Seimo Užsienio reikalų komitetas nutarė rekomenduoti Vyriausybei pirkti reprezentacinį lėktuvą, skirtą pirmųjų šalies asmenų vizitams.
Prezidentas ir kiti valstybės vadovai į užsienio vizitus vyksta reguliariais reisais, kurie ne visada atitinka vizitų grafikus, arba samdo čarterinius, kurie yra brangūs. Kartais skrendama Lietuvos karinių oro pajėgų transporto lėktuvais, tik iš bėdos pritaikytais keleivių skraidinimui.
Valstybinį lėktuvą prezidentui numato Prezidento įstatymas, tačiau nė vienas iš Lietuvos prezidentų jo neturėjo.
Užsienio reikalų komiteto pirmininkas Justinas Karosas po posėdžio penktadienį sakė, jog Lietuva yra „ūgtelėjusi” ekonomiškai, todėl kelionių problema spręstina ne nuomojant ar skraidant reisiniais lėktuvais, o valstybei nuosavybės teise įsigyjant reprezentacinį orlaivį.
„Nuoma yra pinigų negrįžtamas išmetimas, o įsigijimas savo daikto yra kitas problemos sprendimas. Būtų galima naudoti vadinamąjį lizingą – išmokėjimą pinigų per, tarkime, 10 metų”, – žurnalistams sakė J.Karosas.
Jo nuomone, nebūtina pirkti visiškai naują lėktuvą.
Prezidentas Valdas Adamkus penktadienį žurnalistams sakė, kad „valstybė galų gale turi leisti sau dirbti normaliomis sąlygomis”.
„Viena iš neturtingiausių valstybių Europoje – pasakysiu neminėdamas valstybės, kadangi nenoriu įžeisti – atskrenda į tarptautinę konferenciją ir štai stovi tos valstybės (lėktuvas – BNS). O mes su kuo nusileidžiame? Leidžiamės mes lėktuviuku su kokios nors firmos pavadinimu”, – sakė V.Adamkus.
Pasak J.Karoso, Lietuva orientuojasi į pakankamai trumpo nuotolio – europines – keliones.
„Mes orientuojamės į europinio masto lėktuvą, tai yra tokį lėktuvą, kuris galėtų be nusileidimo skristi nuo Lietuvos iki Portugalijos”, – aiškino komiteto pirmininkas.
Susisiekimo ministerijos sekretorės Liudmilos Zumerienės teigimu, reprezentacinis orlaivis būtų perkamas atsižvelgus į vidutinį jo greitį, taip pat atstumą, kurį orlaivis gali skristi be nusileidimo.
Be to, jos nuomone, lėktuvo salonas neturėtų būti įrengtas kaip paprasto reisinio orlaivio, nes pirmieji valstybės asmenys skrydžių metu turi rengtis susitikimams ir konferencijoms.
Planuojama, jog orlaivis turėtų talpinti nuo 50 iki 70 žmonių delegaciją, be nusileidimo skristi apie 4,5 tūkst. km.
Skaičiuojama, kad naujas, reprezentacinius reikalavimus atitinkantis lėktuvas, kurio skrydžio be nutūpimo trukmė yra 2 500 km, kainuotų apie 52 mln. litų, o galintis skristi 6000 km – iki 116 mln. litų.