Privačios apsaugos bendrovės norėtų palankesnių darbo sąlygų, kurias garantuotų mėlynieji švyturėliai
Miesto gatvėse skubantys apsaugos firmų automobiliai su įjungtais oranžiniais švyturėliais pastaruoju metu – dažnas reiškinys. Deja, į įspėjamuosius signalus atkreipia dėmesį anaiptol ne kiekvienas eismo dalyvis, tačiau privačių kompanijų noras naudoti mėlynus švyturėlius – miglotas ateities klausimas.
Lojalumas didėja
Asmens turto apsauga užsiimančių bendrovių vadovai sako, kad jų pavaldiniai niekada be reikalo įspėjamųjų signalų nenaudoja. Juo labiau kad žybčiojantis oranžinis švyturėlis nesuteikia pirmumo teisės, o tik atkreipia dėmesį ir įspėja kitus eismo dalyvius apie galimą pavojų. Be to, apsaugos firmose esanti įranga daugeliu atvejų leidžia kontroliuoti, kur ir kuria kryptimi juda apsaugininkų ekipažas, ar vyksta į iškvietimą. Vis tik reikia pripažinti, kad ir oranžiniai įspėjamieji šviesos signalai kartais padeda apsaugos automobiliams gatvėse greičiau aplenkti ar padaryti kitokį manevrą, pavyzdžiui, įsisprausti sankryžoje tarp transporto priemonių arčiau šviesoforo ir kur kas greičiau pravažiuoti.
Apsaugos firmų atstovai vieningai tvirtina susiduriantys su netikėtumais gatvėse, kai dažnas vairuotojas, nežinia tyčia ar ne, o kartais netgi akivaizdžiai piktybiškai nepraleidžia į saugomą objektą skubančių apsaugininkų. Nieko nuostabaus, kad dalis tokių atvejų baigiasi avarijomis.
„Mus dažniau supranta tie, kurie patys yra vienaip ar kitaip susiję su apsauga – naudojasi firmų paslaugomis ar bent jau pagalvoja, kokios svarbos darbą atlieka apsaugininkai”, – kalbėjo vienos uždarosios akcinės bendrovės direktorius Danielius Bučinskas.
Tuo tarpu kitos žinomos apsaugos firmos Kauno regiono vadovas Robertas Daukša mato teigiamų pokyčių ženklus: „Palyginus su tuo, kas būdavo prieš kelerius metus, dabar vairuotojai tapo gerokai supratingesni, tačiau vis tiek atsiranda negeranoriškų eismo dalyvių, kurie, tiesmukai suprasdami Kelių eismo taisykles, žino neprivalantys praleisti su oranžiniais švyturėliais skubančių apsaugininkų, todėl to ir nedaro”.
Daugiau įgaliojimų gatvėse
Bendrovių vadovai sako, kad viskas būtų kur kas paprasčiau, jei apsaugininkų statusas Kelių eismo taisyklėse būtų kažkaip įteisintas. R.Daukša viliasi, kad netolimoje ateityje bus priimti atitinkami sprendimai, kadangi pastaruoju metu darbuotojai, privalantys skubėti į nelaimės vietą, oficialiai lyg ir negali to daryti.
Pasiteiravus, kokią naudą apsaugininkams duotų mėlynos spalvos švyturėliai, firmų atstovai vienbalsiai teigė, jog darbas pagreitėtų ir taptų kur kas paprastesnis.
„Nė viena specialioji tarnyba be priežasties su įspėjamaisiais signalais nevažinėja, o mes juk visi turime tą patį tikslą – užkirsti kelią turto grobstytojams ir kitiems nusikaltėliams, todėl tokiems darbams priemonės bei sąlygos galėtų būti vienodos, – apie palankesnes darbo sąlygas kalbėjo D.Bučinskas. – Mūsų darbuotojai jau turi didesnius įgaliojimus – atlieka prevencinį darbą, todėl leidžiama turėti antrankius bei gumines lazdas. Tad manau, kad ateis ta diena, kai pagaliau teisėsaugininkai supras, jog mes irgi esame tolygūs jiems”.
