Balandį įsigaliojo Kelių eismo taisyklių pakeitimai, pagal kuriuos smulkius eismo įvykius jų dalyviai gali išsiaiškinti be policijos pareigūnų įsikišimo. Naujoji tvarka turėjo palengvinti ir supaprastinti avarijų fiksavimą, tačiau vairuotojams, nors jau praėjo beveik mėnuo, vis dar kyla neaiškumų.
Naujuose Kelių eismo taisyklių (KET) nuostatuose teigiama, kad jei eismo įvykis nutinka esant ne daugiau kaip dviem dalyviams, nežūva ar nebūna sužeistas žmogus, abi šalys sutaria dėl įvykio aplinkybių ir asmuo, kurio turtui padaryta žala, yra įvykio vietoje, avarijos deklaraciją turi užpildyti patys dalyviams. Ją reikia pateikti ne policijai, o atsakingam (kaltininko) draudikui. Draudimo bendrovės specialistai privalės nustatyti kaltininką, apskaičiuoti ir išmokėti draudimo išmoką.
Draudimo bendrovių atstovai LŽ papasakojo apie šurmulį, kilusį dėl naujosios tvarkos.
Darbymetis draudikams.
Visų LŽ kalbintų draudimo bendrovių atstovai vieningai tvirtino, kad įsigaliojus naujajai tvarkai darbo gerokai padaugėjo. „Nemažai žmonių į bendrovę atvažiuoja neužpildę protokolų, daro tai pas mus ir dažnai prašo darbuotojų paaiškinti, kaip reikia juo pildyti. Be to, kartais žmogus pripažįsta kaltę būdamas nekaltas, tuomet pažymas tenka peržiūrėti ir ginčyti jo kaltę”, – LŽ pasakojo bendrovės „BTA draudimas” generalinio direktoriaus pavaduotojas Ignas Panka.
Įmonės „PZU Lietuva” Žalų departamento direktorius Saulius Tiškevičius atkreipė dėmesį į tai, jog dažnai kaltininkai pamiršta draudikui pranešti apie įvykį per 3 darbo dienas. Nors dauguma draudimo bendrovių paskelbė specialius telefono numerius, kuriais galima skambinti ir klausti, kaip reikia užpildyti eismo įvykio deklaraciją, vis dar pasitaiko daug netinkamai užpildytų dokumentų. „Dažniausia eismo įvykio dalyvių daroma klaida – abu pasirašo laukelyje „Patvirtinu, jog esu atsakingas (-a) už padarytą žalą”. Tada turime susisiekti su abiem eismo įvykio dalyviais ir išsiaiškinti, kuris jų iš tikrųjų pripažįsta kaltę. Tokiu atveju reikalingas papildomas dokumentas, kuriuo kaltininkas pripažįsta savo kaltę”, – aiškino „Lietuvos draudimo” Privačios rizikos skyriaus vadovas Vaidotas Krencius.
Paprasčiau negu atrodo
Kad įvykus avarijai neprarastume savitvardos, patariama atidžiai perskaityti kitoje įvykio deklaracijos formos pusėje esantį paaiškinimą. „Kiek mums žinoma, eismo įvykio dalyviai dažnai po avarijos skambina į policiją iš įpratimo. Tačiau patruliai tikrai neskuba į įvykio vietą neišsiaiškinę situacijos, neišsakę savo nuomonės dėl avarijos aplinkybių ir nepatarę jos dalyviams spręsti klausimą nesikišant policijos tarnyboms”, – pasakojo S.Tiškevičius.
Vis dėlto visi LŽ kalbinti draudikai, nors juos ir užgriuvo darbų lavina, teigiamai vertino šį KET pakeitimą. Vairuotojams nebereikia laukti pareigūnų dėl smulkaus įbrėžimo, todėl turėtų gatvėse sumažėti automobilių spūsčių. Be to, eismo įvykių deklaracijose užfiksuotos avarijos nepateks į policijos įskaitą, tad kaltininkas išvengs 100-200 litų siekiančios baudos. Taip pat sutrumpės žalos atlyginimo laikas – draudimo išmokos nebereikės laukti kone mėnesį, pinigai nukentėjusįjį pasieks per keletą dienų.
Daugiau dėmesio pažeidėjams
Vilniaus VPK Eismo tarnybos viršininkas Vytautas Černevičius irgi pritaria naujajai tvarkai. Pasak pareigūno, jos pranašumus jau pajuto visi eismo dalyviai. „Daugiausia smulkių avarijų, dėl kurių ir pildomos deklaracijos, įvyksta piko metu. Vairuotojai nesilaiko saugaus atstumo, atsitrenkia į kito automobilio galą ir valandą laukia policijos. Nusidriekia didžiausia eilė, visi būna nepatenkinti. Dabar galima per keletą minučių užpildyti deklaraciją ir skirstytis, juk tokia situacija aiški, policija nebūtina, žmonėms reikia tik pinigų iš draudimo bendrovės”, – kalbėjo V.Černevičius. Jis patvirtino, kad dabar pareigūnai užfiksuoja beveik perpus mažiau avarijų ir gali daugiau laiko skirti savo tiesioginėms pareigoms – drausminti pažeidėjus. „Atšilo orai, į gatves išvažiavo motociklininkai, motorolerininkai, padidėjo greitis… Dėl to įvyksta labai daug skaudžių nelaimių. Tačiau dabar gatvėse atsirado daugiau patrulių, patikriname daugiau vairuotojų”, – vardijo V.Černevičius. Jo teigimu, anksčiau pareigūnai praleisdavo daugiau kaip 80 proc. laiko registruodami avarijas, o ne iš tikrųjų prižiūrėdami eismą.
Eismo priežiūros tarnybos viršininkas LŽ pasakojo, kad dabar vis daugiau policijos ekipažų patruliuoja gatvėse, o pastarosiomis savaitėmis buvo užfiksuota 3-4 kartus daugiau pažeidėjų nei anksčiau.