Iš Trakų į Vilnių – pėsčiomis

Mažesnius miestus ir rajonus aptarnaujantys autobusų parkai dėl mažo klientų skaičiaus ir didėjančios savikainos priversti dirbti nuostolingai. Tačiau keleiviai nepatenkinti, nes nuo rugsėjo dėl sumažinto tarpmiestinių maršrutų skaičiaus, jie negali pasiekti savo darbo vietų ar mokymosi įstaigų.

„Nuo rugsėjo pradžios iš Trakų į Vilnių buvo panaikinti septyni maršrutai. Du iš jų – ryte, kai autobusų stotyje susirenka daug į Vilnių norinčių vykti žmonių”, – pasakojo LŽ Vilniuje dirbanti Trakų gyventoja Janina Tamulienė.

Ji neslepia nuostabos, kodėl kaip tik prasidėjus mokslo metams, kai keleivių gretas papildo moksleiviai ir studentai, keletas maršrutų iš Trakų į sostinę buvo panaikinti.

„Praėjusią savaitę nustebau, kai neatvyko „Trakų autobusams” priklausantis autobusas, kuriuo nuolat važiuodavau į Vilnių. Tikėjausi įsėsti į iš Alytaus turėjusį atvykti autobusą, tačiau atvyko tik mikroautobusas, į kurį netilpo pusė laukusių keleivių”, – dėstė pašnekovė. Ji sakė girdėjusi kalbant, kad maršrutų sumažinta dėl to, jog trūksta autobusų vairuotojų.

LŽ kalbinti autobusų parkų atstovai tvirtino, kad nepaisant nuostolingos veiklos, maršrutų skaičiaus žymiai mažinti neketinama. Jų teigimu, vasarą klientų aktyvumas rajonuose sumažėja, kadangi pagrindinę klientūros dalį sudaro socialiai remtini asmenys ir moksleiviai. Pastebima, kad rajonuose mažėja gyventojų. Neretai autobusų maršrutai nepanaikinami tik padedant savivaldybei. Taip pat daug kur juntamas autobusų vairuotojų trūkumas.

Turi finansinių sunkumų

UAB „Trakų autobusai” direktoriaus Vytauto Karnilos teigimu, įmonė turi tam tikrų finansinių sunkumų, o sumažintas maršrutų skaičius, jo manymu, gyventojams nepatogumų neturėtų kelti.

„Maršruto Trakai-Vilnius atsisakyta dėl turistinio sezono pabaigos. Maršrutas Lentvaris-Grigiškės-Vilnius panaikintas, rinkoje atsiradus kitiems vežėjams, o kitų rajoninių maršrutų atsisakyta, siekiant optimizuoti paslaugas”, – tikino įmonės vadovas.

Kaip teigia V.Karnila, keleiviai randa pigesnių būdų, kaip pasiekti kelionės tikslą. Gyventojai neva gali rinktis kitus vežėjus, kitas transporto priemones, pavyzdžiui, traukinius. Jis pažymėjo, kad autobusų maršrutų atsisakyta tuo metu, kai klientų aktyvumas būna mažesnis.

Įmonės direktorius tvirtino, kad keleivių vežimo tarifų dydžiai priklauso nuo konkurencijos – t. y. nuo kitų vežėjų dalyvavimo rinkoje. Dabar tarifai rajone siekia 15-20 centų už kilometrą. Artimiausiu metu keisti tarifų nenumatoma.

Važiuoja dėl kelių žmonių

UAB „Biržų autobuso parkas” direktoriaus Petro Algimanto Jasilionio teigimu, šios įmonės autobusų maršrutų skaičius buvo sumažintas vasarą. Rugsėjį paprastai paaiškėja kokio grafiko bus laikomasi, kadangi orientuojamasi į vaikus, lankančius mokyklą, atsižvelgiama į keleivių pageidavimus. Rajonų kaimuose autobusų ankstyvą rytą laukia moksleiviai.

„Priemiestyje keleivių aktyvumas mažesnis, 60 kilometrų važiuojame dėl kelių žmonių. Maršrutai sudaromi atsižvelgiant į mokinių poreikius,” – padėtį mokslo metų pradžioje LŽ komentavo P.A.Jasilionis. Jis neatmetė galimybės, kad tarifai gali didėti: „Priemiestyje dar neaišku, ar branginsime. Mieste ruošiamės kelti kainą, kadangi daug gatvių remontuojama. Važiuojant aplinkkeliais, rida padidėja apie 40 kilometrų. Mieste bilietai brangti turėtų nuo 80 centų iki 1 lito.”

