Antradienį Seime įvykusioje Valstiečių liaudininkų ir pilietinės demokratijos frakcijos nario, Teisingumo ministro Petro Baguškos ir frakcijos nario Andriaus Baranausko spaudos konferencijoje aptariant Teisingumo ministerijos atliktus darbus konstatuota, kad korupcija – tai kompleksinis pagal pobūdį ir priežastis socialinis reiškinys, apimantis daugelį šalies gyvenimo sričių, todėl kova su korupcija neturi būti vien deklaratyvus šūkis.
Dėstydamas ministerijos pastangas užkirsti kelią korupcijai, P. Baguška pateikė pradėtų reformų šioje institucijoje rezultatus ir teigė, kad jos bus tęsiamos.
„Atlikus dešimtį auditų paaiškėjo daug negerų ir taisytinų dalykų. Galima išskirti keletą sričių, kurios korupciniu požiūriu buvo opiausios. Tai – valstybės turto arba lėšų naudojimas, viešųjų pirkimų vykdymas ir sprendimų kompetencijos koncentravimas, pažeidžiant kolegialumo principą”, – pažymėjo P. Baguška.
Ministerijai priklausantys pastatai Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje ilgą laiką buvo palikti likimo valiai arba privačių interesų gerovei. Vienos patalpos buvo nenaudojamos, už kitų nuomą imtas tik keliasdešimties litų per mėnesį nuomos mokestis.
Taip pat nustatyta, kad kelerius metus pačios ministerijos patalpose buvo sudarytos išskirtinės sąlygos vykdyti verslą privačioms bendrovėms. Patalpomis naudojosi be juridinio pagrindo, už jas nemokėjo nuomos, komunalinių mokesčių. Dėl to valstybė patyrė apie 700 tūkst. litų nuostolių.
Įvertinus ekspertų išvadas, valstybė Teisėjų mokymo centro statybose galimai „permokėjo” apie 800 000 litų šių darbų vykdytojams už neatliktus arba prastesnėmis nei sulygta, sąlygomis atliktus statybos darbus.
Teisinės informacijos centras, nepagrįstai vykdydamas jungtinę veiklą su privačia bendrove, jai atiduodavo beveik po 1 000 000 Litų per metus, nors nebuvo pateikti jokie argumentai, kurie pagrįstų tokių išlaidų dydžius. Vilniaus valstybės garantuojamos teisinės pagalbos tarnybos direktorius per porą metų priėmė sprendimus, dėl kurių valstybei buvo padaryta apie 140 000 litų žala.
Ministras pažymėjo, jog ministerijoje ir kitose institucijose buvo toleruojama praktika, kai sprendimus dėl valstybės lėšų naudojimo ar karjeros galimybių perspektyviose teisinėse profesijose priimdavo ne kolegialios struktūros, bet pavieniai asmenys.
Vykdant Teisėjų mokymo centro funkcijas, mokymų pirkimus realiai atlikdavo ne viešųjų pirkimų komisija, o tam neturintys įgaliojimų pavieniai ministerijos darbuotojai. Jie taip pat palaikė ypač artimus santykius su kai kuriais teisės srities mokslininkais. Taip kasmet būdavo išeikvojama per 300 000 litų.
Ministerijos notarų, antstolių atrankos komisijos veikė ne kolegialiai. Realiai sprendimus dėl pretendentų priimdavo komisijų pirmininkai, nes kiti komisijų nariai dažniausiai neturėdavo galimybės rengti klausimus. Tie patys asmenys vadovavo ir egzaminų ir viešo konkurso komisijoms. Pretendentų asmens duomenys laikant egzaminus raštu nebūdavo koduojami.
„Tai tik keliolika ministerijos veiklos realijų, kurias pavyko aptikti ir ištaisyti. Ministro priimti sprendimai, be abejo, nebuvo populiarūs. Tai – tarnybinės nuobaudos, kreipimaisi į prokuratūrą dėl galimo piktnaudžiavimo tarnybine padėtimi, reikalavimai grąžinti išeikvotas lėšas arba gautus šimtatūkstantinius avansus. Tačiau minėti atvejai yra geri pavyzdžiai, įrodantys, jog kovoje su korupcija svarbiausias ginklas – principingumas. Detali pažyma dėl priemonių mažinant korupcijos prielaidas ministerijoje ir jai pavaldžiose institucijose pateikta Ministrui pirmininkui „, – sako Petras Baguška.
Nuolatinės darbo grupės dėl kovos su korupcija narys A. Baranauskas spaudos konferencijoje pabrėžė, jog „pasitikėjimas valstybinėmis institucijomis labai svarbus, tačiau tai pasiekti įmanoma tik mažinant korupciją įvairiose srityse – ypač su teisėsauga susijusiose įstaigose. Teisingumo ministerijos darbų seka parodo, kad esant gerai valiai daug kas yra padaroma”.
Tačiau, pasak parlamentaro, „antikorupcinėms priemonėms teisingumo ministerijoje ir kitose valdančiose struktūrose jaučiamas didelis pasipriešinimas”. A. Baranausko manymu, turėtų būti sukurta antikorupcinių veiksmų koordinavimo sistema.