viliamasi, kad viešumas nors kiek sutramdys lengvabūdžius kelyje. Mat net tūkstantinės baudos ne visada gelbsti.
LŽ kalbinti pareigūnai pabrėžė, kad daugelis teismo nubaustų buvusių vairuotojų nemenkas 2-4 tūkst. litų baudas sumoka kone tą pačią dieną, kai tik teismas jas skiria. Mat kiekviena praleista diena reiškia papildomas išlaidas. Sulaikytą neblaivų vairuotoją policijos pareigūnai prievarta išsodina iš transporto priemonės ir perduoda ją laikinai saugoti į specialias aikšteles. Kiekviena diena tokioje aikštelėje kainuoja nuo 10 iki 20 litų. Dar nereikėtų pamiršti ir automobilio transportavimo išlaidų. Todėl stikliuką pamėgusiam vairuotojui viena taurelė gali kainuoti vos ne tiek, kiek verta jo mašina.
„Atrodo, mūsų kraštas labai turtingas, nes net ir sumokėję tūkstančius litų kai kurie buvę vairuotojai vėl geria ir girti važinėja”, – kraštiečių išlaidumu stebėjosi šakiškiai. Mat rajono policininkai keturis jo gyventojus, važinėjančius girtus, sugavo jau ne kartą.
Netenka ir traktorių
Šimtai, o gal net tūkstančiai įkliuvusių girtų vairuotojų – tiek pat sulaikytų jų automobilių. Ne tik lengvųjų, bet ir krovininių. Nemenką patirtį šioje srityje yra sukaupusi Kalvarijos policija. Pasak šios savivaldybės policijos komisariato viršininko Romualdo Kubiliaus, iš girtų vairuotojų laikinai paimtus lengvuosius automobilius pareigūnai tiesiog nutempia į specialią saugojimo aikštelę, o dėl vilkikų kyla kur kas daugiau rūpesčių.
„Būna atvejų, kai sulaikomas vairuotojas iš užsienio, dažnai – Lenkijos. Tada tenka ieškoti firmos, kuriai jis dirba, ir siūlyti kaip galima greičiau atsiųsti kitą vilkiką. Mat sulaikome tik patį vilkiką, o puspriekabę su kroviniu atkabiname. Stengiamės, kad kroviniai pas mus neužsibūtų, nes saugoti reikėtų dar ir juos”, – sakė R.Kubilius.
Kalvarijos pareigūnai juokavo, kad jiems ne tik „fūras” tenka sulaikyti. Kartą judriame kelyje jie sustabdė arklio traukiamą vežimą, kurį vadeliojo liežuvio beveik neapverčiantis vyriškis. Policininkai negalėjo leisti jam tęsti kelionės. Vežimo su arkliu į policijos komisariato kiemą taip pat netempsi, todėl gretimuose kaimuose ieškota vadeliotojo pažįstamų, kurie galėtų arklį nuvaryti į jo namus.
Pasak Šakių rajono policijos komisariato Eismo priežiūros poskyrio viršininko J.Stanaičio, jam sukti galvos, kur padėti girto vadeliotojo vežimą, dar neteko. Užtat šiemet rajono pareigūnai stabdė net tris girtų traktorininkų vairuojamus traktorius. Vieną jų teismas jau konfiskavo. Tik ne iš jį vairavusio vyriškio, o iš ūkininko, kuris leido už girtavimą prie vairo kartą baustam traktorininkui vėl sėsti į traktorių. Tai atsitiko praėjus vos keletui dienų, kai traktorininkas susimokėjo pirmąją teismo paskirtą baudą.
J.Stanaitis pabrėžė, kad įstatymuose nenumatyta jokių išimčių – sulaikomos visos mechaninės transporto priemonės, nesvarbu, kas vairuoja, – savininkas ar ne.
„Patirties sulaikant traktorius jau turime, tad nemanau, kad kiltų problemų tą patį darant ir su kita žemės ūkio technika, net ir javų kombainais. Firmoje, su kuria esame sudarę sutartį dėl tokių transporto priemonių gabenimo, yra žmonių, galinčių ir mokančių vairuoti įvairias transporto priemones, ne tik lengvuosius automobilius, bet ir sunkvežimius, traktorius, kitą techniką”, – pasakojo J.Stanaitis. Šakiai – daugiau žemdirbiškas rajonas. Todėl atvejai, kai girti vairuotojai vairuoja žemės ūkio techniką, čia nėra reti.
Mato pavyzdį
Pastarojo meto nelaimių keliuose statistika rodo, kad prie vairo išgėrę sėda ne tik paprasti kaimo žmogeliai, bet ir verslininkai, studentai, net patys policininkai. Ne išimtis ir politikai, priiminėjantys kovą su girtais vairuotojais griežtinančius įstatymus. Tad ko stebėtis, kad vien praėjusį mėnesį į šalies policijos pareigūnų rankas pakliuvo per 1,2 tūkst. girtų vairuotojų. Iš jų beveik pusė buvo vidutiniškai arba sunkiai apgirtę.
„Baudų dydis gal ir turėjo įtakos, bet jos ne viską lemia. Svarbiausia, kad trūksta vairavimo kultūros”, – pabrėžė LŽ kalbintas G.Andriukaitis. – Jei vairavimo kultūra būtų kitokia, tai ir situacija keliuose keistųsi. Manau, kad padėtis keisis tik tada, kai visi eismo dalyviai pagaliau suvoks, jog Kelių eismo taisyklės tam ir surašytos, kad jų būtų laikomasi.”