Brangstantys degalai: vieniems džiaugsmas, kitiems – rūpestis

Pastaruoju metu nuolatos brangstantys degalai į neviltį varo ne tik įvairių vežėjų firmas, bet ir visus vairuotojus. Tačiau optimistiškai nuteikia tuos, kam degalų gabenimas iš gretimos Kaliningrado srities tapo pragyvenimo šaltiniu.

Šį mėnesį šalies degalinėse populiariausio A95 markės benzino bei dyzelino kainos pasiekė savotiškus rekordus – perkopė euro (3,45 lito) ribą ir pradėjo artėti prie vidutinės mažmeninės degalų kainos Europos Sąjungos šalyse. Anot Europos Komisijos pranešimo, praėjusių metų pabaigoje litro vidutinė mažmeninė A95 markės benzino kaina ES sudarė 1,33 euro (4,59 lito), o dyzelino – 1,22 euro (4,21 lito). Vakar šalies degalinėse litras dyzelino kainavo apie 3,6 lito, o A95 markės benzino – apie 3,56 lito.

Dėl spartaus automobilinių degalų kainų kilimo apie pabrangusias keliones jau pranešė keleivių vežimo įmonės, dėl naujų vežimo išlaidų produkcijos kainas teigia koreguosiantys gamintojai ir pardavėjai.

Kainų kilimą motyvuoja skirtingai

Mažmeniniame tinkle degalai brangsta, nežiūrint, kad pagrindinė jų gamintoja – AB „Mažeikių nafta” neva vos ne kasdien juos atpigina. Pavyzdžiui, sausio 4 dieną 1000 litrų A95 markės benzino kainavo 3260,81 lito, o praėjusią savaitę – 3076,19 lito, dyzelino kaina nuo 3282,76 sumažėjo iki 3136,52 lito.

Pasak Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidento Mindaugo Palijansko, nuo šių metų AB „Mažeikių nafta” pakeitė naftos produktų kainų skaičiavimo metodiką – kaina nurodoma ne už toną, kaip anksčiau, o už 1000 litrų degalų, kai jų temperatūra yra 15 laipsnių. Laikantis tokių sąlygų tūkstantis litrų sudaro tik apie 800 kilogramų degalų. „Neįvertinus šios aplinkybės buvo pateikta informacija, esą AB „Mažeikių nafta” „rekordiškai sumažino” degalų kainas, o degalinėse jos rekordiškai pakilo. Iš tiesų AB „Mažeikių nafta” pastaruoju metu smarkiai didino degalų kainas tiek dėl padidinto akcizo, tiek dėl didėjančių pasaulinių naftos produktų kainų. Todėl po kurio laiko degalai pabrango ir Lietuvos degalinėse”, – paaiškino M.Palijanskas.

Anot jo, nemažai Lietuvos gamintojų bei paslaugų teikėjų, dešimtimis procentų didinančių savo produkcijos bei paslaugų kainas, kaip priežastį nurodo didesnius degalų akcizus. Tačiau dėl padidėjusio akcizo degalai brango tik 3 procentais. Spartesniam degalų kainos augimui įtakos turėjo pasaulyje nuolat brangstanti naftos žaliava ir jos produktai. Vis dėlto, M.Palijansko įsitikinimu, daugumai gamintojų ir paslaugų teikėjų (išskyrus nebent transporto ir vežimo paslaugas teikiančias įmones) toks degalų pabrangimas lemia tik menką sąnaudų didėjimą, kuris dažnai nesiekia ir procento. Todėl, Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidento nuomone, aiškinimas, esą produkcijos ar paslaugų kainos šoktelėjo, nes labai padidėjo degalų akcizas, dažniausiai yra nepagrįstas ir neteisingas.

Dairosi kaimynai

Lietuvoje pabrangę degalai permainų įnešė į pasienyje su Lenkija įsikūrusių degalinių darbą. Mat praėjusių metų pabaigoje į Lietuvą įsigyti kur kas pigesnių degalų pradėjo važiuoti šalies kaimynės Lenkijos gyventojai. Visiškai atsivėrus sienoms tarp abiejų šalių kaimynai pasienyje esančiose degalinėse pirko tiek benziną, tiek dyzeliną. Pylėsi ne vien į automobilių bakus, bet ir į įvairius kanistrus.

Tokį susidomėjimą lietuviškais degalais kaimynai lenkai rodė dėl to, kad tuo metu Lietuvoje degalai kainavo kur kas pigiau nei Lenkijoje. Mat Lietuvoje dar nebuvo padidėjęs degalų akcizo mokestis. Tačiau, kaip LŽ sakė pasienyje su Lenkija esančių degalinių darbuotojai, dabar šalies kaimyninės gyventojų į pasienio degalines užsuka kur kas mažiau. „Liko gal trečdalis, gal dar mažiau to užsienio pirkėjų kiekio, koks buvo per šventes. Nemaža jų dalis stebisi, kad degalai mūsų šalyje taip sparčiai brangsta ir jau atvirai abejoja, ar verta jų važiuoti”, – sakė degalinių darbuotojai.

