Dėl nepalankių geležinkelio tarifų kelerius pastaruosius metus Rusijos krovinių Klaipėdos uoste mažėjo ir beveik neliko. Todėl didelio šios šalies krovinio atsiradimas yra tarsi šventė.
Vakar prie Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos (KLASCO) ketvirtosios krantinės pradėtas krauti 224 metrų ilgio ir 32 metrų pločio laivas „Hebei Glory”, plaukiojantis su Honkongo vėliava.
Tai trečiasis šiemet prie KLASCO krantinių kraunamas „Panamax” tipo laivas. „Panamax” vadinamas dėl to, kad tai pats didžiausias laivas, kuris dar gali praplaukti Panamos kanalu. Iš viso prie KLASCO pakrauti 4 tokio tipo laivai. Šios kompanijos generalinis direktorius Valentinas Greičiūnas teigė, kad galimybės krauti didžiausius laivus atsirado pernai, kai buvo rekonstruotos šiaurinės uosto dalies krantinės.
Į didžiulį laivą kraunamas Rusijos „Dorogobuš” grupės vienos iš dviejų trąšų gamyklų azoto, fosforo ir kalio trąšų mišinys. Klaipėdoje, jei oro sąlygos bus palankios – svarbiausia, kad nelytų, nes tada tenka stabdyti krovą ir uždarinėti triumus, per penkias paras bus pakrauta 53 tūkst. 800 tonų trąšų. Po to laivas tos pačios rūšies trąšų papildomai maždaug iki 70 tūkst. tonų pasikraus Taline ir plauks į Kiniją.
V.Greičiūnas teigė, kad su partneriais iš Rusijos sutarta ir dėl kitų galimų trąšų krovinių. Kartu žadama siekti, kad tiek Rusijos, tiek Baltarusijos, tiek Lietuvos geležinkeliai sudarytų palankesnes sąlygas „Dorogobuš” trąšoms gabenti į Klaipėdą.
Rusijos trąšos KLASCO atsirado dėl „Achemos grupės” prezidento Bronislovo Lubio ryšių. Jonavos „Achemos” trąšų gamykla priklauso buvusios Tarybų Sąjungos chemijos gamyklų asociacijai, kur nuolatiniuose tų gamyklų vadovų susitikimuose dalyvauja ir B.Lubys.
Kitą savaitę į KLASCO turėtų atplaukti dar vienas „Panamax” tipo laivas. Į jį eksperimento tvarka bus kraunamos baltarusiškos trąšos. KLASCO baltarusiams nori įrodyti, kad per mėnesį sugeba pakrauti 160-170 tūkst. tonų trąšų, arba tris „Panamax” tipo laivus. Iki šiol KLASCO baltarusiškas trąšas krovė daugiausiai į mažesnius laivus ir jos buvo skirtos gabenti į Vakarų Europos ir Artimųjų Rytų šalis.
Į „Panamax” tipo laivus, kurie plaukia į Ameriką ar Tolimuosius Rytus, baltarusiškas trąšas krovė Ventspilio uostas. Vykdant eksperimentą, ketinama įrodyti, kad KLASCO niekuo nenusileidžia kaimynų uostui.
KLASCO yra pasirašiusi sutartį su Soligorsko gamykla šiemet krauti iki 1 mln. tonų baltarusiškų „Belkalij” trąšų.
Vidmantas Matutis