Klaipėdos rajono apylinkės teisme vakar dviem mėnesiams suimtas įtariamas itin skaudžios avarijos kaltininkas. Jis kaltinamas užvakar vakare netoli uostamiesčio, autostradoje, vairuodamas neblaivus sukėlęs avariją, kurioje žuvo šeši žmonės.
Teismas manė, kad šiuo nusikaltimu įtariamas 26 metų Budelkiemio gatvės gyventojas Artūras Klumbys gali pasislėpti, tad nusprendė jį suimti. Viename kazino krupjė dirbantis klaipėdietis turi galiojančią JAV tranzitinę vizą ir yra porą metų dirbęs kruiziniose laivuose.
Įtariamojo advokato įtikinėjimas, kad vaikinas jau porą metų gyvena Lietuvoje su drauge, turi nuolatinę gyvenamąją vietą bei darbą, yra neįgalios motinos globėjas, nepadėjo.
Beje, vaikino gynėjas iškėlė versiją, kad oficialiai gyvenimo draugei priklausantį „Opel Calibra” vairavęs A. Klumbys į priekyje važiavusį „Renault Espace” atsitrenkė bandydamas išvengti susidūrimo su prieš jį netikėtai užlindusiu automobiliu „Volkswagen Golf”.
Teismo salėje A. Klumbys pripažino savo kaltę. Jis tikino vairavęs išgėręs 2-3 butelius alaus. A. Klumbys sakė, kad po avarijos net nesupratęs, kas įvyko, manęs, kad tragiškas, automobilio „Renault Espace” susidūrimas su vilkiku „Volvo FH12” nutiko ne dėl jo įsikišimo.
Įtariamasis sulaikytas avarijos vietoje užvakar, kai buvo iškviestas į Klaipėdos rajono policijos komisariatą, kur jam pareikšti oficialūs įtarimai. Toks buvo bylą kuruojančio prokuroro paliepimas.
Paaiškėjo, jog A. Klumbys yra kelis kartus baustas už įvairius Kelių eismo taisyklių pažeidimus, tarp jų – nedidelę avariją bei greičio viršijimą.
Karą keliuose politikai stabdo liežuviais
Keliuose vairuotojai maniakai siautėja vien todėl, kad nebijo būti nubausti. Politikai ta tema daug mala liežuviais, tačiau atėjus laikui balsuoti dėl griežtų prevencijos ar kontrolės priemonių, atkiša špygas.
Problemos mastą atskleidžia iškalbingi faktai: per šį pusmetį Lietuvoje buvo nužudyti 135 žmonės, o avarijose žuvo net 328 žmonės.
„Vakarų ekspresas” pasidomėjo, ką apie karo keliuose pabaigą mano aukščiausi politikai bei pareigūnai.
Žada spausti Seimą
Premjeras Gediminas Kirkilas
Nemanau, kad reikėtų sušaukti neeilinį Seimo posėdį ir rimtai svarstyti Administracinių teisės pažeidimų ir Baudžiamojo kodeksų pataisas, kuriomis būtų sugriežtintos bausmės ir atsakomybė girtiems vairuotojams.
Visi teisės aktų pakeitimai jau pateikti Seimui, tačiau, kiek žinau, parlamentas nepritarė pataisoms, nepaisant to, kad visi kalba, jog reikia imtis griežtesnių priemonių. Mes bandome įtikinti parlamentarus, kalbamės su Seimo frakcijomis. Aš nežinau, kodėl Seimas nepritaria pataisoms, gal lobistai veikia?
Vyriausybės strateginiame komitete buvo siūloma atkurti Kelių policiją. Tačiau tai užimtų nemažai laiko ir pareikalautų papildomų lėšų. Pirmiausiai reikėtų imtis tų poveikio priemonių, kurios numatytos mūsų siūlymuose. Tai – ir kodeksų pataisos, ir techninis aprūpinimas.
Kartu nuolat turėtų vykti visuomenės švietimas, pasitelkiama socialinė reklama. Kalbėjausi su Portugalijos, kuri dabar pirmininkauja Europos Sąjungai, premjeru. Šioje valstybėje taip pat buvo imtasi socialinės reklamos. Pas juos buvo panaši padėtis keliuose, o aktyvi socialinė reklama situaciją pagerino. Reklama buvo labai gausi, per įvairias žiniasklaidos priemones.
