„Moljeras: teprasideda komedija”

1644-ųjų Paryžius. 22-ejų metų Žanas Batistas Poklenas, žinomas Moljero slapyvardžiu, dar tik pradeda karjerą, kuri bus pasaulinės literatūros istorijoje bus įrašyta auksinėmis raidėmis. Jis dar netapo komiškos satyros meistru, o kultinių pjesių „Tartiufas”, „Pakvaišėlis”, „Don Žuanas” idėjos užgims tik po 10 metų. Turtingo tėvo paramos atsisakiusiam ambicingam jaunuoliui net nesisapnuoja teatro kritikų palyginimai su Viljamu Šekspyru ir Sofokliu. Jis net neįsivaizduoja, kad netolimoje ateityje parašytos komedijos padarys didelę įtaką prancūzų ir pasaulinės komedijos raidai. Žanui Batistui dar toli iki tokios neįtikėtinos šlovės. Tiesą sakant, dabar jis tėra beviltiškai prastas aktorius, kuriam velniškai nesiseka.

Vos prieš metus jo įkurta teatro trupė „Illustrious Theatre” jau patyrė skausmingą bankrotą. Kreditorių apskųstas Moljeras patenka į kalėjimą, po to trumpai pasidžiaugia laisve ir vėl atsiduria už grotų. Kai teisėsaugininkai jį pagaliau išleidžia, tai Moljeras paslaptingai pradingsta. Net patys iškiliausi istorikai ir literatūros ekspertai iki šiol nesugebėjo užčiuopti būsimojo satyrinės dramos tėvo pėdsakų. Niekas tiksliai nežino, ką veikė Moljeras per tuos septynerius mėnesius, kai jo trupė vėl pradėjo gastroles provincijos miesteliuose. Šį kartą aktorius ir dramaturgas pagavo sėkmės vėją, kurio dėka pasirodymai užsitęsė net 13 metų ir pasiekė didingą kulminaciją su triumfuojančiu sugrįžimu į Paryžių 1658-siais.

Išradingas ir šmaikštus farsas užtarnavo Moljerui ir bičiuliams aktoriams nepaneigiamą reputaciją, todėl Prancūzijos karalius suteikė jiems galimybę repetuoti ir kurti Paryžiaus teatre. Tačiau pripažinimo sulaukęs autorius galvoja peršokti prie rimtesnių spektaklių, nes tvirtai tiki, kad tragedija yra teatro ateitis. Bet po naktinio susitikimo su mirties patale gulinčia paslaptinga moterimi jis pareiškia aktoriams, kad sekanti pjesė vis dėlto bus komedija, kurios veiksmas prasidės prieš 13 metų.

Bet kas gi nutiko Moljerui per tuos istorijos metraščių prarastus mėnesius? Kas kardinaliai pakeitė talentingąjį autorių ir jo požiūrį į gyvenimo realijas?

Sėkmingą kino žurnalisto karjerą iškeitęs prancūzas Laurentas Tirard ryžosi režisuoti protingą ir sąmojingą scenarijų, kuriame išgalvoti nuotykiai nepastebimai persipina su tikrais įvykiais ir teatro scenoje vaidinama pjese. Iš 2007-ųjų Berlyno kino festivalio konkursinės programos skandalingai išmesta romantinė komedija su populiariais prancūzų ir italų aktoriais lengvai užsitarnavo Europos kinomanų simpatijas, o Prancūzijos kritikai išradingąjį kūrinį palygino su „Oskarais” apiberta kultine romantine drama „Įsimylėjęs Šekspyras”.

Daugiau nei 1,3 mln. žiūrovų Prancūzijos kino teatruose suviliojusio filmo pradžioje paaiškėja, kad Moljeras (akt. Romainas Duris) buvo išleistas iš kalėjimo tik todėl, kad pasakiškai turtingas buržua Žardenas (akt. Fabrice’as Luchini) sumokėjo jaunojo aktoriaus skolas. Žinoma, kad už tokią kilnią paslaugą Žanas Batistas įsipareigojo įvykdyti svarbiausią sąlygą – išmokyti turtuolį vaidybos teatro scenoje ir padėti sukurti mini spektaklį pagal jo parašytą tekstą.

Žardenas desperatiškai trokšta visuotinio pripažinimo ir tokiu neįprastu metodu viliasi pagaliau užkariauti simpatiškos, bet kerštingos gražuolės Seliminos (akt. Ludivine Sagnier) širdį. Jis neslepia gražiausių jausmų pirmąjį vyrą jau palaidojusiai seksualiajai našlei, vadovaujančiai populiariam kostiumų ir perukų salonui. Bet turtuolis būtinai nori išlaikyti aistringą meilės romaną paslaptyje nuo nuostabaus charakterio žmonos Elmiros (akt. Laura Morante) ir visuomenėje būti žinomas kaip pavyzdingas dviejų žavių dukterų tėvas. Dėl šios svarios priežasties nuolatiniu šeimos svečiu netikėtai tapęs Moljeras yra pristatomas kaip asketiškas kunigas Tartiufas, kad nekiltų jokių papildomų abejonių.

Kardinaliais pasikeitimais labiausiai lieka nepatenkinta Elmira, kuri negaili aštrių žodžių jos namuose besilankančiam nepažįstamajam. Nepavydėtinoje situacijoje įstrigusiam veidmainiui apsimetėliui Žanui Batistui teks patirti daugybę nenuspėjamų išbandymų, kurie atvers akis, suteiks minčių, praturtins širdį ir įkvėps kūrybai. Netikėtai užgimusi meilės aistra Elmirai savotiškai pažadins Moljerą, kuris asmeninius išgyvenimus sąmojingai perkels į savo garsiasias komedijas ir užaugs pasaulinės dramaturgijos įžymybe. Lyg tyčia, jo kūrinių ryškiausiais personažais bus veidmainiai, šykštuoliai, moterų viliotojai.

Liepos mėnesį Lietuvos kino teatrų ekranus užgrobs prancūziška aistra, garsūs Europos aktoriai, šmaikščiais dialogais paremtos situacijos, įdomiai sukonstruotos intrigos ir šiek tiek išgalvota istorija apie Žaną Batistą Moljerą, kurio milžiniškas populiarumas nesumažėjo iki šių laikų ir Lietuvos teatralams jis tebėra vienas mėgstamiausių dramaturgų.

„Moljeras: teprasideda komedija”

(Moliere)

Komedija

Režisierius: Laurent Tirard.
Aktoriai: Romain Duris, Laura, Morante, Ludivine Sagnier, Fabrice Luchini.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Kinas su žyma , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.