Seimas ketvirtadienį priėmė Administracinių teisės pažeidimų kodekso (ATPK) pataisas, kurios drausmins kelyje chuliganiškai, neatsakingai ir nemokšiškai besielgiančius vairuotojus.
Viena pataisų naujienų – galimybė konfiskuoti transporto priemonę už eismo taisyklių pažeidimus, kurie padaromi apsvaigus nuo alkoholio ar narkotikų išvis neturint teisės vairuoti.
Automobiliai gali būti atimami už chuliganišką vairavimą, kitiems žmonėms sukeliamus nežymius sveikatos sutrikimus ar nusižengus pakartotinai, kai vairuotojas yra girtas ar apdujęs nuo kitų narkotinių medžaigų bei neturi vairuotojo pažymėjimo. Šalia transporto priemonių konfiskavimo taip pat galės būti skiriamos nemenkos piniginės baudos arba administracinis areštas.
Liberalas Eligijus Masiulis per diskusijas dėl pataisų ragino kolegas „atsitokėti” ir suprasti, jog automobilio konfiskavimas nepakirps sparnų „kelių ereliams”.
„Atėmus automobilį iš kelių erelio niekas jam netrukdo persėsti į kitą transporto priemonę. Pagaliau, koks mechanizmas šitų automobilių tolimesnio laikymo, realizavimo?”, – klausė E.Masiulis.
Parlamentarai ilgai ginčijosi dėl leistino apgirtimo ribos. Anksčiau apsvaigimas administracinę atsakomybę užtraukdavo pasiekus 0,4 promilės girtumo laipsnį, tačiau pataisius kodeksą įvairios sankcijos jau bus taikomos nuo 0,2 promilės.
Seimo valstiečių liaudininkų frakcijos nariai Alfredas Pekeliūnas bei Artūras Skardžius siūlė jauniems bei nepatyrusiems vairuotojams, kurių stažas iki dvejų metų, išvis nustatyti nulinę promilių ribą, tai yra jie būtų buvę baudžiami, jei kraujyje būtų rasta net labai menka alkoholio koncentracija.
„Kai mes konsultavomės su specialistais, mums buvo paaiškinta, kad realiai tas medicininis poveikis yra nuo 0,2 promilės”, – priežastį, kodėl parlamentarų pataisai siūloma nepritarti, aiškino Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto (TTK) pirmininkas Julius Sabatauskas.
Tuo tarpu A.Pekeliūnas atkirto, jog tokia argumentacija yra lobistų darbas, siekiant paskatinti prekybą silpnu alkoholiu.
„Atmeskit tuos lobistus, kurie matyt bando kažkiek pateisint alkoholio pardavėjus, kad jaunam žmogui būtų leidžiama gerti už vairo alų. Iš tikrųjų išgerkite butelį alaus ir bus dar 0,0. Čia yra grynai lobistų darbas”, – seimūnus balsuoti už savo pataisą agitavo A.Pekeliūnas.
Jo kolega A.Skardžius išvis siūlė pataisą išplėsti viesiems – ne tik dvejų metų stažo neturintiems vairuotojams. Tuo metu konservatorius Saulius Pečliūnas sakė, jog tai absurdas. Pasak jo, užtenka išgerti rūgpienio, užkąsti juoda duona ir bus galima nustatyti menką girtumą.
Tačiau kitas konservatorius Antanas Matulas rūgpienio ir duonos argumentą atrėmė replika, kad norint nustatyti girtumą, tas rūgpienis turi būti ne mažiau nei 4 savaičių senumo.
„Yra visiška netiesa. Jeigu jūs gersite kefyrą 3-4 savaičių, tai gal 0,1 arba 0,2 promilės ir įpūsite, bet pats principas neleisti visiškai vartoti vairuotojams jokių alkoholinių gėrimų, yra teisingas, nes mes turim įvertint situaciją Lietuvos keliuose”, – sakė A.Matulas.
Tačiau parlamentarai šiai itin griežtai pataisai nepritarė.
A.Matulas taip pat siūlė drausti vežti automobilio salone alkoholinius gėrimus atidarytoje taroje. Seimas šią pataisą taip pat atmetė, o liberalas E.Masiulis pasipiktinęs pasiūlė išvis uždrausti pardavinėti benziną – gal tada nebūsią avarijų.
„Įsivaizduokit situaciją, kada policininkas sustabdęs jūsų automobilį pradės tikrinti visas kišenėles, už galinių sėdynių, lieps išlipti iš automobilio, tikrins kišenes visas, tai kokią mes valstybę kuriam? (…) Greitai ponas Matulas pasiūlys nuo penktos valandos uždrausti benziną pardavinėti: žmogus negalės nusipirkti benzino, negalės važiuoti ir nepadarys avarijos”, – ironizavo parlamentaras.
Kai kurie parlamentarai sakė, kad įstatymas išvis yra pernelyg griežtas – jame numatytos bausmės esą yra „perlenktos”.
„Šiandien reikia pasakyti, kad priiminėjam įstatymą ekstremaliom sąlygom, kai yra sukeltas masinis nepasitikėjimas Seimu ir kelių priežiūros tarnybų darbu. Šitas įstatymas yra gerokai perlenktas, o kai kur ir kuriozinis. (…) Manau, kad yra visa eilė straipsnių, kur yra perlenktos sankcijos, jos neproporcingai didelės. Pavyzdžiui, vairavimas, važnyčiojimas ir jojimas esant asmenims apsvaigusiems nuo alkoholio ar narkotinių medžiagų. Netgi negali suprasti straipsnio turinio, ar asmenys negalės vairuoti vežimo esant kažkur asmenims apsvaigusiems, šalia kažkur?”, – piktinosi socialdemokratas Albertas Sereika.
Priėmus kodekso pataisas susisiekimo ministras Algirdas Butkevičius dėkojo Seimo nariams bei pranešė gerąją naujieną – pastaruoju metu žuvusiųjų skaičius avarijose sumažėjo.
Pasak jo, per šių metų spalį ir lapkritį žuvusiųjų sumažėjo 30 proc. palyginus su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu.
Dar viena ketvirtadienį priimtų kodekso pataisų ypatybė – alternatyvių bausmių skyrimas, tai yra galimybė skirti arba baudą, arba tam tikram laikui atimti vairuotojo teises, skirti administracinį areštą bei konfiskuoti transporto priemonę.
Sankcijos griežtėja, kai kelių eismo taisyklėms nusižengiama neįgijus dvejų metų stažo ar neturint vairuotojo pažymėjimo.
Neblaiviems vairuotojams bausmės nedidėja labai smarkiai, tačiau atsiranda papildomų sąlygų, kurioms esant jos yra didesnės. Jei iki šiol sankcijos įvairuoja priklausomai nuo girtumo laipsnio, tai dabar baudų diferenciacija atsiranda ir atsižvelgus į papildomas sąlygas – tokias, kaip teisės vairuoti neturėjimas, pažeidimo padarymas neturint dvejų metų vairavimo stažo ir kitas.
Bausmės už nusižengimus taip pat didėja, jei padaromas nežymus sveikatos sutrikdymas – tokiu atveju girtumas kaip sunkinanti aplinkybė užtraukia baudą su teisės vairuoti atėmimu tam tikram laikui arba administracinį areštą kartu uždraudžiant kiek nors laiko sėsti už vairo.