Kai sutrinka virškinimas

Nemalonus jausmas pavalgius, rėmuo ar pykinimas vargina nemažai žmonių

Virškinimas vyksta normaliai, jei mūsų valgomas maistas perdirbamas greitai, o organizmas efektyviai pasisavina visas reikalingas maisto medžiagas. Tačiau per daug ir netinkamai maitinantis skrandis apsunkinamas ir maistas jame pradeda rūgti. Tuomet įvairūs skrandžio negalavimai ima varginti net visai sveikus žmones.

Kada susirūpinti?

Virškinamojo trakto sutrikimai dažniausiai pasireiškia nemaloniu skausmu po krūtinkauliu, pykinimu ar atsiradusiu pilnumo jausmu. Skrandžio veikla yra normali, jei pavalgę jaučiatės energingi ir neapsunkę. Tačiau jei skrandyje atsiradęs maistas pablogina jūsų savijautą, reikėtų susirūpinti ir užbėgti už akių rimtesnei skrandžio bėdai. Viena dažniausiai pasitaikančių virškinamojo trakto ligų yra opaligė – lėtinė liga, kuriai paūmėjus atsiranda skrandžio ar dvylikapirštės žarnos opa. Opai atsirasti įtakos gali turėti vaistų vartojimas, rūkymas, stresas, netinkama mityba. Skrandžio opos skausmai dažnai prasideda skrandžio duobutės kairėje pusėje tuoj pavalgius. Jie trunka vieną dvi valandas. Jei opa yra užpakalinėje skrandžio sienelėje, gali atsirasti aštrus skausmas nugaroje. Nuolat šiuos simptomus jaučiantys žmonės turėtų nedelsti ir kreiptis į gydytoją, kad liga nespėtų įsibėgėti.

Virškinimo sutrikimais neretai skundžiasi sergantieji diabetu, kepenų ligomis. Tik atlikus tyrimus galima nustatyti, ar liga rimta, ar tai tėra funkciniai virškinimo sutrikimai.

Graužia rėmuo?

Skrandžio rūgštis būtina maistui virškinti, tačiau jos perteklius žaloja gleivinę, atsiranda nemalonus pojūtis stemplėje. Toks deginantis skausmas, kylantis iš skrandžio, vadinamas rėmeniu. Šis nemalonus jausmas vargina dažniausiai po valgio, kai skrandžio turinys kyla atgal į stemplę. Kai kurie žmonės patiria rėmenį gulėdami ar miegodami, kai skrandžio rūgštis lengviau gali pasiekti stemplę. Negydomas rėmuo sukelia didelį nepatogumą, dirginimą, o neretai pažeidžia stemplę. Jei rėmuo jus kamuoja kone kasdien, reikėtų pirmiausia vengti produktų, kurie sukelia skrandžio rūgštingumą.

* Rėmenį sukelia svogūnai, pomidorų padažas, garstyčios, šokoladas, citrusiniai gėrimai, aštrūs, riebūs patiekalai.

* Patariama atsisakyti juodos kavos, nes joje esantis kofeinas skatina skrandžio sulčių sekreciją. Jei nesugebate atsisakyti malonumo mėgautis puodeliu rytinės kavos, gerkite kavą su pienu. Pienas padengia skrandžio gleivinę ir šiek tiek apsaugo ją nuo žalingo druskos rūgšties poveikio.

Pusryčiams – taip!

Beveik visus virškinimo sutrikimus išprovokuoja pats žmogus. Daugiausia tam turi įtakos netinkami mitybos įpročiai ar blogai pasirinkti maisto produktai. Labai svarbu per dieną valgyti 5-6 kartus nedidelėmis porcijomis. Žinoma, per įtemptą darbo dieną vos randame laiko pavalgyti pietus, todėl atsigriebiame šturmuodami šaldytuvą vakare. Šį įprotį reikėtų keisti kuo greičiau, nes antroje dienos dalyje žmogaus virškinimo sistema veikia kur kas lėčiau – tai reiškia, kad nesuvirškintas maistas skrandyje pradeda rūgti, didėja rūgštingumas, ima pykinti. Taip pat verta atsiminti, kad pusryčiai – šventas dalykas. Pasak dietologų, 30 proc. visos dienos maisto turėtų būti suvalgoma būtent per pusryčius. Pamenate seną pamokymą, raginantį pusryčius pavalgyti kaip karaliui, pietus pasidalyti su draugu, o vakarienę atiduoti priešui? Iš tiesų vakarieniauti vėliau nei 19 valandą nepatariama ne tik dėl galimo antsvorio, bet ir dėl to, kad prieš eidami miegoti leistumėte skrandžiui ramiai atsikvėpti bent nakties metu.

Išmokite… valgyti

Gydytojai nuolat primena paprastas tiesas, kaip sumažinti virškinimo sutrikimų riziką.

* Labai svarbu valgyti neskubant, stengtis mėgautis kiekvienu kąsneliu. Lėtas maisto kramtymas paruošia skrandį valgiui priimti ir išsiskiria daugiau skrandžio sulčių. Kiekvieną kąsnį sukramtykite ne mažiau kaip 20 kartų.

* Valgymas bus dar malonesnis, jei mėgaudamiesi savo pietų ar vakarienės porcija padėsite į šalį visus darbus, neskaitysite ar nežiūrėsite televizoriaus.

* Dauguma žmonių įpratę valgydami vartoti daug skysčių, ypač kai valgo sūriai ir aštriai. Užuot vartoję skysčius valgymo metu ar iškart po jo, išgerkite stiklinę vandens prieš valgį, kai skrandis tuščias.

* Troškulį geriausia malšinti praėjus bent pusvalandžiui po valgio, nes kartu su maistu vartojami skysčiai susimaišo su skrandžio sultimis ir trikdo aktyvią virškinimo veiklą.

* Valgykite mažiausiai tris kartus per dieną taip, kad vakarienės porcija būtų mažiausia. Užuot prisikimšę skrandį kartą per dieną, stenkitės valgyti geriau dažniau, bet mažomis porcijomis.

* Virškinimo problemų atsiranda ne vien tik dėl blogų mitybos įpročių, bet ir dėl vidinės būsenos. Įtempta fizinė ar protinė veikla, stresas taip pat gali būti lėtinių skrandžio sutrikimų priežastimis. Jei jūsų skrandis jautrus, dažnai pykina, reikėtų vengti ne tik alkoholinių gėrimų, bet ir rūkymo.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Medicina su žyma , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.