Kelių transporto priemonių valstybinės techninės apžiūros įmonių asociacija „Transeksta” vasario pabaigoje antrą kartą surengė akciją, per kurią visuose techninių apžiūrų centruose buvo galima nemokamai pasitikrinti savo automobilio techninę būklę.
Per penkias akcijos dienas į techninės apžiūros centrus (TAC) buvo atvežta beveik 3000 automobilių. Nors šiemetinės apžiūros rezultatai šiek tiek geresni nei užfiksuoti praėjusiais metais, specialistai Lietuvos keliais važinėjančių mašinų būklę vadina prasta. Beveik 86 proc. iš patikrintų automobilių turėjo didelių trūkumų. Visiškai sutvarkytos buvo vos kelios transporto priemonės.
Rasta nemažai trūkumų.
Per keletą pastarųjų metų „Transekstos” duomenų bazėje sukaupta informacija rodo, kad net specialiai rengdami mašinas patikrai TA centre, šį barjerą iš pirmo karto įveikia tik šiek tiek daugiau kaip 55 proc. automobilininkų. Kiti būna priversti pašalinti aptiktus trūkumus ir procedūrą kartoti dar bent vieną kartą. Dažniausiai fiksuojami apšvietimo, signalizacijos, pakabos ir transmisijos gedimai, variklio dujų išmetimo sistemos ir stabdymo efektyvumo sutrikimai.
Tos pačios problemos fiksuotos ir automobiliuose, apžiūrėtuose akcijos dienomis. 37 proc. jų aptikta, kad nesutvarkytos matomumo ir šviesos signalizacijos sistemos (perdegusios lemputės arba netinkamai sureguliuoti žibintai). Dar penktadalio automobilių stabdžių sistemos neatitiko minimalių reikalavimų – skirtingi tos pačios ašies ratai ne vienodai efektyviai stabdė, buvo sudilę stabdžių diskai ir trinkelės. Kai kurios transporto priemones turėjo problemų dėl važiuoklės arba variklio – jis teršė aplinką labiau nei leidžiama.
Akcijos rezultatus komentavęs „Transekstos” administracijos vadovo pavaduotojas Audrius Glėbus atkreipė dėmesį, kad 40 į TAC atvairuotų automobilių būklė buvo itin prasta. Kelių eismo taisyklės griežtai draudžia eksploatuoti tokias mašinas.
Pernykščiai rezultatai panašūs
Pernai surengtos analogiškos akcijos dienomis nemokamai buvo patikrinta daugiau automobilių – beveik 4930. Rimtų trūkumų turėjo net 91 proc. transporto priemonių. Dažniausiai pasitaikantys gedimai buvo praktiškai tokie patys kaip ir šįmet.
Asociacijos „Transeksta” viceprezidentas Gintautas Šlėderis pažymėjo, kad šie duomenys iš esmės patvirtina ir kitose Europos šalyse technikos ekspertų pateikiamą informaciją apie kasdien keliais važinėjančių transporto priemonių techninę būklę. „Antai Vokietijos bendrovės „Dekra” specialiame leidinyje „Techninis kelių transporto saugumas” konstatuojama, kad 95,3 proc. lengvųjų automobilių, patikrintų Vokietijos keliuose, turėjo trūkumų. Tokių krovininių mašinų ir autobusų buvo 95,7 proc., o motociklų net – 97 procentai. Taigi Lietuvoje užfiksuoti rezultatai gana panašūs”, – pabrėžė G.Šlėderis.
Per akciją nemažai automobilių atvairavo patikrinti pensinio amžiaus žmonės, kitą didelę vairuotojų dalį sudarė transporto priemonių, kurių baigiasi techninės apžiūros talonų galiojimo laikas, savininkai. Dauguma vairuotojų dar prieš apžiūrą įtarė, kad jų automobiliai gali turėti trūkumų.
Technikos ekspertai atkreipia dėmesį, jog senesnės nei 10 metų mašinos, nors ir sėkmingai išlaikiusios TA egzaminą, po gana trumpo laiko vėl ima kelti abejonių. Stebėjimai rodo, kad jų techninės charakteristikos išlieka nepakitusios vidutiniškai tik apie 6 mėnesius – tai dar priklauso nuo eksploatavimo intensyvumo ir sąlygų. Jei transporto priemonė vėliau nepatikrinama ir naudojama toliau, jau po pusmečio ji kitiems eismo dalyviams pradeda kelti pusantro karto didesnį pavojų nei techniškai sutvarkyta mašina.
Santykinai dideles apkrovas gaunančio seno automobilio būklė po dvejų metų eksploatavimo – tiek galima legaliai važinėti neužsukus į TAC – saugaus eismo ir aplinkosaugos požiūriu tampa kritiška.