Prancūzijos prezidentas Nicolas Sarkozy atskleidė planus, kaip ketina nuo 2009 metų panaikinti reklamą valstybei priklausančiuose televizijos kanaluose. Šie pasiūlymai atrodo nelogiški, nes uždraudus reklamą Prancūzijos televizija netektų apie 40 proc. pajamų.
Prancūzijos prezidentas Nicolas Sarkozy siūlo iš esmės pakeisti Prancūzijos televiziją – daugiau jokios reklamos. Prezidentas liepė sudaryti specialią 28 narių komisiją, kuri turėtų ištirti šio plano įgyvendinimo galimybes ir pateikti išvadas bei pasiūlymus jau šių metų gegužę. Komisijai vadovaus N.Sarkozy partijos narys Jeanas Francois Cope’as.
Išlaisvins nuo reklamos despotizmo?
Prezidentas sako norįs matyti Prancūzijos publiką, išlaisvintą nuo „reklamos despotizmo”, kuris, jo manymu, įsibrovė į nacionalinę televiziją. Kartu N.Sarkozy pabrėžė, kad įgyvendinant minėtus planus jokie valstybei priklausantys televizijos kanalai privatizuoti nebus. Ta proga komisijai liepta išnagrinėti, kokių papildomų pajamų galėtų gauti privatūs televizijos kanalai ir telekomunikacijos operatoriai. „Prancūzijos televizija nebus privatizuota. Joks viešasis kanalas nebus privatizuotas”, – užtikrino N.Sarkozy.
Šiuo metu valstybė valdo pagrindinius televizijos kanalus ir radijo stotis. Šalyje taip pat veikia privatūs televizijos kanalai ir kabelinė televizija.
Dar sausį N.Sarkozy teigė ketinąs uždrausti reklamą valstybinėje televizijoje. Po tokio pareiškimo pasklido gandų, kad Prancūzijos vyriausybė galėtų parduoti vieną iš valstybės valdomų kanalų privačiai kompanijai, kad padengtų nuostolius netekus pajamų iš reklamos. Prancūzijos valstybiniai kanalai per metus iš reklamos gauna 800 mln. eurų (apie 2,8 mlrd. litų), arba apie 40 proc. viso jų biudžeto.
Dvi galimybės
Nauja komisija, kurią sudaro 12 Parlamento narių ir 16 transliuotojų, turės išnagrinėti dvi galimybes: arba panaikinti bet kokią reklamą Prancūzijos televizijoje nuo 2009 metų sausio 1-osios, arba po truputį atpratinti žiūrovus nuo reklamos, kuri rodoma tik vakarais, po 20 valandos. Prezidentas pažadėjo, kad nuostoliai bus padengti iš valstybės lėšų, kurios bus gautos iš kitų šaltinių. N.Sarkozy sakė žinąs, kad privačių Prancūzijos radijo stočių ar laikraščių mokami mokesčiai, valstybinės televizijos nuostolių nepadengs, tačiau patikino, kad Prancūzijos privačių televizijos kanalų padėtis pagerės, nes jie gaus daugiau pelno iš reklamos.
Prezidentas sakė, kad Prancūzijos vyriausybė finansiškai rems šalies televizijos kanalus taip demonstruodama, kad valstybė jais pasitiki ir padengs nuostolius. Kokia bus konkreti paramos suma, nepatikslino.
Kokybiškesnė televizija
N.Sarkozy norėtų, kad televizijos prodiuserių ir transliuotojų santykiai būtų geresni. Tad naujai komisijai teks ne tik spręsti finansavimo klausimus, bet ir iš naujo apibrėžti Prancūzijos nacionalinės televizijos statusą, aptarti sąlygas, kurios leistų kurti aukštesnės kokybės programas atsižvelgiant į Prancūzijos žiūrovų pageidavimus. Jis pridūrė, kad reklamos panaikinimas – tik pradžia viso plano, kuriuo siekiama, kad Prancūzijos publikai būtų prieinama kokybiškesnė televizija.
Prezidentui itin nepatinka Prancūzijoje transliuojamos JAV laidos, kurios tapo labai populiaria „importo preke” tik todėl, kad Prancūzijoje trūksta aukštos kokybės alternatyvų. N.Sarkozy pareiškė, kad jo plano tikslas – sustabdyti „griaunančią” pigių JAV laidų įtaką.
Prancūzijos visuomenė N.Sarkozy „didyjį planą” vertina labai atsargiai. Žmonės sako, kad reklama vis dėlto gali būti naudinga, todėl ją panaikinti – nevalia. Prancūzijos žurnalistų profsąjungos atstovė Carole Petit pažymėjo, kad prezidentas taip ir nepaaiškino, kaip bus padengiami nuostoliai, jei reklama bus uždrausta.
Vis dėlto Prancūzijos televizijos pirmininkas Patrickas de Caroli, sakė tikįs Prancūzijos vyriausybės nuoširdžiais ketinimais tiek finansiškai, tiek moraliai paremti Prancūzijos nacionalinę televiziją, nes reklamos panaikinimas valstybės televizijai kainuosiantis apie 850 mln. eurų (apie 2,9 mlrd. litų).