Manau, siekiant užbaigti karą keliuose, iš pradžių turi būt imtasi priemonių prieš pačius didžiausius pažeidėjus. Vėliau įsijungtų auklėjimas, švietimas. Vienas iš būdų mums pasiekti rezultatų – tai konsoliduotis su prezidentu, Seimo pirmininku. Aš manau, kad rudens sesijos metu Seimas nebeturės kitos išeities, kaip tik patvirtinti griežtesnių sankcijų taikymą.
Reikia grąžinti kelių policiją
Susisiekimo ministras Algirdas Butkevičius
Jau artimiausiu metu Vyriausybė žada imtis radikalių priemonių, siekdama užkirsti kelią pažeidimams. Pirmiausia turime sugrąžinti kelių policiją. Manau, kad dabar jau nebeturime apie tai ilgai diskutuoti, tiesiog reikia priimti sprendimą. Nuo praėjusių metų pradėjome ruošti kai kuriuos įstatymų pakeitimus. Esame pasiruošę artimiausiu metu pataisas teikti Vyriausybei ir Seimui. Kai kurios jų yra Vyriausybėje, o kai kurioms jau buvo pritarta Seime – kad būtų galima patraukti atsakomybėn transporto priemonių savininkus, jei šie nepateikia informacijos, kas vairavo transporto priemonę. Taip pat būtina priimti Administracinių teisės pažeidimų kodekso pataisas, numatančias, kad jei neblaivus asmuo sėda prie vairo, jis ir baudą moka, ir teisės atimamos, ir automobilis konfiskuojamas, taikomas administracinis areštas.
Problema – atsakomybės nebijojimas
Generalinis policijos komisaras Vytautas Grigaravičius
Jau atsibodo nuolat kartoti, kad tik įteisinus griežtas prevencines priemones pavyktų sudrausminti kelių chuliganus ir banditus. Aš nežinau, kodėl Seimo nariai nenori patvirtinti parengtų pataisų. Kai su jais kalbi asmeniškai, jie pritaria siūlymams, mato grėsmes, ragina skubinti įvykius. Buvau ne kartą ir pas premjerą nuėjęs, kalbėjomės, jis pritaria mums. Kalbėjomės ir su parlamento frakcijomis, ir visi supranta, kad reikia kuo greičiau veikti. Tačiau kol kas visi dokumentai guli stalčiuose.
Mes vietoje Eismo priežiūros tarnybos galime parašyti „Kelių policija”, tačiau niekas nesikeis. Kažkada buvo penkios atskiros policijos, jų mažėjo, dabar – viena policija. Mus už tai giria Europos Sąjungoje. Ispanija, Austrija, kitos valstybės taip pat eina tokiu pačiu keliu, kaip mes. Policija turi būti viena sistema. Eismo priežiūros tarnyba yra specializuotas policijos dalinys, kuris rūpinasi eismo saugumu keliuose. Prieš mėnesį pasirašiau įsakymą įsteigti papildomus 59 etatus. Dabar vyksta pareigūnų apmokymas, etatų įforminimas, technikos paruošimas. Pajėgų pakanka.
Didžiausia problema ta, kad pažeidėjai nebijo atsakomybės. Taip yra dėl švelnių bausmių. Reikia didinti atsakomybę, kitaip aš neįsivaizduoju permainų. Žinoma, svarbu yra ir socialinė reklama, tačiau aš manau, kad ji praktiškai nedaro jokio įtakos. Čia mentaliteto klausimas. Ne kartą teko matyti, kaip žmonės, išvydę avariją, sustoja, paspokso, ir nuvažiuoja toliau didžiausiu greičiu.
Vilties pakeisti situaciją yra, tačiau permainų sulauksime negreitai, mat prevencija turi vykti kompleksiškai, valstybiniu mastu. Mes turime Latvijos pavyzdį, kur yra labai sugriežtintos sankcijos už pažeidimus kelyje. Priemonės – radikalios. Tačiau lazda atsisuko antru galu, nes susidurta su finansinėmis problemomis. Padarius avariją, konfiskuojamas automobilis, tačiau jo saugojimui reikia vietos, pinigų. Kita vertus, keliuose yra saugiau.
Svarbu – mentalitetas
Europarlamentaras Eugenijus Gentvilas
Per trejus metus teko kartą-du matyti policiją keliuose. Ten buvo vienas iš nedaugelio autoįvykių. Avarijų Belgijoje – nepalyginti mažiau nei pas mus. Matyti, kad ir patys vairuotojai buvo visai kitaip apmokyti, todėl jie – kultūringi. Keliuose – tiek Belgijoje, tiek kitose civilizuotose valstybėse – yra įrengtos vaizdo kameros. Kitas dalykas – belgų socialinis mentalitetas. Jiems net nereikia jokių prevencinių priemonių.