Šio renginio publika – stilinga, įmantri, ryški ir patraukianti dėmesį. Žiūrovai seniai užėmę savo vietas aplink neono mėliu švytinčią pakylą. Dažnas nekantriai žvilgčioja į laikrodį. Iš podiumo galo žvelgia paslaptingos įkypos akys – juoda kaukolė su išskleistomis darbui parengtomis žirklėmis.
Tokį vaizdą kovo 23 ir 24 dienomis buvo galima išvysti užsukus į Šiuolaikinio meno centrą Vilniuje. Madingai vėluodama sostinės publiką mėgino užkrėsti „Mados infekcija”. Vienus gal pavyko, kitų – ne visai, bet viena aišku: temų diskusijoms stiliaus gurmanams užteks ne dienai ir ne dviem.
Ryškių spalvų paletė
Festivalio „Mados infekcija” deklaruojamas tikslas – ne tapti mados diktatoriumi, o „ugdyti savitą, intelektualų stilių ir požiūrį į madą”. Sunku tuo ir suabejoti, kai per dvi renginio dienas aštuoniolika pristatytų kolekcijų demonstravo įvairiausias idėjas, keisčiausias mados sampratas, neįtikimiausius sprendimus. Stilių diapazonas – nuo kone klasikinio su modernaus požiūrio prieskoniu (Vitalis Čepkauskas) iki ryškaus, blizgaus ir avangardinio (Andrey Bartenevas).
Giedriaus Šarkausko modeliai – lyg atplaukę iš tolimųjų jūrų. Puiki pradžia renginiui, savo emblema pasirinkusiam piratišką (o gal siuvėjo?) kaukolę. Beje, šie drabužiai – duoklė dizainerio mėgstamam linui. Šis gali būti visoks: elegantiškas, paslaptingas, žaismingas, griežtas, lengvas, santūrus… Iš jo kuriamas įvaizdis be galo skirtingas: tai lyg ir jūros banga ant podiumo įplaukianti mergina su laivo burėmis garbanose, ir žavi piratė, besižvalganti grobio pro ilgą žiūroną, ir paslaptinga nepažįstamoji, gracingai žvelgianti iš po burgundiško vyno spalvos gobtuvo.
Kristina Kruopienytė kritikų teismui atidavė išskirtinai ryškią, skaisčiomis tropinių žiedų spalvomis pražydusią kolekciją. Citrinų geltonis, apelsinų oranžinė, raudona kaip prisirpusi braškė, žalia it žiogas, ciklamenų ir dangaus žydrynės spalvos – komponentai, iš kurių dizainerė kuria linksmas spalvų dermes.
Jolanta Rimkutė ir Ieva Ševiakovaitė taip pat žaismingai pristatė kolekciją „LT Identity” („LT tapatybė”). Ją demonstravo ne vien profesionalūs modeliai – naujų spalvų, stilių, formų ir muzikos garsų ant podiumo pateikė po vieną įžengę grupės „InCulto” nariai. Kaip ryškūs sporto bateliai papildė lengvas suknutes, aukso spalva – tautinę trispalvę, o raudona varlytė – žirneliais margintą švarką, taip būgnams pritarė gitaros, Jurgiui Didžiuliui – Erica Jennings, o smagiai muzikinei kompozicijai – pirmieji nacionalinio himno taktai.
Rusvas popierius ir netikėtos dermės
Jei susidarė įspūdis, kad „Mados infekcija” – stilingas, bet įvairiaspalvis chaotiškas karnavalas, palūkėkite. Ne vienas kūrėjas rinkosi natūralias, santūrias spalvas bei formas. Agnės Kuzmickaitės drabužiai – paprasto rusvo popieriaus pirkinių maišelio spalvos ir net silueto. Anot jos, maišelio įvaizdis kolekcijoje simbolizuoja tvarkingą ir lygią formą, o į jį dedami, ištraukiami ar iškrintantys pirkiniai – chaosą, dinamiką.
Dovilės Gudačiauskaitės kolekcijoje „Gud pret-a-porter 2007” taip pat vyrauja ramesnės, ne tokios intensyvios spalvos. Jos modeliai (rankos kišenėse, kepurės-meškino ausytės) dėvėjo juodos, baltos, pilkos, rudos ir tamsiai mėlynos spalvų drabužius, kurių formos – derinys tarp to, kas vyriška ir kas moteriška. Netikėtas dermes pristatydama savo kolekciją akcentavo ir pati autorė. Kolekcijos akcentu tapo dar viena priešybė: vienintelė raudona suknelė, kurios pusė griežto tiesaus, pusė – nuo liemens platėjančio kirpimo.
Vyriškumo infekcija
Pripažinkime, kad mada šiek tiek skriaudžia stipriosios lyties atstovus. Iš aštuoniolikos festivalio kolekcijų vyrams buvo skirtos vos trys. Vitalio Čepkausko „Vyriškumo matas” – moderni elegancija. Vyrai dėvi pilkos, juodos, smėlio, dramblio kaulo spalvų kelnes, klasikinio kirpimo šortus, švarkus, liemenes ir megztinius. Netikėtu „Vyriškumo mato” akcentu tapo detalės iš turbūt tik vyrams suprantamo pasaulio – sudėtingas bombas ar bent variklius primenančios konstrukcijos su styrančiais laidais, atliekančios stilizuotų kuprinių bei krepšių funkcijas.
Mūšį, jo nuomone, sumoteriškėjusiai vyrų madai paskelbė Giedrius Paulauskas su kolekcija „Indigas”. Iš džinsinio audinio kuriamas vyriškumas labai ryškus, pabrėžiamas kariška legiono dvasia. Svarbios detalės – petnešos, raktų laikikliai, kariški auliniai batai. Drabužiai siekia pabrėžti vyriškas kūno formas ir siluetą.
Stilius iš svetur
Svečių iš Europos mados sostinių „Mados infekcijoje” laukta ypač nekantriai. Tačiau vienos jų, jaunos, vienomis originaliausių ir perspektyviausių britų dizainerių vadinamos Jojo ir Malou, publikos nebuvo sutiktos ypač šiltai. Jų kolekcija „Too cool to be a widow” („Pernelyg šaltakraujiška našlė”) įkvėpimo sėmėsi iš Guy Maddino filmo „Liūdniausia pasaulyje muzika”. Kaip sufleruoja pavadinimai, linksmų spalvų dermių ir žaismingų motyvų čia veltui tikėtasi. Pagrindiniai kolekcijos motyvai – pervertos širdys ir strėlių perskrosti varnai.
Tačiau viešnios iš pasaulio madų sostine laikomo Paryžiaus Stephanie Coudert kolekcija ne kartą buvo palydėta ovacijomis. Labai moteriški, romantiški, elegantiški, rafinuoti drabužiai, sukurti laikantis praėjusio amžiaus ketvirtojo dešimtmečio dvasios, tiesiog negalėjo nepatikti. Ant podiumo bangavo prancūziški nėriniai, kaspinai, mezginiai, šilkas ir medvilnė. Moteriškumą pabrėžiantys siluetai papildomi žaviomis detalėmis – pavyzdžiui, aplink kaklą besivejančiu vynuogių krūmu su keke prisirpusių uogų.