Kova su pažeidėjais: Lietuva „sausai“ pralaimi užsieniui

Sprendžiant iš paskutiniųjų užsienio naujienų, vis intensyvesni mūšiai su neblaiviais vairuotojais bei kitais eismo taisyklių pažeidėjais vyksta visur, išskyrus Lietuvą.

Vokietijoje nuo rugpjūčio 1-osios įsigaliojo naujas taisyklių punktas, pagal kurį vairuotojai, jaunesni nei 21 metų amžiaus, taip pat tie, kurie neturi dvejų metų vairavimo stažo, negali būti išgėrę nė lašo. Iki šiol leistina norma nepriklausomai nuo amžiaus ir stažo šioje šalyje buvo vienoda visiems – 0,5 prom.

Pažeidėjams gresia bauda iki 1 000 eurų, baudos balų skyrimas, papildomi užsiėmimai teorijos kursuose bei absoliutus alkoholio prie vairo uždraudimas dar dvejiems metams.

Estai įsivažiavo

Estai taip pat imasi realių žingsnių siekiant pažaboti girtų vairuotojų siautėjimą. Siūloma tiems vairuotojams, kurių kraujyje alkoholio koncentracija viršija 1,5 prom., taikyti baudžiamąją atsakomybę, net jei jie sulaikomi pirmą kartą.

Vieną efektyvią sankciją Estijos pareigūnai jau ėmėsi taikyti – birželį pirmą kartą šioje šalyje buvo konfiskuotas automobilis iš vairuotojo, trečią kartą pagauto vairuojant išgėrus.

Savo BMW neteko taip prasižengęs 33 metų vyras iš Vyru miesto. Remiantis naujais įstatymais, jo automobilis miesto valdžios bus parduotas iš varžytinių, o pinigai atiteks šalies biudžetui.

Tokiu pačiu būdu kovoti su eismo taisyklių pažeidėjais imasi ir Kanados valdžia. Už greičio viršijimą daugiau nei 50 km/h bus sunaikinta pažeidėjo transporto priemonė, ir šis už tai negaus jokios kompensacijos. Anksčiau už tokį pažeidimą grėsė 10 tūkstančių Kanados dolerių (apie 24 200 Lt) bauda.

Šios priemonės imtasi kovojant su „strytreiseriais“ – gatvių lenktynininkais. Skirtingai nuo Lietuvos Seimo, Kanados valdžia nelaukė tūkstantinių aukų – griežtesni įstatymai įsigaliojo praėjus vos porai mėnesių po to, kai du gatvėje lenktyniavę vairuotojai mirtinai sužalojo taksistą.

Beje, taip pat visai neseniai Saudo Arabijoje žmogaus žūtis, jei tai įvyko viršijus greitį, prilyginta nužudymui. O už pastarąjį nusikaltimą šioje šalyje bausmė viena – galvos nukirtimas.

Rusai supyko

Greičio viršijimu bei kitais pažeidimais susirūpino net Rusija. Nuo rugpjūčio 11-osios čia įsigaliojo daug didesnės baudos už eismo taisyklių pažeidimus nei buvo iki šiol. Kai kurios jų net didesnės nei Lietuvoje.

Pavyzdžiui, nuo šiol Rusijoje už užvažiavimą ant šaligatvio teks atsisveikinti su 2 tūkstančiais rublių (apie 200 Lt). Pas mus už tai baudžiama nuo 100 iki 150 litų.

Už vienus pažeidimus numatyta skirti kelis kartus didesnes baudas, už kitus, pavyzdžiui, išvažiavimą į priešingos krypties eismo juostą lenkiant kitą mašiną, pabėgimą iš avarijos vietos ir pan. bus atimamos teisės. Pirmą kartą Rusijoje uždrausta prie vairo naudotis mobiliuoju telefonu be laisvų rankų įrangos.

Numatytas ir administracinis areštas – taip bus elgiamasi su vairuoti teisės neturėjusiais asmenimis, ypač jei šie važiavo išgėrę ar atsisakė tikrintis girtumą.

Rusai susirūpino ir girtais vairuotojais – Federacijos Tarybos pirmininkas Sergejus Mironovas pasiūlė maksimalią leistiną alkoholio ribą kraujyje sumažinti nuo 0,3 prom. iki absoliutaus nulio.

Griežti įstatymai – mažiau mirčių

Neseniai išrinktas naujasis Prancūzijos prezidentas Nikolia Sarkozi taip pat nežada palikti vilčių pažeidėjams. Jis atsisakė tradicinės „amnestijos“ akcijos, kuri anksčiau būdavo skirta pasigailėti asmenų, nežymiai pažeidusių eismo taisykles.

„Įstatymas yra įstatymas“, – pareiškė N. Sarkozi. Šią amnestiją kritikavo ir Prancūzijos kovos už saugų eismą asociacija

Įstatymus peržiūrėti žada ir ispanai. Juos ketinama griežtinti dėl to, kad už vairavimą be teisių šioje šalyje negresia baudžiamoji atsakomybė – tai tėra administracinis pažeidimas, už kurį skiriama tik piniginė bauda. Ispanijos policijos duomenimis, kas penktas vairuotojas, t.y. net 5 milijonai iš 25, neturi vairuotojo pažymėjimo.

