Neįgaliesiems galimybės užsisakyti patogius batus reikia laukti pusmetį
Klaipėdietė Stefa Jurkauskaitė dėl nepagamintos ortopedinės avalynės turėjo keisti atostogų planus.
Ji buvo suplanavusi važiuoti į Turkiją, tačiau kelionės teko atsisakyti, nes be patogių vasarinių ortopedinių batų neįgaliai moteriai tokia kelionė būtų virtusi tikra kančia.
„Aš be specialios ortopedinės avalynės sunkiai iki tualeto nueinu, ką jau kalbėti apie tolimas keliones”, skundėsi S.Jurkauskaitė.
Kelionę atšaukė
Specialia ortopedine avalyne S.Jurkauskaitė pradėjo rūpintis jau vasarį. Kaip tik tada moteris nuėjo į Klaipėdoje esantį bendrovės „Ortopedijos technika” filialą pirmiesiems primatavimams.
„Mano kojas išmatavo, užsirašė duomenis. Žadėjo, kad gegužės 28 dieną batai bus padaryti. Tačiau jau birželis, o avalynės vis dar nėra. Jau turėjau išvažiuoti į Turkiją, bet kelionę teko atšaukti. Negi važiuosiu ten su žieminiais batais?” – apgailestavo pašnekovė.
S.Jurkauskaitė tikino, kad, kol negavo vasarinės avalynės, yra priversta dėvėti žieminę. Dėl to ant kojų atsivėrė žaizdos.
Maža to, užsisakius kompensuojamą avalynę, moteris buvo paprašyta ją pasiimant sumokėti 70 litų.
S.Jurkauskaitė jau parašė skundą Klaipėdos teritorinės ligonių kasos direktoriui ir paprašė medicininio audito patikrinimo. Klaipėdietė neslėpė netgi svarstanti apie galimybę kreiptis į Europos žmogaus teisių teismą, jeigu neras teisybės Lietuvoje.
Paskubinti neįmanoma
Bendrovės „Ortopedijos technika” Klaipėdos filialo direktorius Vytautas Knoraitis sakė, kad avalynė moteriai nebuvo pagaminta tada, kai ji to pageidavo, laikantis daugiau kaip metus galiojančios valstybės paramos ortopedijos techninėms priemonėms įsigyti organizavimo tvarkos.
Pagal šią tvarką, nuo paskutinio kompensuojamos ortopedinės avalynės pagaminimo iki naujo užsakymo turi praeiti ne mažiau kaip pusmetis.
„S.Jurkauskaite paskutinįsyk avalynę iš mūsų pasiėmė pernai lapkritį. Vadinasi, užsakymą naujai avalynei galėjome priimti tik ne anksčiau kaip gegužę. Anksčiau net išmatavimų duomenų negalima įvesti į kompiuterį. Ta pati tvarka galioja visuose ortopedijos salonuose ir nieko paskubinti neįmanoma”, – apgailestavo V.Knoraitis.
Protezo lauktų 3 metus
Anot direktoriaus, S.Jurkauskaitės, kuri yra sena jų klientė, kojos buvo išmatuotos, kada ji kreipėsi, kad moteris negaištų vaikščiodama į saloną kelissyk. Tačiau dėl galiojančios tvarkos vis tiek duomenų ortopedijos avalynės gamintojams nebuvo galima perduoti anksčiau.
„Mes ir taip skubinome technikus pagaminti batus greičiau. Susitarėme, kad šiai klientei ortopedinė avalynė būtų pagaminta rekordiškai greitai.
Ortopedinė avalynė negali būti pagaminama labai greitai, nes viskas daroma rankomis. O tokios sudėtingos avalynės, pritaikytos žmogui, kurio viena koja net 10 centimetrų trumpesnė už kitą, gamyba dar sudėtingesnė, todėl užtrunka dar ilgiau”, – aiškino pašnekovas.
Pasak V.Knoraičio, visi ortopediniai gaminiai tam pačiam žmogui gali būti gaminami tik kas tam tikrą laiką. Ilgiausiai tenka laukti naujo protezo. Jį žmogus gali užsisakyti tik praėjus trims metams po to, kai gavo ankstesnįjį. Naują įtvarą galima užsisakyti po metų. Korsetą – taip pat.
Mokėti nereikės
Direktorius žadėjo, kad pinigų už ortopedinę avalynę S.Jurkauskaitei tikrai mokėti nereikės. Esą kai negalia yra sunki, avalynės gamyba kompensuojama visiškai.
„Mūsų administratorė dirba dar neseniai. Todėl gali būti, jog nežinodama tvarkos, paprašė sumokėti tarp bazinės ir realios kainos esantį kainų skirtumą”, – teisino pavaldinę V.Knoraitis.
Kompensuoja kas pusmetį
Klaipėdos teritorinės ligonių kasos Kontrolės skyriaus vedėjas Saulius Dabravalskis teigė, kad ortopedijos salono administracija yra teisi.
Pagal 2006 metų Sveikatos apsaugos ministro įsakymą, kompensuojamą ortopedinę avalynę galima įsigyti tik kas pusmetį. Anot S.Dabravalskio, išimtys paprastai taikomos vaikams ar labai sunkią patologiją turintiems pacientams ir tai tik po to, kai tai leidžia Valstybinės ligonių kasos komisija.
Paprastai ortopedinė avalynė kompensuojama šimtu procentu. Retais atvejais, jeigu jos kaina viršija nustatytą bazinę, skirtumą primoka klientas.
liūdna, kad tokie dalykai dedasi. Ir dar su gyvenimo nuskriaustais žmonėm. Gerai, kad spauda apie tai šneka, gal tai ir padeda