Saugiam važiavimui būtini specialūs įgūdžiai

Dviejų dešimčių metų senumo tabaluojančio automobilio vairuotojas, remontuojamos magistralės ruože lenkdamas leistinu 30 km/h greičiu važiuojantį naujintelį „Audi”, pasukiojo smiliumi ties smilkiniu.

Ar sunku automobiliu, ypač naujesniu, nuvykti iš Vilniaus į Kauną? Vieni niekai, sakysite, ir su tuo negalima nesutikti, žinoma, jei važiuosime „pagal aplinkybes”. Vis dėlto stropiai laikantis kelių eismo taisyklių (KET) tai nėra labai paprasta. Pasirodo, netgi būtina turėti nemenkos pilietinės drąsos, kad išdrįstum, tarkime, ilgame remontuojamos magistralės ruože iš tiesų laikytis 30 km/h apribojimo, kai kiti eismo dalyviai čia važiuoja vidutiniškai 70-80 km/h, t.y. greičio apribojimą viršydami dvigubai. Tuo galėjo įsitikinti „Audi” atstovų surengtos pažangaus vairavimo sesijos „Vairuok su galva” dalyviai. Jie atstumą tarp dviejų miestų įveikė „Audi A4” automobiliais su prijungtomis GPS sistemomis, kiekviename kelio taške fiksavusiomis realų greitį. Remontuojamame magistralės ruože pabandžius pedantiškai vykdyti KET reikalavimą (30 km/h greičio apribojimo), už nugaros išpampo grėsminga vilkikų vora. Jų vairuotojai, trimituodami galingais nelyg garvežio švilpukas signalais, ragino „liautis išsidirbinėti” ir važiuoti „kaip žmogui”. Iš paskos atidardėjęs kone dviejų dešimčių metų senumo tabaluojančio automobilio vairuotojas, remontuojamos magistralės ruože lenkdamas leistinu 30 km/h greičiu važiuojantį naujintelaitį „Audi”, pasukiojo smiliumi ties smilkiniu.

Tramdyti pajėgumą

Ne tik remontuojamuose kelio ruožuose būtina nusiteikti važiuoti pagal KET reikalavimus. Toks nusiteikimas būtinas ir geroje magistralėje, ypač vairuojant naujintelaitį modernų automobilį, veržliai riedantį ir patikimai stabdantį. Tokiu automobiliu geru keliu važiuodamas leistinu 90 km/h greičiu jautiesi tarsi vos slinktum, nuolat tramdai milžiniškus veržlumo ir galios išteklius. Tačiau pažangaus vairavimo sesijos „Vairuok su galva” dalyviai, pedantiškai laikęsi Kelių eismo taisyklių – gyvenvietėse ir užmiesčio keliuose neviršiję maksimalaus leistino greičio, kelionėje neužgaišo. Nieko nuostabaus – patyrę automobilininkai ne kartą įsitikino, kad važiuodamas leistinu greičiu beveik visada pasivysi be atodairos nardžiusį pramuštgalvį, įstrigusį kur nors prie šviesoforo ar sangrūdoje. Tai ne vienintelis važiavimo pagal KET reikalavimus pranašumas. Kur kas svarbesnis psichologinis ir emocinis komfortas, kai atkrinta rizika sulaukti policininkų sankcijų. Be to, toks važiavimo stilius ne tik gerokai saugesnis ir pigesnis, bet ir mažiau varginantis. O pasak pažangaus vairavimo sesiją „Vairuok su galva” globojančio Lietuvos policijos eismo priežiūros tarnybos viršininko Sauliaus Skvernelio, atsakingas vairavimas ir vairuotojų kultūra – tarsi du poliai, darantys didžiausią įtaką avaringumo statistikai.

Aplenkti kliūtį

Pažintis su sportiško automobilio valdymo subtilybėmis prasideda nuo taisyklingos sėdėsenos. Patyręs ralistas, Girdausko ralio mokyklos instruktorius Linas Vaitekūnas parodijuoja ydingas vairuotojų pozicijas. Neleistina pernelyg palinkti į priekį, tuomet rankas teliks sudėti vairo viršuje kaip triušiui letenėles. Pernelyg atsilošus vairo sukiojimas primins spenių tąsymą melžiant karvę. Net ir radus atsilošimo vidurkį nerekomenduojama vairuoti prispaudus delnu vairaratį, nelyg šluostytum lėkštę. Rankos ant vairo laikomos truputį sulenktos per alkūnes, užėmus menamo laikrodžio ciferblato devintos ir trečios valandos poziciją. Tuomet vairas akimoju galės būti pasukamas pusę apskritimo iki sukryžiuotų rankų ir atsukamas atgal. Tokio manevro vairu, pasak Vaitekūno, visiškai užtenka, kai ištikus ekstremaliai situacijai tenka lenkti kelyje netikėtai atsiradusią kliūtį.

Padidina stabdymo jėgą

Sėdynės nuotolis reguliuojamas taip, kad koja, iki galo nuspaudusi stabdį, liktų truputį sulenkta. Jei sėdynė bus paslinkta atgal, kojai pritrūks jėgos iki galo nuspausti stabdį. Būtent taip – stipriai smogiant koja į stabdžio pedalą – turi būti stabdoma ištikus ekstremaliai situacijai važiuojant moderniais „Audi” automobiliais, kuriuose sumontuota elektroninė aktyviosios saugos sistema. Stipriai nuspaudus stabdį ši sistema automatiškai padidina stabdymo jėgą. Jeigu kojai pritrūks erdvės „užsimoti”, kad iš visų jėgų spūstelėtų stabdį, elektronika „pamanys”, kad vairuotojas ketina tik truputį pristabdyti ir ekstremalioje situacijoje nesukoncentruos maksimalios stabdymo jėgos. Štai ką gali lemti, atrodytų, toks iš pirmo žvilgsnio nereikšmingas dalykas kaip sėdynės padėtis.

