Geras matomumas ir vairuotojo reakcija – du neatsiejami dalykai, tad avarijos priežastimi gali tapti ne tik nusidėvėjusios automobilio padangos, bet ir laiku nepakeistas priekinis stiklas.
Tikrinant techninę automobilio būklę, stiklus reikalaujama pakeisti tik šiems įskilus vairuotojo matymo zonoje. Dažnai pamirštama, jog priekinis stiklas dėvisi taip pat, kaip ir automobilio padangos.
Prieš keletą metų viename Australijos universitete stiklų gamintojų ir šalies kelių saugumo federacijos iniciatyva buvo atliktas tyrimas ir nustatyta, jog šiek tiek įskilęs stiklas turi mažiau įtakos gerai matyti, nei daugybė plika akimi sunkiai įžiūrimų įbrėžimų, atsiradusių dėl stiklo nusidėvėjimo. Važiuojant automobiliu, ant kelio dangos susikaupusios medžiagos, tokios kaip smėlis ar žvyras, būna pakeliamos į orą, atsitrenkia į stiklą ir per tam tikrą laiką jame palieka duobučių ir įbrėžimų. Šviečiant saulei ar iš priekio atvažiuojančio automobilio žibintams, stiklas blizga ir žmogus yra akinamas, o tai kelia grėsmę ne tik jam, bet ir kitiems eismo dalyviams.
Valytuvai – nekalti?
Prastas matomumas ypač išryškėja iškritus krituliams – lyjant ar sningant. Valytuvai nepajėgia išvalyti vandens iš nedidelių stiklo duobučių, o jose užsilikęs vanduo sukuria didinamojo stiklo efektą. Bet kokį šviesos spindulį vanduo paverčia dėme, todėl matomumas blogėja – tampa sunkiau įžvelgti ant kelio gulinčius daiktus, tiksliai įvertinti atstumą. „Per lietų su matomumo problemomis susidūrę vairuotojai skuba keisti automobilio valytuvus, tačiau retas suvokia, kad tai pirmas nusidėvėjusio stiklo požymis”, – sako automobilių stiklų centro „Evelkas” prezidentas Evaldas Zasimauskas. Tyrimais įrodyta, kad matomumas pro seną automobilio stiklą naktį sumažėja 15 procentų. Esant dar ir prastoms oro sąlygoms, matomumas mažėja 25 procentais.
Nusidėvėjimą rodo kilometrai
Kaip dažnai reikėtų keisti greičiausiai nusidėvintį priekinį stiklą, lemia keli dalykai. Jei gyvenate šiek tiek už miesto ir kasdien esate priversti dalį atstumo įveikti žvyruotu keliuku, automobilio stiklas nusidėvės gerokai greičiau nei tų, kurie važinėja tik greitkeliais. Stiklui nusidėvėti įtakos turi ir automobilio greitis. Važiuojant dideliu greičiu, smėlio ar kitos ant kelio susikaupusios dalelės stipriau atsitrenkia į stiklą ir jame palieka didesnių nelygumų. Be to, stiklus gadina valytuvai, kurie, valydami lietaus lašelius, kartu stiklu braukia ir ant jo paviršiaus susikaupusias grunto daleles. „Objektyviausiai stiklo nusidėvėjimą galima įvertinti tik specialiais prietaisais, tik jų Lietuvoje kol kas niekas neturi. Tačiau kiekvienas vairuotojas savo stiklų nusidėvėjimu galėtų pradėti rūpintis, kai automobilio rida pasiekia 50-70 tūkst. kilometrų”, – pataria E.Zasimauskas.
Senų automobilių šalis
Remiantis statistiniais duomenimis, Lietuvoje daugiausia 10-15 metų senumo automobilių. Dažnas jų nuvažiavęs ne vieną šimtą tūkstančių kilometrų, ir savininkas dar nė karto nėra pakeitęs priekinio stiklo. E.Zasimauskas teigia pastebintis, kad dalis senesnių automobilių savininkų stiklų nekeičia baimindamiesi, jog vėliau automobilį bus sunkiau parduoti. „Tarp naudotų automobilių pirkėjų gaji nuomonė, esą jei stiklas buvo keistas, vadinasi, automobilis buvo patekęs į avariją. Tačiau tai, jog nesutampa stiklų pagaminimo datos, visiškai nereiškia, kad automobilis buvo daužtas. Pakeistą automobilio stiklą reikėtų vertinti kaip pranašumą, lygiai taip pat, kaip pirkdami dėvėtą automobilį vertiname naujas padangas”, – teigia automobilių stiklų centro vadovas. Pasak jo, perkant senesnį nei 3-5 metų automobilį, vertėtų pagalvoti ne tik apie nusidėvėjusių padangų ar stabdžių trinkelių, bet ir priekinio stiklo keitimą.
Lietuvoje nebuvo atliekami tyrimai, kokį procentą avarijų sudaro mašinos su nusidėvėjusiais stiklais. Tačiau ne kartą įrodyta, jog dažnu atveju avarija įvyksta laiku nepastebėjus objekto.