Ką tik vairuotojo teises įgijusį jaunuolį galima drąsiai pavadinti potencialiu mirtininku.
Net du trečdaliai vaikinų ir merginų iki aštuoniolikos metų anapilin iškeliauja nuo traumų, patirtų kelyje.
Tokia kraupi statistika atsisuka ir prieš juos pačius – neveltui draudikai iš jaunuolių reikalauja beveik tris kartus didesnių civilinės atsakomybės draudimo įmokų nei iš vyresniųjų.
Pagrindinėmis didelio avaringumo priežastimis nurodomas ne tik pomėgis važinėti naktį, seni automobiliai, bet ir pernelyg didelis pasipūtimas, savo galimybių pervertinimas.
Miršta jauni
„Tarp mirties priežasčių nelaimingi atsitikimai ir traumos užima 3-iąją vietą po širdies ir kraujagyslių ligų bei piktybinių navikų ir yra didesni nei Europos Sąjungoje”, – teigiama Lietuvos sveikatos tarybos pranešime.
Traumatizmas laikomas sudėtinga socialine, ekonomine ir demografine problema, nes dėl nelaimingų atsitikimų dažniausiai miršta jauni žmonės.
Net du trečdaliai 7-18 metų amžiaus jaunuolių miršta nuo traumų, patirtų kelyje.
Nors pernai įvyko mažiau eismo įvykių nei 2005 metais, bet sužeistų ir žuvusiųjų skaičius beveik nepakito.
Didžiausią nerimą kelia eismo įvykiuose žuvusių vaikų skaičius. 2005 metais žuvo 46 procentais daugiau vaikų iki 18 metų nei 2004 metais. Pernai vaikų žuvo 11 procentų mažiau.
Pastebima, kad pagrindinės eismo nelaimių priežastys yra vairuotojų girtumas, pėsčiųjų ir dviratininkų neatsargumas, saugos priemonių nepaisymas.
Policijos departamento duomenimis, pernai dėl neblaivių vairuotojų kaltės užregistruota, 761 kelių eismo įvykis. Guodžia, kad tai 10,5 procento mažiau nei 2005 metais.
Baudžia draudikai
Lietuvos sveikatos taryba jaunų vairuotojų sukeliamas automobilių avarijas laiko valstybinės reikšmės problema.
Tyrimų rezultatai daugelyje valstybių rodo, kad vairuotojai iki 19 metų turi 2-3 kartus didesnę riziką tapti avarijų dalyviais nei vidutinio amžiaus vairuotojai.
Pagal statistiką, sulaukę 25-26 metų vairuotojai jau nekelia ypatingos grėsmės.
Lietuvos transporto priemonių draudikų biuro atlikta kelių eismo įvykių analizė parodė, kad asmenys nuo 18 iki 25 metų amžiaus sukelia apie 30 proc. visų kelių eismo įvykių, 26-30 metų – apie 5 proc., per 71 metų – tik 2 proc.
Tai atsispindi ir civilinės atsakomybės draudimo įmokose.
Turintieji iki 2 metų vairavimo stažą moka 700 ir daugiau kaip tūkstančio litų įmokas. Važinėjantys automobiliu nuo penkerių iki septynerių metų už draudimą moka jau perpus mažiau.
Lietuvos jaunimo organizacijų taryba bandė ginčytis dėl jaunimo diskriminacijos, bet draudikai atsikirsdavo šia akis badančia statistika.
Avarijos naktimis
Bandoma analizuoti, kokios priežastys lemia tokį jaunimo neatsargumą.
Lietuvos vairuotojų sąjungai parengtoje analizėje Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo departamento direktorius Vigilijus Sadauskas aiškino, kad jauni pradedantys vairuotojai dominuoja daugumoje avarijų tipų.
Tačiau išryškėjo tokios avarijų rūšys, kur tai labiausiai pastebima. Vienas iš pavyzdžių yra avarijos, kurios įvyksta po vidurnakčio.
Amerikiečių mokslininko studijoje apie jaunuolių sukeliamas avarijas nurodyta, kad beveik 20 proc. iš jų vairuoja naktį, ir 16-19 – mečiai sukelia apie 50 proc. tragiškų avarijų.
Padidinta rizika ypač pastebima savaitgaliais.
Netgi vyresni ir labiau patyrę automobilių vairuotojai labiau rizikuoja sukelti avariją naktį. Tačiau vis tiek jų rizika yra mažesnė nei jaunų vairuotojų.
Pastebima, kad jaunuoliai daugiausiai sukelia „vienos mašinos” avarijų. Važiuojama dideliu greičiu ir nesuvaldžius automobilio nulekiama nuo kelio.
Jaunuoliai silpnesni
Avarijos dėl vairavimo apgirtus taip pat populiarios tarp jaunuolių.
Pastebima, kad jie nelabai dažnai vairuoja apsvaigę nuo alkoholio, bet, kai vairuoja tokios būsenos, labiau rizikuoja negu vyresni vairuotojai.
Didžiausia rizika neblaiviems yra savaitgalį ir naktį.
Remdamasis norvegų atliktais tyrimais, V.Sadauskas teigė, kad mirties rizika blaiviam vairuotojui yra lygi 1 vienetui, atitinkamai 18-25 metų amžiaus girtam vairuotojui ji padidėja 901 kartą, ir 25-49 metų amžiaus – 142 kartus.
Jauni žmonės dažniausiai vairuoja senesnius automobilius. Žmogus būna ne taip efektyviai apsaugotas kaip važiuojantis naujesniu modeliu.
Pasipūtę vairuotojai
Pagrindinis dalykas, padedantis apsaugoti gyvybę kelyje yra stengimasis išmokti tinkamai vairuoti.
Svarbu ne tik išmokti, bet ir suprasti Kelių eismo taisykles.
Išskiriamos trys problemos.
Pirmiausiai pastebima, kad trūksta patirties. Nėra išvystyti vairavimo įgūdžiai ir gebėjimas automatiškais judesiais valdyti mašiną.
Žmonės nerealiai ir subjektyviai pervertina savo galimybes.
Daugelis nejaučia jokios realios avarijos rizikos ir remiasi tariamu saugumo jausmu.