Sotesnis kąsnis

Lietuvoje pašokusiomis degalų kainomis neatsidžiaugia tie, kas jų įsigyti suka į gretimą Kaliningrado sritį. Kaip LŽ pasakojo netoli Marijampolės ūkininkaujantis ir keliskart per mėnesį į šalį kaimynę pigesnių degalų nuvažiuojantis Juozas J., gabentis degalus iš Kaliningrado srities vis dar apsimoka. Mat šių litras ten kainuoja apie du litus – beveik pusantro lito pigiau nei Lietuvoje. Todėl atsiperka tiek brangios Rusijos vizos, tiek ir nepigus vairuotojo civilinės atsakomybės draudimas šioje šalyje.

„Ką tik grįžau iš Kaliningrado srities ir parsigabenau pilną baką dyzelino. Į mano automobilį telpa 100 litrų degalų, dar parsivežu ir kanistrą. Keliskart per mėnesį nuvažiuodamas degalų parsivežu ne tik sau, jų pakanka ir sūnaus studento automobiliui. Pats dar kaip ūkininkas gaunu pigesnio žymėtojo dyzelino, tai šio ir parsivežtojo iš Kaliningrado užtenka ne vien šeimos trims lengviesiems automobiliams, bet ir visiems ūkio darbams 25 hektarų ūkyje. Papildomai brangaus dyzelino pirkti nereikia, bet ir pats jo nepardavinėju”, – sakė vyriškis.

Anot jo, dabar, kai pasienyje nėra jokių eilių, jis stengsis dažniau važiuoti į Kaliningrado sritį, kad pavasariui sukauptų didesnę degalų atsargą.

Brangsta ir juodojoje rinkoje

Tokių pasienio regiono gyventojų, kurie iš Kaliningrado srities į Lietuvą gabentųsi degalus savo reikmėms, yra nemažai, tačiau dar daugiau tų, kas juos čia stengiasi sėkmingai parduoti. Ypač dabar, kai degalų kainos Lietuvoje sparčiai kopia aukštyn. Mat degalai brangsta ir juodojoje rinkoje. A95 markės benzino kaina šiemet šoktelėjo jau iki 2,8 už litrą, o dyzelino – iki 2,6-2,7 lito.

Kalbinti nelegalūs degalų pardavėjai sakė, kad kelti kainas juos verčia ne vien siekis daugiau uždirbti, bet ir brangstantys degalai Kaliningrado srityje. Pastaraisiais mėnesiais ten jos pašoko maždaug 10 procentų. „Mums turi atsipirkti mūsų vargas”, – sakė jie.

Iki 2,5-2,6 lito už litrą dyzelino jau prašo ir šį kurą pakelės stovėjimo aikštelėse pardavinėjantys vilkikų vairuotojai. Sandoriai vyksta dažnoje ties keliu Vilkaviškis-Kybartai ar Virbalyje, Alvite esančioje automobilių stovėjimo aikštelėje. Ypač rytais, kai dar nėra galutinai išsisklaidę sutemos.

Pokyčiai neryškūs

LŽ kalbintas Kauno teritorinės muitinės Kybartų kelio posto viršininkas Zigmas Kriščiūnas sakė, kad Lietuvoje pabrangus degalams, lietuviai masiškai važiuoti į Kaliningrado sritį pigesnių degalų nepradėjo. „Gal po kurio laiko taip ir atsitiks, bet kol kas – to nėra. Gal ką ir viliotų galimybė parsivežti pigesnių degalų, bet atbaido gan brangios vizos, kurių dar ir palaukti reikia, ir nepigus civilinis draudimas. Tad dabar, kiek stebime, daugiausia važiuoja tie, kas ir anksčiau važiavo”, – sakė muitinės pareigūnas, minėdamas, kad atvejų, jog vairuotojai gabentų didesnį kiekį degalų nei leidžiama, beveik nepasitaiko. – Kaip ir anksčiau, taip ir dabar, leidžiama įvažiuoti su pilnu automobilio degalų baku ir įsivežti dar pilną 10 litrų talpyklą.”

Taigi, kad gabenant degalus per valstybės sieną nusižengimų beveik nėra tvirtino ir Muitinės kriminalinės tarnybos atstovas ryšiams su visuomene Gediminas Kulikauskas. Anot jo, kaip pirmiau, taip ir dabar, daugiausia rusiškų degalų į Lietuvą įveža vilkikų vairuotojai. „Reikia pasakyti, kad tą jie daro legaliai – dyzeliną įsiveža degalų bakuose, tik paskui dalį jo nupila ir jau nelegaliai parduoda”, – sakė G.Kulikauskas.

Per parą vidutiniškai į Lietuvą iš Kaliningrado srities vien per Kybartų postą įvažiuoja per pusšimtį sunkiasvorių automobilių, kurių kiekvienas savo bakuose atsigabena šimtus litrų dyzelino. Kiek jo patenka į juodąją rinką – kol kas niekas ne tik neskaičiavo, bet net ir spėlioti nesiima.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Ekonomika su žyma , , , , , , , , , , .

2 atsiliepimai į "Brangstantys degalai: vieniems džiaugsmas, kitiems – rūpestis"

  1. Kietis

    Degalai dar turėtų brangti. Gal mažiau keliuose bus skustagalvių chuliganų. Stebėtina,iš kur jie gauna pinigų,kad siuva prabangiom mašinom gatvėm ir keliais laksto.

  2. rasa

    Skustagalviai degalams visada turės pinigų, tad nemanau, kad tai būtų išeitis…

Komentuoti: Kietis Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.