O britai susirūpino pagyvenusiais vairuotojais, tiksliau, jų potencialiai keliamomis problemomis. Didžiosios Britanijos transporto departamentas Vairuotojų ir automobilių licencijavimo agentūrai pasiūlė apsvarstyti galimybę sukurti naujus testus arba net egzaminus vairuotojams, pasiekusiems 70 metų amžiaus ribą.

Net kelių JAV valstijų įstatymų leidėjai ėmėsi iniciatyvos automobiliuose uždrausti kompiuterius, DVD bei „iPOD“ grotuvus. Už tai galės būti skiriama 600 dolerių bauda. Motyvuojama tuo, kad panašūs prietaisai atitraukia vairuotojo dėmesį nuo kelio. Dėl tokios priežasties Amerikoje įvyko jau ne viena skaudi avarija.

Beje, pernai, Jungtinių Valstijų keliuose užfiksuotas rekordiškai mažas žūčių avarijose skaičius per pastaruosius 15 metų. Pernai šioje šalyje eismo nelaimėse žuvo „tik“ 42 642 žmonės, arba 868 žmonėmis mažiau nei užpernai.

Ši teigiama tendencija siejama su tuo, kad įsigaliojo nauji, griežtesni eismą ir atsakomybę reglamentuojantys įstatymai, o automobilių gamintojai ėmė naudoti pažangias saugumo technologijas.

Darbo dienai, JAV pažymimai pirmąjį rugsėjo pirmadienį, šalies Nacionalinė saugaus eismo administracija NHTSA skyrė 11 milijonų dolerių.

Už juos nupirkta vadinamųjų antialkoholinių blokatorių, neleidžiančių paleisti mašinos variklio, jei vairuotojo iškvepiamame ore yra alkoholio garų. Ši įranga bus montuojama tų amerikiečių automobiliuose, kurie bus sulaikyti prie vairo išgėrę.

Latviai kreipiasi į „erelius“

Nesnaudžiama užsienyje ir prevencijos srityje.

Latvijos saugaus eismo departamentas nusitaikė į eismo taisyklių pažeidėjus specialia socialinės reklamos akcija „Ereli, palik savo organus transplantacijai“. Taip siekiama priversti neatsakingus vairuotojus, liaudyje vadinamus organų donorais, susimąstyti apie galimus jų elgesio padarinius.

Tai – jau trečia panaši kaimynų akcija pastaruoju metu. Kiek anksčiau vairuotojams per TV demonstruotas vaizdo klipas apie kalėjimų papročius – vairavimas išgėrus Latvijoje baudžiamas įkalinimu. Be to, sukurta trumpų filmukų serija „Gerk, važiuok, prisijunk“ apie išgėrus važiavusius ir invalidais tapusius žmones.

O štai Didžiojoje Britanijoje sukurtas net 6 mln. dolerių vertės vaizdo klipas, skirtas kovai su vairavimu išgėrus. Jame demonstruojami ne avarijų vaizdai, o realių girtų vairuotojų veidai. Tikimasi, jog jaunimas pažiūrės iš šono, kaip kvailai atrodo girtuokliai ir pagalvos prieš sėsdami prie vairo po vieno ar kito bokalo alaus.

Beje, karas su agresija gatvėse vyksta ir ne visai įprastais sprendimais.

Štai neseniai JAV Kalifornijos valstijoje buvo uždaryta autostrada Nr. 138 – dėl to, kad vairuotojai joje elgėsi ypač agresyviai. Tokia agresija išryškėjo ėmus rekonstruoti kelią. Dėl darbų čia susidarė kamščiai, ir vairuotojai ėmė elgtis vis įžūliau. Jie ne tik koneveikė darbininkus, tačiau ir grasino jiems ginklais, apmėtydavo šiukšlėmis.

Lietuva – užsienis: byloja pavyzdžiai

Keturi veidai, iliustruojantys mūsų šalies bejėgiškumą ir netobulą teisinę bazę tramdant įžūlius vairuotojus.

Edgaras SAVISAARAS, Talino (Estija) meras. Liepos 10-ąją sulaikytas už greičio viršijimą 45-iais km/h – kelio Viitna-Koljaku atkarpoje, kur leidžiamas 30 km/h greitis, važiavo 75 km/h greičiu. Trims mėnesiams atimtos teisės, skirta 3,9 tūkst. kronų (apie 8 600 Lt) bauda.

Nelsonas PIKĖ, triskart pasaulio „Formulės-1“ čempionas. Liepos pabaigoje atimtos teisės už daugkartinius eismo taisyklių pažeidimus, tarp jų – ir greičio viršijimą. Šiuo metu 52 metų N. Pikė lanko kursus, po kurių dar teks laikyti egzaminą, skirtą atgauti vairuotojo pažymėjimą.

Vytautas ŠUSTAUSKAS, politikas, buvęs Kauno meras. 2005 m. balandžio 11 d. automagistralėje Vilnius-Klaipėda neblaivus (3,34 prom.) vertęsis automobiliu „Chrysler 300C“, pažymėjimo neprarado, vairuoja iki šiol ir tikina, kad avariją išprovokavo policijos pareigūnai.

Gintaras EINIKIS, buvęs krepšininkas. 2006 m. gruodžio 3 d. Klaipėdoje, Tilžės gatvėje, sukėlė avariją, kurioje buvo sužalotas žmogus, ir pabėgo iš įvykio vietos. Iš jo 4 metams atimta teisė vairuoti, tačiau G. Einikis ir toliau važinėja, mat yra apskundęs tokį sprendimą.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Justicija su žyma , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.