„Mes negalime sau leisti taip smarkiai rizikuoti, kadangi sena technika mūsų darbe būtų pernelyg nepatikima. Jei transporto priemonė sugestų vykstant į incidento vietą, tai tikrai kainuotų visokeriopai daugiau, nei turint naujas mašinas, kurios nors ir brangesnės, bet tuo pačiu yra ekonomiškesnės bei patvaresnės”, – teigė R.Daukša.
Vertina savo pajėgas
Vienas pašnekovas juokavo, kad netgi keli švyturėliai, sumontuoti ant seno „žiguliuko” stogo, nepridės tokiam automobiliui nė truputėlio greičio, o tuo tarpu privačių firmų turimos dažnai vos kelerių metų senumo mašinos gerokai greitesnės.
Be to, D.Bučinsko teigimu, naktimis privačių apsaugos firmų darbuotojų pajėgos, palyginti su patruliais ar Apsaugos policijos pareigūnais, gerokai didesnės: „Esant rimtai priežasčiai, apsaugininkai, kurių viena komanda budėdama kontroliuoja apie dešimt taškų, gali keliais ekipažais apsupti prižiūrimą objektą, bandydami sulaikyti įsibrovėlius vagis ar panašiai, o policijai tai padaryti būtų sudėtingiau”.
Pareigūnai nenusileidžia
Kauno miesto vyriausiojo policijos komisariato Apsaugos skyriaus viršininkas Kęstutis Jankauskas netruko surasti savų pranašumų bei atsikirsti į apsaugos firmų išsakytus teiginius.
„Įstatymai mums suteikia daugiau teisių vykdant apsaugą, kadangi į signalizacijos suveikimo vietą atvykti galime kur kas operatyviau, be to, turime papildomas teises bei pareigas ir galime užtikrinti viešąją tvarką – patruliuoti gatvėse, vykdyti kelių eismo priežiūrą ir vykti į buitinių bei kitokių nusikaltimų vietas”, – vardijo K.Jankauskas.
Komisaras pripažino jaučiantis smarkią konkurenciją, tvyrančią tarp Apsaugos policijos ir privačių saugos bendrovių. Tačiau, kalbėdamas apie turimus automobilius, pareigūnas paneigė anksčiau išsakytus žodžius, esą policijos transportas gerokai pasenęs ir nepatikimas: „Negaliu pasakyti, kad mūsų turima technika labai sena, nes automobilių parkas nuolatos yra atnaujinamas. Šiemet nusipirkome tris naujus automobilius ir greitai planuojame išperkamąja nuoma įsigyti jų dar daugiau”.
Veikia iš savo uždarbio
K.Jankauskas pabrėžė, kad Apsaugos policija nuo visų kitų padalinių išsiskiria pagrindiniu bruožu, jog privalo verstis tik savomis lėšomis. Tad visa kompiuterinė bei apsaugos technika, automobiliai, jų eksploatacija ir kitos išlaidos padengiamos iš uždirbtų lėšų, kurios naudojamos netgi užtikrinant viešąją tvarką.
„Privačios tarnybos darbo ir išlaidų turi kur kas mažiau, nes policijos pareigūnai, nuvykę į saugomą objektą, iš karto gali gauti bet kokį iškvietimą į nusikaltimo vietą ar panašiai, o firmų apsaugininkai patikrina aliarmą ir stovi, laukdami kito iškvietimo, – dėstė Kauno apsaugos policijos viršininkas. – Galime paprasčiausiai palyginti, kas duoda daugiau naudos miestui – privati ar valstybinė struktūra”.
Komisaras įsitikinęs, jog oranžinių švyturėlių apsaugininkams turėtų pakakti, kadangi jie, vykdydami saugos funkcijas, užsidirba pinigus tik sau, o Apsaugos policijos pareigūnai dirba ir miesto labui, užtikrindami viešąją tvarką. Būtent ši priežastis, K.Jankausko manymu, leidžia privačioms firmoms gerokai sumažinti paslaugų kainas, kadangi papildomos lėšos joms esą niekam nereikalingos. Tačiau tai nė kiek nesumažino Apsaugos policijos populiarumo – priešingai, skyriaus viršininkas sako ir toliau jaučiantis visuomenės pasitikėjimą savo vadovaujama įstaiga, kuri pritraukia vis daugiau klientų.
Tomas Jarusevičius