Šalikelės be padangų – tik prispaudus „garažinius”

Jau nuo ateinančių metų autoservisai privalės visas po automobilių remonto likusias atliekas, taip pat – ir padangas, iš vairuotojų priimti nemokamai. Tačiau servisų atstovai, nors ir pritardami tokiai tvarkai, yra linkę abejoti, ar iš tiesų ji išspręs opią šiukšlinimo problemą.

Šiuo metu susidėvėjusių padangų kai kurie servisai arba apskritai nepriima, arba ima už tai tam tikrą mokestį. Gailėdami pinigų vairuotojai senų padangų atsikrato pakelėse arba sutempia jas prie konteinerių, nors Lietuvoje naudotas padangas šalinti sąvartynuose uždrausta dar 2000-aisiais.

Nuo 2008 metų įsigaliojus griežtesniems aplinkos apsaugos reikalavimams transporto priemonių techninei priežiūrai ir remontui, dar tinkamos naudoti automobilių dalys transporto priemonių savininkams servisuose galės būti grąžinamos tik užpildžius perdavimo ir priėmimo aktą.

„Nauja tvarka padėtų spręsti įsisenėjusią problemą – gyventojai padangas tiesiog paliktų autoservisuose, o įmonės privalės atsiskaityti už šias surinktas atliekas”, – sakė Savivaldybės administracijos Aplinkos kokybės skyriaus vedėja Daiva Berankienė.

Anot jos, mokestis už padangų utilizavimą įskaičiuotas į padangos kainą, todėl papildomų mokesčių servisai neturėtų imti.

Pageidaudavo pasilikti

„Giliai analizavau tą Aplinkos ministro įsakymą ir pasigedau žodžio „nemokamai”. Priimti tai, žinoma, reikia, kad žmogui nereikėtų rūpintis. Tačiau iki šiol įveždami padangas į Lietuvą importuotojai sumoka valstybei po 30 centų utilizavimo mokesčio už kilogramą padangos. Vėliau ta padanga patenka į servisą ir sena yra atiduodama perdirbti. Už tai licenciją perdirbti turinčiai firmai mokama po keliasdešimt centų už kilogramą. Tikimės, kad priduodant padangas perdirbėjai pinigų nereikalaus – tai, ką valstybė paėmė iš importuotojų, bus atiduodama utilizavimo įmonėms”, – svarstė UAB „Autoaibė” direktoriaus pavaduotojas Vladas Anglickas.

Klientui pageidaujant, „Autoaibė” padėvėtas padangas priimdavo ir iki šiol, tik imdavo už tai mokestį – 30 centų už kilogramą. Atiduodamas utilizuoti surinktas padangas servisas, pasak V. Anglicko, už tai mokėdavo 35 centus už kilogramą.

Tiesa, anot jo, nemažai vairuotojų, ypač atvažiavusių iš kaimų, padangas iki šiol pageidaudavo pasilikti, mat jos dar galinčios praversti.

„Viena aišku – tam įsakymui mes paklusime. Iš esmės čia nieko nauja, padangos ir taip buvo renkamos, tik tai nebuvo privaloma”, – sakė V. Anglickas.

Ar padangos įsigaliojus naujai tvarkai nepabrangs? Anot V. Anglicko, jos brangsta dėl kitų dalykų – brangiau įvežamos iš užsienio. Be to, utilizavimo mokestis, palyginti su padangos kaina, esąs labai mažas.

Šiukšlina „garažiniai”

Svarstydamas, ar naujoji tvarka iš tiesų sumažins šiukšlinimo problemą, V. Anglickas atkreipė dėmesį, kad didieji servisai yra kontroliuojami ir priversti atsiskaitinėti. Svarbu esą būtų pažaboti garažus, kuriuose užsiimama automobilių remontu.

„Ima pyktis, kad valstybės institucijų pareigūnai kontroliuoja tokius kaip mes ir nežiūri, kas dedasi garažų kooperatyvuose”, – pritarė ir bendrovės „Armi servisas” technikos direktorius Gintaras Sendrius, abejodamas, ar normalus servisas net ir be įstatymų priverstų klientą išsivežti senas padangas.

Jau maždaug ketverius metus „Armi servisas” naudotas padangas iš klientų priima nemokamai. Iš visų surenkamų atliekų po automobilių priežiūros ir remonto, padangos, atiduodant jas utilizuoti, atsieina brangiausiai.

