Naujausių Europos automobilių saugumo bandymų sencacija tapo subkompaktinei arba supermini klasei priskiriamas rinkos naujokas – „Peugeot 1007” modelis. Jis tapo pirmąją mašina per visą organizacijos „EuroNCAP” testų vykdymo istoriją, įvertinta rekordiniu rezultatu.
Rekordinis balų skaičius (tiesa, jis kol kas neskelbiamas) „Peugeot 1007” skirtas už keleivių saugumą. Šis modelis kartu su dar šešiais automobiliais už suaugusių keleivių ir vairuotojo saugumą įvertintas 5 žvaigždutėmis. Jis taip pat tapo geriausiu supermini klasėje. Tiesa, keleivių vaikų saugumas šioje mašinoje įvertintas 3 žvaigždutėmis, o pėsčiųjų – dviejomis.
„Peugeot 1007” su naujos kartos A klasės „Mercedes-Benz” modeliu pagirtas už priminimo apie neprisegtus galinės sėdynės diržus sistemą.
Kartu su 1007-uoju pežo buvo bandoma dar 12 automobilių, ką tik pasirodžiusių arba netrukus debiutuosiančių Europos rinkoje. Labiausiai ekspertus nuvylė „Renault” kompanijos modelis „Dacia Logan”, skirtas vadinamųjų pigiųjų šalių, tarp jų ir Lietuvos, rinkai.
„Logan” išgąsdino ekspertus
Savo klasėje – mažų automobilių – rumuniškos-prancūziškos kilmės „Dacia” įvertintas blogiausiai, iš visų bandytų mašinų jis gavo mažiausiai balų už saugumą priekinio susidūrimo atveju. Nustatyta, kad vairuotojas rizikuoja susižaloti kojas, o vaikams gresia krūtinės ir kaklo traumos. Pėsčiųjų saugumas susidūrimo atveju įvertintas vos vienu balu.
Didžiosios Britanijos draudikų organizacijos „Thatcham” tyrimų direktorius Endriu Mileris atskirai pažymėjo, jog „Logan” yra gerokai žemesnio saugumo lygio už Europoje parduodamus automobilius.
Bejeu, „Logan” neišlaikė ir kito egzamino – prieš porą savaičių vienoje Vokietijos bandymų trasoje jis apsivertė, kai vairuotojas pabandė įveikti posūkį 65 km/h greičiu. Vokietijos automobilininkų klubo ADAC ekepertų nuomone, to priežastis – bloga važiuoklė. Be to, mašina tikrai nesaugi – apsivertus smarkiai sulinko jos stogas.
Ateitis – stabilizavimo sistemos
O „EuroNCAP” testuose už „Dacia Logan” tik šiek tiek geresnis pasirodė esąs „Smart Forfour” (4 žvaigždutės už keleivių saugumą, 2 – už vaikų ir 1 – už pėsčiųjų). Beje, vos vieną žvaigždutę už pėsčiųjų saugumą gavo ir 3-iosios serijos BMW.
Be „Peugeot 1007”, geriausiais savo kategorijose tapo: kompaktinių automobilių – A klasės „Mercedes-Benz”, vidutinės klasės – 3 serijos BMW, prabangių automobilių – „Lexus GS300”, minivenų – naujos kartos „Opel Zafira”. Gerų įvertinimų sulaukė ir naujieji „Renault Clio” bei „Volkswagen Passat”.
Septyni automobiliai įvertinti 4 žvaigždutėmis už vaikų keleivių apsaugą, saugiausi pėstiesiems pasirodė esą naujasis kompaktinis minivenas „Honda FR-V” bei mažasis „Suzuki Swift”. Jie gavo po 3 žvaigždutes, nors anksčiau toks įvertinimas „EuroNCAP” testuose siekdavo vos du balus.
Ekspertai džiaugėsi, kad vis daugiau gamintojų jau baziniuose modeliuose montuoja stabilizavimo sistemas, padedančias išvengtai nemažai avarijų ir sumažinančias žūties grėsmę. Pasak Tarptautinės automobilių federacijos FIA generalinio direktoriaus Deivido Vordo, elektroninės stabilumo kontrolės (ESC) sistemos ateityje taps pagrindiniu veiksniu, lemiančiu saugaus automobilio pasirinkimą.
Britai – už „japonus”
Automobilių patikimumas tiriamas ir apklausomis. Autoritetingo britų leidinio „What Car?” duomenimis, patikimiausiomis markėmis Ūkanotojo Albiono gyventojai vadina japoniškus ir korėjietiškus automobilius.
Britų nuomone, mažiausiai genda „Honda” markės automobiliai, taip pat (eilės tvarka) „Mazda”, „Toyota”, „Nissan”, „Lexus”, „Hyundai”, „Mitsubishi” ir „Daewoo” („Chevrolet”). Iš prestižinių europietiškų markių pirmajame dešimtuke britai pasitiki tik „Mercedes-Benz”.
Apklausos duomenimis, britams teko taisyti tik 9,9 proc. jų turimų „Honda” automobilių, o „Land Rover” – net 45,5 proc. Būtent savo tėvynėje surinktus „Land Rover” britai ir išrinko nepatikimiausiais. Taip pat dažnai jiems gedo „Saab”, „Audi” ir „Alfa Romeo”.
Beje, patikimiausi britų automobiliai surinkti Anglijoje. Tarp jų – „Honda Accord” ir „Civic”, „Nissan Micra” bei „Primera”, taip pat „Rover 25”.
„EuroNCAP” – Europos Sąjungos finansuojama visuomeninė organizacija, įsteigta 1996 m. Tarp jos steigėjų – įvairių šalių institutai, vartotojų organizacijos, automobilininkų klubai (pvz., ADAC), minėtoji FIA. Pagrindinė būstinę Stokholme turinčios įstaigos veikla – potencialių pirkėjų informavimas apie automobilių, parduodamų Europos salonuose, saugumą.
Organizacijos agentai slapta perka naujas mašinas, o po to jas bando. Vienintelė gamintojams suteikiama nuolaida – galimybė patobulinti išbandytą mašiną ir taip bandyti pagerinti jos saugumo balus. Jie įskaitomi tik tuo atveju, jei pirkėjams tiekiami jau modernizuoti automobiliai. Pakartotiniai bandymai vykdomi gamintojo sąskaita.
„EuroNCAP” automobilių saugumą vertina priekinio (64 km/h greičiu) ir šoninio (850 km/h greičiu) susidūrimų atvejais. Nuo 2003 metų įvesta keleivių vaikų saugumo kategorija, neseniai – ir pėsčiųjų saugumo kategorija (susidūrimo 40 km/h greičiu atveju). Balų suma priklauso nuo sužalojimų, kuriuos patiria viduje esantys manekenai. Maksimalus įvertinimas – 40 balų ir 5 žvaigždutės.
Kristijonas Baukys
„Vakarų ekspresas”