A.P.Jasilionis tikisi ir didesnės valstybės paramos. „Valstybė nuostolių nėra dotavusi. Apmoka tik už keleivių lengvatas tarpmiestyje. Planuojame prašyti dotavimo,” – teigė A.P.Jasilionis.

Jis pridūrė, kad vairuotojų trūkumas įmonėje labai juntamas, o atlyginimus planuojama didinti. „Vasarą įmonei trūko net septynių vairuotojų, bet dabar jau radome. Atlyginimus kelsime, bet itin didelių pasiūlyti negalime”, – apgailestavo įmonės vadovas. A.P.Jasilionio teigimu, jų įmonėje vairuotojai uždirba nuo 800 iki 2000 litų, atskaičius mokesčius.

„Mokama už valandas. Taip pat vairuotojui atitenka apie 3 procentus per reisą surinktų pajamų,” – komentavo direktorius.

Jis pažymėjo, kad įmonės grynasis pelnas praeitais metais siekė keturis tūkstančių litų, nors skolų nepavyksta išvengti kiekvienais metais.

Vasarą klientų aktyvumas mažesnis

Kaip LŽ teigė UAB „Panevėžio autobusų parkas” direktoriaus pavaduotojas Alvydas Dirsė, priežasčių maršrutų skaičiui mažinti nėra, o įmonė stengiasi išsiversti savais ištekliais. „Su savivaldybe sudarėm sutartį iki Naujųjų Metų. Rajoną aptarnauja septyni vežėjai”, – dėstė A.Dirsė. Jis pripažino, kad vasarą autobusai ištuštėja. „Rinka mažai kinta. Tačiau vasarą keleivių skaičius sumažėja 2-3 procentais. Taip yra todėl kad daugėja individualaus transporto. Kita vertus, rajonuose mažėja gyventojų. Tačiau rugpjūtį keleivių srautas padidėjo,” – esama padėtimi nesiskundė A.Dirsė. Jis pridūrė, kad pagrindiniai keleivių srautai išlieka į Vilnių, Kauną, Šiaulius, Klaipėdą.

Jo teigimu, tarifai tarpmiesčio maršrutams nuo rugpjūčio 1 dienos buvo padidinti 5 procentais. Ar jie didės rajone, spręs savivaldybė. A.Dirsė pažymėjo, kad maršrutai mieste nuostolingi, priemiestyje išlaikomas balansas, o tarpmiestyje pelningi. „Pernai nuostoliai mieste siekė 380 tūkst. litų, šiais metais – jau daugiau nei 600 tūkst. litų. Bet bendras balansas, tikimės, išliks be nuostolių,” – situaciją komentavo A.Dirsė.

Keblumų kelia nelegalūs vežėjai

Ignalinos autobusų stoties viršininko Kęstučio Dėdelio teigimu, mašrutų skaičius rajone žymiai nemažinamas tik padedant savivaldybei, o bristi iš nuostolių neleidžia ir nelegalių vežėjų konkurencija.

„Seniai reikėjo kai kurių mūsų maršrutų atsisakyti. Kartais vairuotojai nuvažiavę 120 kilometrų, tesurenka 9 litus”, – LŽ pripažino pašnekovas.

K.Dėdelio tvirtinimu, rajono gyventojai daugiausia važinėja individualiu transportu, o viešuoju transportu paprastai naudojasi socialiai remtini asmenys ir vaikai. „Savivaldybė padeda, kad neliktume skolingi. Per mėnesį savivaldybė skiria 30-40 tūkst. litų dotacijų”, – teigė K.Dėdelis.

Nepaisant nuostolingos veiklos, pašnekovo žodžiais, tarifų didinti neketinama, o skola už kurą jau siekia 50 tūkst. litų. Išlaidų reikalauja ir nuolat didėjantys reikalavimai. „Bet kokio autobuso neišleisi. Vien tokografas kainuoja 4 tūkst. litų. Be to, reikia daug mokėti už kelius”, – dėstė jis. K.Dėdelio teigimu, vairuotojų trūksta, o didinti atlyginimus nėra galimybių. „Atlyginimus tegalėjom padidinti 20 procentų”, – apgailestavo jis.

K.Dėdeliui kelia susirūpinimą tai, kad daugėja nelegalių vežėjų. Kalbėdamas apie tarpmiestinius reisus, K.Dėdelis sakė, kad paskutinį kartą atsisakyti maršrutų teko prieš keletą metų.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Transportas su žyma , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.