Lietuvos kariuomenei italai mokės delspinigius

Italijos bendrovė „Alenia Aeronautica S.p.A.” vėluoja gaminti VIP modulį kariškių transporto lėktuvui „Spartan”. Lietuvos vadovas tuo metu vizitų į užsienį skraido kuo pakliūva.

Ateinantį penktadienį prezidentas Valdas Adamkus reisiniu orlaiviu išvyksta į Vatikaną susitikti su Romos popiežiumi Benediktu XVI. Taigi nauju taktiniu karinių oro pajėgų (KOP) transportiniu lėktuvu C-27J „Spartan”, skirtu skraidinti ir aukštus valstybės pareigūnus, mūsų šalies vadovas vėl nepasinaudos.

Per pastarąjį vizitą, kai keliavo į Briuselį ir Berlyną, V.Adamkus naudojosi išsinuomotu mažyčiu lėktuvėliu ir net Belgijos premjero orlaiviu. Prezidentas dar nė karto neskrido „Spartan”.

Nesilaiko kontrakto

Pirmas iš trijų nupirktų orlaivių į Lietuvą atskraidintas pernai gruodžio 22 dieną (kiti du bus pristatyti 2008 ir 2009 metais). Viso kontrakto vertė – 75 mln. eurų (262,5 mln. litų). Už šią sumą italų bendrovė „Alenia Aeronautica S.p.A.” įsipareigojo ne tik pagaminti lėktuvus, bet ir pateikti logistinę įrangą, atsarginių dalių ir įrenginių, apmokyti pilotus bei techninį personalą.

Iki šių metų sausio 4-osios italai privalėjo atgabenti VIP modulį – nesunkiai sumontuojamą ir išmontuojamą lėktuvo saloną, skirtą ypač svarbiems asmenims ir jų palydai. Tačiau modulio italai nepristatė iki šiol. Laikinai Krašto apsaugos ministerijos (KAM) sekretorės įsigijimams pareigas einanti majorė Onutė Tatolytė vakar LŽ raštu paaiškino: „2006 metų birželio 23 dieną Lietuvos kariuomenė pasirašė trijų taktinių transporto lėktuvų C-27J pirkimo sutartį su „Alenia Aeronautica S.p.A.”. Pagal sutarties sąlygas 2007 metų sausio 4 dieną kariuomenė turėjo gauti VIP modulį. Kadangi jo negavo, yra skaičiuojami delspinigiai – 0,1 proc. nuo VIP modulio kainos už kiekvieną uždelstą dieną. Delspinigių sumos nurodyti negalime, kol negautas VIP modulis.”

KOP štabo viršininkas pulkininkas leitenantas Sigitas Gudeika LŽ teigė, jog tikisi, kad modulis lėktuve galės būti sumontuotas birželio pradžioje.

Bus tualetas!

Šiuo metu „Spartan” skirtas tik kariškiems tikslams: karių ir krovinių transportavimui bei desantui, medicininei evakuacijai ir panašiai. Lėktuvo viduje net nėra sėdynių, skrendantieji gali pamiegoti ant neštuvų, sukabinamų keliais aukštais. Nėra ten ir įprasto tualeto, tik mažytis pisuaras, kuriuo pasinaudoti ne taip jau paprasta.

Pasak S.Gudeikos, vis dar gaminamo modulio gana erdvioje VIP dalyje bus 6 verslo klasės krėslai ir staliukai. Palydai skirtos sėdynės – kuklesnės. Iš viso modulyje numatytos 24 vietos ir, žinoma, normalus tualetas bei mažytė virtuvėlė. „Bus viskas, ko reikia”, – tvirtino S.Gudeika. Anot KOP štabo viršininko, modulį galima sumontuoti lėktuve arba išimti iš jo per 1-1,5 valandos.

Modulį gamina kompanijos „Alenia Aeronautica S.p.A.” subrangovė „Geven” – žinoma bendrovė, gaminanti lėktuvų „Boeing” krėslus. Italų vėlavimą KOP štabo viršininkas aiškina tuo, kad įmonė dar nėra dariusi modulio „Spartan” tipo orlaiviui. Pasak S.Gudeikos, VIP salonas krovininiame lėktuve – ne naujiena. „Vyriausybinis lėktuvas ypač svarbiems asmenims būtų aukščiausia klasė, bet valstybė negali sau to leisti”, – dėstė KOP štabo viršininkas.

Galbūt atgabenus modulį orlaiviu „Spartan” naudosis ir prezidentas. Tačiau Prezidentūros darbuotojai šį sumanymą vertina skeptiškai, nes oro uostuose visi matys, kad Lietuvos vadovas skraido krovininiu lėktuvu.

Darbinis arklys

Kiti aukšti valstybės asmenys šiuo orlaiviu jau naudojosi net ir nesant VIP modulio. Lėktuvu „Spartan” į užsienį skrido premjeras Gediminas Kirkilas, į Iraką ir Jungtinius Arabų Emyratus keliavo krašto apsaugos ministras Juozas Olekas, po Centrinės Azijos šalis savaitę skraidė užsienio reikalų ministras Petras Vaitiekūnas, karius Afganistane ir Kosove lankė kariuomenės vadas Valdas Tutkus.

Orlaiviu nuolat skraidinami užsienio misijose tarnaujantys kariai ir jiems reikalingi kroviniai. „Labai svarbu karius laiku pristatyti į tarptautinių misijų vietas, pratybas. Būna, misija jau baigta, o vyrai sėdi ir laukia po kelias dienas ar net savaites kitų valstybių malonės, kada jos parskraidins mūsų žmones”, – neseniai yra sakęs ministras J.Olekas. „Spartan” dirba kaip darbinis arklys”, – apibendrino KOP štabo viršininkas.

Šis lėktuvas gali pakilti riedėdamas vos 500 metrų trasa. Kad orlaivis nuskristų iki Lietuvos karių misijų vietų Irake ir Afganistane, pakanka vieną kartą pripilti degalų (tai galima padaryti ir ore). Premjero G.Kirkilo manymu, vienas svarbiausių argumentų, kodėl nuspręsta pasirinkti šio modelio lėktuvus, buvo tas, kad „Spartan” gali saugiai nutūpti ir ant gruntinio tako – tokio, koks yra Afganistane, Čagčarane, kuriame tarnauja mūsų kariai.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Transportas su žyma , , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.