Apie prekių ženklų gynimą

Prekės ženklas neabejotinai yra viena iš prielaidų sėkmingai konkuruoti rinkoje.

Tačiau kalbant su verslininkais apie jų naudojamo prekių ženklo registravimą Lietuvoje dažnai tenka išgirti, jog įmonė yra sudariusi atstovavimo sutartį su gamintoju, todėl tokia registracija nereikalinga.

Kai kurie mano, jog tam, kad apgintų savo prekės ženklą, pakanka užregistruoti juridinį asmenį tapačiu pavadinimu. Kai kurie tiesiog nenori „laidyti pinigų vėjais”. Pastarieji yra teisūs tik ta prasme, jog neužregistruotą prekės ženklą taip pat galima naudoti.

Prekės ženklo registracija suteikia teisę uždrausti jį naudoti kitiems asmenims, perduoti jį, įkeisti, taip pat suteikia teisę teikti kitiems asmenims licencijas ir išimtines naudojimo teises.

Ką daryti, jei iš sėkmingai dirbančios įmonės išeina darbuotojas ir įkuria savo įmonę, kuri orientuojasi į tą patį rinkos segmentą, dirba su tomis pačiomis prekėmis ir persivilioja dalį buvusio darbdavio klientų ar net užregistruoja prekės ženklą, su kuriuo dirbo įmonė?

Įmonė, kurios interesus pažeidžia tokia registracija, gali ją ginčyti. Teismų praktikoje jau yra buvę panašių bylų. Tačiau panaikinti prekės ženklo registracijos gali ir nepavykti.

Argumentas, kuris jungia didelę dalį protestuojančių prekės ženklo registraciją, yra ankstesnis naudojimas arba tuo grindžiamos ankstesnės teisės į jį. Tai labai svarbu, tačiau nereikia užmiršti, jog Lietuvoje paraiškos data yra vienas iš svarbiausių kriterijų nustatant pirmumą, skirtingai nei Nyderlanduose, kur svarbiausias kriterijus įgyjant pirmumo teisę į ženklą yra jo naudojimas.

Jeigu prekės ženklas, kuriuo naudojasi įmonė, yra plačiai žinomas, tada prekės ženklo registracija gali būti ginčijama remiantis tuo, jog užregistruotas prekės ženklas yra tapatus ar panašus plačiai žinomam prekės ženklui. Plačiai žinomi ženklai yra saugomi ir neįregistruoti.

Platus žinomumas yra nustatomas teismo, tačiau reikia pastebėti, jog ženklo pripažinimo plačiai žinomu klausimas yra fakto klausimas. Pripažinus prekės ženklą plačiai žinomu vienoje byloje dar nereiškia, kad jis bus pripažintas tokiu ir vėliau vyksiančio ginčo atveju.

Jeigu prekės ženklas, kurio registracija ginčijama, neatitinka plačiai žinomo ženklo kriterijų, galima ginčyti registraciją remiantis absoliučiais ženklo negaliojimo pagrindais. Tokiu atveju tektų įrodinėti, jog toks prekės ženklas negali būti registruojamas kaip prekės ženklas iš viso, nes neatitinka Prekių ženklų įstatyme numatytų reikalavimų.

Protestą galima pareikšti taip pat ir dėl to, kad prekės ženklas yra tapatus juridinio asmens pavadinimui, pažeidžia ankstesnes teises į autorinėmis teisėmis saugomą kūrinį, kito asmens pavardę, arba vardą, pseudonimą, saugomą geografinę nuorodą.

Net jeigu nėra nė vieno iš aukščiau išvardytų pagrindų, tai dar nereiškia, kad tokios registracijos nuginčyti neįmanoma. Nuo 2001 m. įsigaliojus prekių ženklų įstatymo pakeitimams, ženklo registracija pripažįstama negaliojančia, jeigu paduodant paraišką asmuo turėjo nesąžiningų ketinimų. Tačiau praktikoje įrodyti nesąžiningų ketinimų egzistavimą gali būti sudėtinga, nes tektų įrodinėti, jog asmuo kuris pateikė paraišką žinojo apie ankstesnes kitų asmenų teises į tą prekės ženklą. Ketinimas yra subjektyvi minties būsena, todėl įrodinėjant galima remtis aplinkybėmis, o ne tiesioginiais įrodymais.

Situacija, kai buvęs darbuotojas užregistruoja prekės ženklą, yra palanki ta prasme, kad įrodyti nesąžiningus ketinimus gali būti lengviau, tačiau jeigu prekių ženklą užregistravo ne jis pats, o su juo susijęs asmuo – giminė, draugas ir t.t., įrodinėjimas gali tapti komplikuotas.

Dažnai ginčijant prekės ženklo registraciją remiamasi tuo, jog prekės ženklo registracija turėtų būti naikinama dėl to, kad pati registracija yra laikytina nesąžiningos konkurencijos veiksmais. Tačiau remiantis tik Konkurencijos įstatymo nuostatomis, negalima panaikinti ženklo registracijos.

Taip pat reikia žinoti, kad prekės ženklo registravimas turi keletą stadijų. Per tris mėnesius nuo įregistruoto ženklo paskelbimo Valstybinio patentų biuro oficialiame biuletenyje galima ginčyti registraciją šio biuro apeliaciniam skyriui. Todėl verta sekti, kokie nauji prekių ženklai yra skelbiami minėtame leidinyje, kurį galima rasti ir biuro internetiniame puslapyje www.vpb.lt.

Jeigu įmonė buvo užregistravusi ženklą ar padavusi paraišką registracijai anksčiau nei kitas asmuo, užtenka įrodyti, jog protestuojamas ženklas yra tapatus ar panašus į anksčiau registruotą prekės ženklą, arba ženklą, dėl kurio yra paduota paraiška registracijai.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Ekonomika su žyma , , , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.