Vidurvasarį įsigalioję nauji aplinkosaugos reikalavimai automobilių remontu užsiimančioms įmonėms bei privatiems asmenims ne vieną jų verčia susimąstyti apie verslo ateitį. Ypač tai aktualu tampa nuosavuose garažuose dirbantiems meistrams, kurie bus priversti arba į verslo aplinką investuoti nemenkus pinigus, arba iš viso atsisakyti savo veiklos.
Vyravo liberalus požiūris
Įvairių automobilių remontu užsiimančių smulkių įmonių Marijampolėje galima rasti vos ne ant kiekvieno kampo. Vienur tik taiso pradurtas padangas ar permontuoja ratus, kitur remontuoja važiuoklės ar variklio gedimus. Dar kitur imasi tvarkyti automobilių kėbulus – ištaiso įlenkimus, nudažo.
Ypač daug tokių automobilių remonto įmonių yra individualių garažų masyvuose Vasaros, Vokiečių gatvėse, taip pat ir nuosavų namų kvartaluose.
Dauguma automobilius remontuojančių vyrų yra įsteigę individualias paslaugų įmones ar dirba išsipirkę verslo liudijimus.
Marijampolėje jų galima suskaičiuoti šimtus. Verslo liudijimas, leidžiantis remontuoti transporto priemones, per metus kainuoja tik 2500 litų.
Automobilių remontas – gana pelningas verslas, nes kasdien į Marijampolę iš Vakarų Europos šalių pargabenama daugybė apdaužytų, sugedusių automašinų. Patekusios į remonto meistrų rankas jos, per keletą dienų suremontuotos, perdažytos bei nušveistos, iškeliauja į turgavietes bei prekybos aikšteles.
„Tokioms smulkioms įmonėms papildomų aplinkosaugos reikalavimų, išskyrus bendruosius, iki šiol nebuvo keliama. Patys meistrai rūpindavosi, kur dėti sugedusias automobilių dalis, patys galvojo, kaip įrengti darbo vietą, kad į aplinką patektų mažiau teršalų. Tik didelės įmonės, kurios savo veiklai privalėjo gauti specialius leidimus, rūpindavosi pavojingų atliekų rinkimu, turėjo jas rūšiuoti, pildyti įvairius dokumentus ir priduoti tokias atliekas jų tvarkytojams”, – LŽ sakė Marijampolės regiono aplinkos apsaugos departamento direktoriaus pavaduotojas Gintautas Česaitis.
Tvarka griežtėja visiems
Pagal liepos mėnesį aplinkos ministro pasirašytą įsakymą, kuriuo patvirtintas naujas Aplinkos apsaugos reikalavimų transporto priemonių techninei priežiūrai ir remontui aprašas, tokia pat griežta tvarka galioja jau visiems automobilių remontu užsiimantiems asmenims, nesvarbu, ar jie dirba įsigiję verslo liudijimą, ar registravę savo įmonę.
„Kiekviena didelė ar maža įmonė, taip pat ir privatūs asmenys, nesvarbu, kur veikia jų autoservisas – specialiai tam pastatytame pastate ar individualaus namo garaže, jei tik užsiima paslaugų teikimu kitiems, privalo laikytis visų griežtų aplinkosaugos reikalavimų: pildyti specialų transporto priemonių techninės priežiūros ir remonto atliekų apskaitos žurnalą, kaupti, bet ne ilgiau kaip 3 mėnesius laikyti pavojingas atliekas – tepalus, filtrus, amortizatorius bei kitką, pildyti specialų atliekų žurnalą ir kasmet mums teikti duomenis apie sukauptas atliekas bei jų tolesnį panaudojimą”, – sakė G.Česaitis.
Kur kas griežtesni reikalavimai keliami ir tokių mažų autoservisų darbo aplinkai. Iki šiol nebuvo daug dėmesio kreipiama, kaip įrengtos patalpos, o dabar tai jau yra gana griežtai reglamentuota. Grindys privalo būti padengtos skysčiams nelaidžiomis medžiagomis, kad remontuojant skysčiai nenutekėtų į aplinką, turi būti įrengta skystų atliekų surinkimo sistema ir ji negali būti sujungta su jokia kanalizacija. Mat visi nutekėję skysčiai yra laikomi pavojingomis atliekomis. Išimtis taikoma tik plovykloms. Jų nuotekos gali būti leidžiamos į kanalizaciją tik tuomet, jei yra sutartys su nuotekas tvarkančia įmone ir ši iš tikrųjų įsipareigoja teršalus išvalyti.
Pasak Marijampolės regiono aplinkos apsaugos departamento direktoriaus pavaduotojo, išimtis bus daroma tik vienu vieninteliu atveju – jei garaže remontuojamas tik nuosavas automobilis.
Naujoji tvarka įsigaliojo nuo aprašo patvirtinimo dienos, tačiau reikalavimai taikomi tik naujai atidaromiems servisams. Seniau veikiančiuose servisuose nauja tvarka privalo įsigalėti nuo kitų metų pradžios. Tiems, kam reikalingi nemenki kapitaliniai įdėjimai ir jau pradėtos rekonstrukcijos, gali būti suteiktas parengiamasis laikotarpis iki 2009 metų pradžios.
LŽ kalbinti didelių Marijampolės autoservisų vadovai teigė naujuose aplinkosaugos reikalavimuose jokių esminių naujovių neįžvelgiantys. Tuo metu automobilių taisymu garažuose besiverčiantys smulkūs verslininkai tikino apie tai nieko negirdėję.
„Jau dešimt metų savo bei gretimame garaže taisau mašinas, bet iki šiol niekas iš manęs nereikalavo, kad rūšiuočiau įvairias sugedusias atsargines dalis ar rinkčiau kitokias atliekas. Susirinkdavo ir stabdžių trinkelių, ir įvairaus metalo laužo, bet visa tai parduodavau nuvežęs kokius du kartus per metus”, – sakė Vokiečių gatvėje esančiuose garažuose automobilius remontuojantis Sigitas J.
Pasak vyriškio, jei iš tikrųjų reikės rūšiuoti visas atliekas, pildyti daugybę dokumentų ir dar pertvarkyti pačius garažus, kažin ar jam apsimokės toliau dirbti.
„Gal išvažiuosiu į užsienį. Ten automobilių remonto meistrų, kiek girdėjau, labai trūksta. O gal eisiu dirbti pas kokį pažįstamą, kuris turi patalpas įsirengęs jau kaip reikiant. Nežinau”, – svarstė jis.
Kiti garažuose automobilius remontuojantys vyrai savo kolegos žodžius sutiko su pašaipa. Anot jų, gal tie nauji reikalavimai ir nėra tokie baisūs, tik jų jie nežino.
„Mano garažas išbetonuotas, niekur jokie tepalai neprasismelkia ir į lauką nenuteka. Tai nejau jis netinka?” – retoriškai klausė vienas iš jų.
G.Česaitis pripažino, kad kol kas smulkūs automobilių remontu užsiimantys verslininkai apie aplinkosaugos naujoves gali ir nežinoti. Į departamentą kol kas jų yra kreipęsi tik vienas kitas.
„Mūsų specialistai pradėjo važinėti po garažų masyvus, individualių namų kvartalus, kur tik yra remontuojančiųjų automobilius, ir visus informuoja apie naujus aplinkosaugos reikalavimus, kad paskui nekalbėtų, jog nieko nežinojo”, – teigė Marijampolės regiono aplinkos apsaugos departamento direktoriaus pavaduotojas.