Pasak G. Sendriaus, pernai už surinktus 800 kilogramų padangų perdirbėjams sumokėta apie 300 litų. Šiemet ši paslauga atsieis daugiau, nes daugiau surinkta ir padangų – jų jau atiduotos maždaug 2 tonos. Kad vairuotojas norėtų pasilikti senas padangas, „Armi servise” esąs retas atvejis.

„Tam, kad sumažėtų šiukšlinimas, vien servisas nieko nepadarys. Turi pasikeisti žmonių mąstymas. Garažų, jei jie padangų ir nepriims, niekas neskųs, juk ten, pavyzdžiui, už montavimą paima 20 litų, o servise – 90. Pasiims jas ir išmes kur nors”, – sakė G. Sendrius.

Brangs ne dėl to

Jis taip pat patikino, kad naujoji tvarka kainų už serviso prekes bei paslaugas nepakels. Vis dėlto jos kils, ir tikriausiai dar šiemet.

„Brangsta energetiniai ištekliai. Dujos jau pabrango, elektra dar brangs, o ji mums sudaro didelę dalį išlaidų. Ir atlyginimus po truputį keliame keliskart per metus”, – paaiškino G. Sendrius.

Bendrovės „Solorina” direktoriaus Antano Bartkėno teigimu, įsigaliojus naujai tvarkai servise kainos nekils, jeigu jų nepakels utilizavimo įmonės.

„Solorina” naudotas padangas iš klientų ne pirmus metus taip pat priima nemokamai.

„Dėl aptarnavimo kultūros – negi klientui kiši į bagažinę purvinas padangas”, – sakė A. Bartkėnas.

Šiukšlinimo problemą privalomas padangų surinkimas, anot jo, padėsiąs spręsti tik iš dalies – būtent dėl mažųjų servisų.

„Jei visi servisai būtų įregistruoti, atestuoti, atiduotų utilizuoti atliekas ir atsiskaitinėtų, būtų visai kita tvarka. Dabar jeigu jie padangas ir paima, tai išmeta per tvorą. Utilizuoti nepriduoda tikrai.” – sakė A. Bartkėnas.

Sąmoningumu nepasižymi

Pasak atliekų utilizavimu užsiimančios UAB „Žalvaris” Klaipėdos skyriaus direktoriaus Mindaugo Nekrašiaus, yra buvę atvejų, kai gamtosaugininkų nubausti arba privesti „garažiniai” atveža senas padangas, tačiau retai. Dažniau jie tiesiog išverčia padangas šalia kelio į „Žalvario” teritoriją – netoliese kaip tik esąs garažų kooperatyvas.

„Pavieniai asmenys padangų neatveždavo išvis. Jei taip padarytų, būtų labai sąmoningi, tačiau kol kas taip nėra”, – sakė M. Nekrašius.

Faktai ir skaičiai

* Įvairiais skaičiavimais, Lietuvoje per metus susidaro apie 17-24 tūkst. t naudotų padangų.
* Vienam gyventojui jų tenka apie 5 kilogramus, o išsivysčiusiose šalyse – apie 9 kg. per metus.
* Prognozuojama, jog ateityje per metus mūsų šalyje naudotų padangų gali susidaryti apie 30 tūkst. tonų.

Būtina rūšiuoti visas nebetinkamas naudoti automobilių dalis, ypač:

* akumuliatorius;

* hidraulinius amortizatorius;

* tepalinius amortizatorius;

* vidaus degimo variklių degalų filtrus;

* vidaus degimo variklių tepalų filtrus;

* vidaus degimo variklių įsiurbimo oro filtrus;

* padangas.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Transportas su žyma , , , , , , , , , , , , , , , , .

3 atsiliepimai į "Šalikelės be padangų – tik prispaudus „garažinius”"

  1. tadas

    Nzn man buvo kile niuansu su aplinkos apsauga, tai kreipiausi i firma litrec, likau patenkintas objektyvmu

  2. vadim

    ar tiesa, kad nuo kitu metu auto servisai privales priimti senas padangas nemokamai. cia tik lengvas ar ir sunkvezimiu?kas kompensuos, nes isvezimas brangiai kainuoja

  3. litrec

    UAB „Litrec” savo transportu issiveza senas netinkamas naudojimui padangas utilizavimui visoje Lietuvoje kartu israsydama ir reikalingus aktus, tel: 37 207369. email – info@litrec.lt

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.