Specialistai bėga, kainos kyla, o gyventi reikia

Vis daugiau Klaipėdos uosto įmonių vadovų kalba apie sudėtingą situaciją, į kurią pateko bendrovės Lietuvai įstojus į Europos Sąjungą.

UAB „Garant” prezidento Vasilijaus Pigarevo manymu, šiuo metu įmonėms yra iškilęs tiesiog išgyvenimo klausimas. Pasak jo, didžiausia bendrovės našta šiandien – per dideli pajamų ir „Sodros” mokesčiai, kylančios energetinių resursų ir medžiagų kainos.

Laivų statyba ir remontas Lietuvoje nėra valstybės dotuojamas verslas, jis neturi paramos fondų, tad laivų remontininkams tenka pasikliauti tik savimi.

Atlyginimai didinami lėtai

Lietuvai įstojus į Europos Sąjungą (ES) didžiausia blogybė, su kuria susidūrė mūsų šalies laivų remontininkai, – didžiulis darbo jėgos nutekėjimas į kitas šalis. Jauni, energingi darbuotojai, įgiję darbo patirties Lietuvos įmonėse, išvyko dirbti į Airiją, Skandinaviją – juos vilioja didesni uždarbiai. Neseniai ir „Garantui” teko per skelbimus laikraščiuose ieškoti naujų darbuotojų vietoj išvykusiųjų.

Pasak V. Pigarevo, šiuo metu darbo jėgos kaina kyla ir Lietuvoje. Tačiau gerokai didinti atlyginimus, jo teigimu, neišeina, nes viską praryja išlaidos, susijusios su medžiagomis ir energetiniais resursais.

Įstojus į ES pabrango ne tik tokie energetiniai resursai kaip elektros energija, kuras, bet ir metalas. Tai sąlygoja ir didesnę paties gaminamo produkto kainą.

Žinoma, bandoma ieškoti pigesnių medžiagų. Tačiau laivų remontininkai turi naudoti „LOYD” registro sertifikuotas medžiagas, t. y. tik specialų plieną. Beje, reikalavimai jūromis plaukiojantiems laivams didesni nei kranto objektams, tad didesnės ir jų statybinių medžiagų bei gaminių kainos.

Užsieniečių geresnė technika

„Garanto” prezidento manymu, be visų kitų dalykų, situaciją gerokai blogina nereikalinga konkurencija. Dėl to prarandami specialistai, iškyla sunkumų įvykdyti gerą užsakymą. O į Lietuvos rinką jau braunasi užsienio kompanijos, aprūpintos geresne technika. Pasak V. Pigarevo, jos stabdo Lietuvos kompanijų plėtrą, nes laimi konkursus, naudoja ES struktūrinių fondų uosto plėtrai skirtas lėšas, o pinigai išeina iš Lietuvos. Todėl, jo manymu, Lietuvos kompanijoms turėtų būti taikomos kokios nors lengvatos, nes jos čia dirba ir čia moka mokesčius. Jos nori gauti pelną, kad galėtų jį naudoti investicijoms, savo veiklos plėtrai, tačiau kol kas gaunamos pajamos yra nedidelės.

Pastaruoju metu „Garant” investuoja į mažosios mechanizacijos priemones. Siekdamas paspartinti laivų remonto procesą, šiemet jis įsigijo prietaisą laivų variklių cilindriniams dangteliams remontuoti. Jau yra užsakyti ir hidrauliniai įrengimai.

15 metų patirtis

UAB „Garant” įkurta 1990 metais, tad Lietuvos rinkoje ji jau 15 metų. Šiuo metu ji turi apie 120 darbuotojų. Pagrindinė veikla – techninis laivų, kurie kraunami Klaipėdos uoste, aptarnavimas, remontas, aprūpinimas tiekimu. Kur kas mažesnę veiklos dalį sudaro narų ir povandeniniai techniniai darbai, avarinės gelbėjimo ir priešgaisrinės technikos tikrinimas.

„Garant” teikia paslaugas ne tik Klaipėdos uoste, jis stengiasi dirbti visame Baltijos jūros regione. Kartais jo darbuotojai vyksta į Ispanijos, Danijos, Olandijos, Rusijos uostus.

Per 15 darbo metų užmegzti geri bendradarbiavimo santykiai, pasirašytos bendradarbiavimo sutartys su Norvegijos kompanija „Willson”, Sankt Peterbugo kompanija „Volga – Neva”, kompanija Kipre „Columbia Ship Menagement”, Italijos kompanija „B Navi”, daugeliu Latvijos ir Estijos bendrovių. Tik tokių kontaktų dėka „Garantui” pavyksta aprūpinti darbu savo žmones.

Be to, „Garant” dalį darbų dirba kitose Klaipėdos laivų remonto įmonėse, t. y. AB „Klaipėdos laivų remontas”, AB „Laivitė”, AB Vakarų laivų gamykla, kuriose atliekami dideli laivų remonto darbai.

Imasi net šilumvežių

Norėdama išgyventi bendrovė „Garant” neapsiriboja tik laivų remontu, imasi įvairių darbų stengdamasi išnaudoti visas savo galimybes. Ji remontuoja ir kompanijų krovos įrenginius, vykdo AB „Lietuvos geležinkeliai” užsakymus – remontuoja šilumvežius. „Garanto” sąskaitoje jau apie 12 šilumvežių variklių. Anksčiau jie būdavo remontuojami tik Daugpilyje, tad reikėdavo šilumvežius siųsti į Latviją. Beje, šio verslo pirmoji pradėjo imtis AB „Klaipėdos laivų remontas”. Tačiau po privatizavimo ši įmonė reorganizuojama, tad jai jo atsisakius jį perėmė „Garant”.

UAB „Garant” bendradarbiauja su tokiomis bendrovėmis kaip „Minijos nafta”, „Geoterma”, „Philip Morris”, teikia paslaugas tolimųjų reisų autotransporto priemonių kompanijoms, Autobusų parkui, remontuoja kuro siurblius. Bendrovė turi netgi savo parduotuvę „Laivo sandėlis”, kurioje buriuotojai ir žvejai gali įsigyti jiems reikalingų dalykų.

Dalia Bikauskaitė

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Ekonomika su žyma , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.