Lietuvoje mažėjant naudotų automobilių paklausai, šiuo verslu užsiimančių firmų vadovai baiminasi galimo sunkmečio, girdisi apie gręsiančius bankrotus, bet žmonės išeities ieško patys – Marijampolės darbo birža bedarbių antplūdžio nejaučia.
Kaip LŽ pasakojo Marijampolės prekiautojai naudotais automobiliais, pirmieji krizės jų versle požymiai pradėjo reikštis dar praėjusių metų rudenį, kai sumažėjo atvykstančių iš Kazachstano pirkėjų skaičius.
Sumažėjo perpus.
Jau tada kazachai pasakojo, kad jų šalyje galima finansinė krizė, todėl parduoti parvežtus automobilius yra labai sunku. Tą patį tvirtino ir toje šalyje apsilankę Marijampolės verslininkai. Jau tuomet jie pranašavo, kad tolimoje šalyje prasidėjusi krizė turės įtakos ir prekiautojams naudotais automobiliais Lietuvoje. Mat į Kazachstaną bent iš Marijampolės buvo išvežama vos ne pusė čia nuperkamų naudotų automobilių.
Pranašautas sunkmetis naudotų automobilių pardavėjams netruko ateiti. Jau metų pradžioje prekiautojų iš Kazachstano sumažėjo, o pastaruoju metu jų naudotų automobilių pardavimu užsiimančių firmų pardavimų aikštelėse sutinkama dar mažiau. Štai viena stambiausių Marijampolės transporto ir logistikos bendrovių „Kapratas” skelbiasi, kad per pirmąjį šių metų ketvirtį į Kazachstaną naudotų automobilių išvežė tik vieną dešimtąją pernai per tą patį laiką išvežtų automobilių kiekio.
Kaltina ne vien krizę
Su Marijampolės apskrities bei savivaldybės vadovais susitikusi UAB „Atodraugas” direktorė Daiva Švažienė teigė, jog pirkėjų iš Rytų šalių, ypač Kazachstano sumažėjimą lėmė ne vien tenykštė finansų krizė, bet ir tai, kad Lietuva nuo praėjusių metų pabaigos įsijungė į Šengeno šalių erdvę ir ne Europos Sąjungos šalių piliečiams gauti Lietuvos vizas pasidarė kur kas sunkiau.
„Kiek man žinoma, kaimyninės Lenkijos vizas Kazachstano piliečiai gauna daug greičiau ir pigiau nei mūsų šalies”, – teigė verslininkė. Ji prašo valdininkų, kad šie kreiptųsi į Užsienio reikalų ministeriją dėl vizų išdavimo palengvinimo trečiųjų šalių prekiautojams automobiliais.
Pokyčiai neišvengiami
Pastaruoju metu, sumažėjus naudotų automobilių pirkėjų srautui iš rytų, vis dažniau po Marijampolės automobilių pardavimo aikšteles dairosi kaimyninės Lenkijos gyventojai. Šie net neslepia, kad jiems kur kas labiau apsimoka važiuoti apie pusšimtį – šimtą kilometrų iki Marijampolės, nei belstis į Lenkijos vakarus, ties Lenkijos – Vokietijos siena, kur naudotų automobilių kainos beveik tokios pat, kaip ir Marijampolėje.
Be lenkų, vis dažniau Lietuvoje naudotų automobilių ieško latviai, baltarusiai. Pirkėjų iš Rusijos srautas išlieka beveik pastovus – jie sudaro apie trečdalį, gal kiek mažiau visų besidominčių nenaujais automobiliais. Marijampolės prekiautojų naudotais automobiliais pastebėjimu, sumažėjus pirkėjų iš Kazachstano, bei padaugėjus iš kitų šalių, šiuo metu parduodama beveik pusė to automobilių kiekio, koks buvo parduodamas praėjusiais metais.
Tačiau net ir sumažėjus naudotų automobilių paklausai, jų kainos pardavimo aikštelėse beveik nepakito, o kai kuriais atvejais – net padidėjo. Anot pardavėjų, taip atsitiko ne vien dėl to, kad išaugus kuro kainoms, pargabenti naudotą automobilį į Lietuvą kainuoja daugiau, bet brangiau atsieina ir jo remontas – savo darbų kainas pakėlė autoservisai, brangiau kainuoja ir atsarginės dalys.
„Ir mums reikia uždirbti, kitaip neapsimokėtų užsiimti šiuo verslu”, – LŽ teigė prekiautojai, neslėpdami, kad atsisakyti šio amato jie kol kas nežada.
Dabar, kai brangsta ir vis sunkiau tampa įsigyti naudotą automobilį, net Marijampolės krašte, kuriame prieš keletą buvo beveik beviltiška parduoti naują automobilį, prekyba pastaraisiais plečiasi. Anot naujais prancūziškais bei japoniškais automobiliais prekiaujančios
bendrovės direktoriaus Eugenijaus Kurtinaičio, naujų automobilių pardavimas pastaruoju metu auga, ir net kiek daugiau nei buvo tikėtasi.
Bedarbiais nesiregistruoja
Sumažėjus naudotų automobilių paklausai, mažiau jų parvežama, mažiau darbo turi ir autovežių vairuotojai. Tačiau Marijampolės darbo biržos direktorė Irena Grabauskienė sakė, kad į juos dar nesikreipė nei vienas tarptautinių pervežimų patirties turintis vairuotojas.
„Tokios kvalifikacijos vairuotojų paklausa yra labai didžiulė, transporto įmonės nuolatos jų ieško ir šiems vairuotojams susirasti naują darbą nėra jokios problemos, – kalbėjo ji. – Girdžiu, kad kai kur bankrutuoja statybinės organizacijos ir statybininkai lieka be darbo, be darbo lieka autovežių vairuotojai. Tačiau mes kaip tik sulaukiam dar daugiau šio krašto darbdavių prašymų surasti tokios srities darbuotojų. Mūsų darbo rinkoje tokių specialistų beveik jau nebėra, nes kas nori dirbti, darbą turi. Tad darbdaviai prašo leidimų įdarbinti užsieniečius. Pernai sutikom, kad tarptautinių pervežimų vairuotojais būtų įdarbinta 113 ne Europos Sąjungos šalių piliečių, šiemet dokumentai parengti leidimams gauti dar 70 vairuotojų. Todėl negalėčiau teigti, kad iš tikrųjų egzistuoja kokia nors krizė”.