Sekundės dalimis

Vairuotojas turėtų mentikauliais remtis į sėdynės atkaltę. Saugos diržas, tinkamai nustačius jo aukštį, turėtų perjuosti petį ir tvirtai prispausti sėdintįjį. Tokia padėtis atpalaiduoja rankas, ir jos darant kokį nors manevrą gali manipuliuoti vairu, tačiau jokiu būdu ne remtis į jį (tai neabejotinai atsitiktų, pvz., stabdant, jei netinkamai sėdima). Visų šių reikalavimų pagrįstumu galima įsitikinti atliekant „briedžio testo” rungtį. Ilgame tiesiame ruože reikia įsibėgėti iki galo nuspaudus akceleratorių. Galingas „Audi A6”, automatinės transmisijos važiavimo režimą nustačius tie „Sport” pozicija, akimirksniu pasiekia didžiulį greitį. Iš kūgelių sumodeliuota trasa imituoja situaciją, kai išvengti susidūrimo įmanoma tik ekstremaliai stabdant. Pasirodo, to neužtenka. Greitis toks didelis, kad net modernioms elektroninėms sistemoms padėti sustabdyti automobilį lieka per mažas atstumas iki netikėtai išdygusios kliūties. Neatleidžiant stabdžio tenka manevruoti vairu. Suktelėjus vairą ir grąžinus jį į pradinę padėtį aplenkiama kliūtis. Sustojus ji lieka už kokių penkių metrų. Bent sekundės dalį uždelsus suktelėti vairą – susidūrimas neišvengiamas.

Kėsinosi blokšti

Saugų važiavimą, be žmogiškojo veiksnio, lemia į „Audi” automobilius diegiamos modernios technologijos. Elektroninė aktyviojo saugumo sistema ištaiso vairuotojų klaidas. Didesnį saugumą garantuoja jau ketvirtį šimtmečio „Audi” automobilių naudojama keturių varančiųjų ratų „quattro” sistema. Jos pranašumai aiškiai atsiskleidė galingu „Audi A6” automobiliu lekiant Nemuno žiedo viražais įkandin Girdausko ralio mokyklos instruktoriaus, patyrusio ralisto Henriko Kazakausko. Jo pasiūlytu greičiu įveikiant posūkius galingos išcentrinės jėgos kėsinosi blokšti automobilį šalikelėn. Nuo nepakankamo ar perteklinio pasukamumo automobilį išlaikyti trasoje padėjo „Audi” elektroninė stabilumo programa ir ją papildanti elektroninė sistema. Ji koreguoja ratų sąlytį su kelio paviršiumi ir automatiškai atnaujina sukibimą. Per toną sveriančio lengvojo automobilio, pasiekiančio didelį greitį ir milžinišką inerciją, ratas į kelio paviršių remiasi palyginti labai mažu, kaip žmogaus delnas plotu. Modernios „Audi” aktyviojo saugumo technologijos galingiems ir veržliems automobiliams suteikia pavydėtiną stabilumą.

Neišlaikytų egzamino

„Nusprendėme, kad optimaliausia pažangaus vairavimų sesijų idėja būtų iššūkis. Rungdamiesi tarpusavyje dalyviai daug greičiau išmoksta svarbiausius saugaus vairavimo elementus kovodami dėl Pažangiausio vairuotojo titulo. Tikimės, kad mūsų iniciatyva privers susimąstyti bent dalį vairuotojų. Juk saugus vairavimas – mūsų pareiga kitiems eismo dalyviams”, – dėstė bendrovės „Keturi žiedai” generalinis direktorius Sigitas Klimašauskas.

Pirmoji staigmena kai kurių pažangaus vairavimo sesijos „Vairuok su galva” dalyvių laukė prie kompiuterių. Jie privalėjo atsakyti į teorinius klausimus, pateikiamus per egzaminus gauti vairuotojo pažymėjimą. Didžiai visų nuostabai, keliolikos dalyvių rezultatas – vos 50 proc. teisingų atsakymų, arba neišlaikytas teorinis egzaminas.

Apnuogina klaidas

Slystančio automobilio valdymo „Skid Car” testas – itin vaizdingas ir keliantis emocijas. Jo esmė – vairuoti automobilį, kurio užpakaliniai ratai užkelti ant specialios platformos su keturiais mažais į visas puses laisvai besisukiojančiais ratukais. Tokia konstrukcija negailestingai apnuogina visas vairuotojo klaidas, padaromas sukiojant vairaratį, spaudžiant stabdžių pedalą ir akceleratorių. Važiuojant aštuonetuko formos trasa, kurios viduryje – nedideli vartai, net ir po menkiausių netikslumų automobilio užpakalinė dalis gali pradėti lenkti priekinę, o pabandžius taisyti padėtį ir pernelyg spūstelėjus akceleratorių – neišvengiama suktuko arba išvartomi trasą žymintys kūgeliai.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Transportas su žyma , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.