Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras (meno vadovas ir vyr. dirigentas Gintaras Rinkevičius) kovo 8 dieną Kongresų rūmų salėje klausytojams pateiks netradicinį, rytų dvelksmo pripildytą koncertą – „Nepažįstamoji Kinija: dviejų stygų istorija”. Pirmą kartą Lietuvoje erhu solo grieš žymi Kinijos atlikėja Ma Xiaohui, diriguos Martynas Staškus. Koncerto metu bus atliekami Liu Ming Yuano, Liu Tian Hua, Ma Xiaohui, Johanno Sebastiano Bacho, Dmitrijaus Šostakovičiaus, Piotro Čaikovskio ir kiti kūriniai.
Mūsų šalyje koncerto solistė Ma Xiaohui gali būti žinoma iš „Oskaro” apdovanojimą pelniusio rež. Ang Lee 2000 m. sukurto filmo „Sėlinantis tigras, tūnantis drakonas” garso takelio. Filme skamba nuostabus erhu atlikėjos ir garsaus violončelininko Yo-Yo Ma duetas.
Koncerte skambėsiantis egzotiškasis erhu – elegantiškas, grakštus, švelnaus tembro, tautinės kinų muzikos orkestrų karaliumi tituluojamas styginis instrumentas. Erhu kildinamas iš tūkstantmečių istoriją menančių huqin instrumentų šeimos, kurie į Kiniją iš Centrinės Azijos atkeliavo 10 amžiuje. Manoma, kad erhu kilo iš xiqin, dvistygės liutnios, kilusios iš Mongolijos, šioje šalyje vadintos Xi. Erhu išpopuliarėjo Sungų dinastijos (960-1279) laikais, tuomet jis buvo vadinamas nanhu.
Erhu vadinamas „kinų smuiku”. Šiuo metu tai vienas populiariausių instrumentų Kinijoje. Erhu naudojamas ir kaip solo, ir kaip ansamblių bei didelių orkestrų instrumentas. Erhu akompanuojama dainuojant, šokant, jis yra reikšmingas instrumentas kiniškoje operoje. Erhu plačiai naudojamas ir tradicinėje, ir šiuolaikinėje Kinijos muzikoje.
„Kiniškasis smuikas” erhu labai skiriasi nuo vakarietiškojo giminaičio. Jis turi tik dvi stygas (er kinų kalba reiškia du). Anksčiau erhu stygos būdavo gaminamos iš šilko, šiuo metu jos dažniausiai yra metalinės. Pitono oda aptraukta apatinė dalis – šešiakampis ar aštuoniakampis kietmedžio rezonatorius – suteikia erhu unikalų tembrą, kuris yra minkštas, tačiau tvirtas ir skaidrus net aukščiausiame registre. Charakteringas skambesys atsiranda vibruojant pitono odai. Pitonų odos naudojimą gaminant erhu griežtai reglamentuoja Kinijos įstatymai, kurie muzikos instrumentų gamintojams neleidžia naudoti laukinių roplių.
Erhu gali imituoti gamtos garsus – paukščio ar net žmogaus balsą.
Koncerto „Nepažįstamoji Kinija: dviejų stygų istorija” solistė Ma Xiaohui – viena iš nedaugelio geriausių Kinijos tradicinės muzikos atlikėjų, pasiekusi tarptautinį pripažinimą, pamilta pasaulinės auditorijos ir kritikų – įžymi Šanchajaus erhu muzikos atlikėja ir kompozitorė. Solistė baigė Šanchajaus konservatoriją. Šiuo metu ji yra Jungtinių Tautų Rytų meno centro ir Kinijos politinės konsultacinės konferencijos (CPPCC) narė. Ji, pietvakarių Dziaotongo universiteto (Čengdu) garbės profesorė, specialių olimpinių žaidynių ir kultūros ambasadoriaus 2010 metų pasaulinės parodos Šanchajuje atstovė, dirba patarėja Honkongo jaunimo muzikos asociacijoje ir Ning Bo folklorinės muzikos orkestre.
Ma Xiaohui įrašė daugiau kaip 40 kompaktinių diskų, o per paskutinius penkerius metus iki 2005 m. ji dalyvavo pasauliniame erhu ir fortpijono dialogo koncertų ture, kulminaciją pasiekusį koncertuose Hanoveryje (Vokietija) ir Šanchajuje (Kinija). Atlikėja koncertavo su Hamburgo filharmonijos orkestru Bad Kisingeno festivalyje Vokietijoje, Italijos Florencijos operos, Norvegijos Stavangerio simfoniniu orkestrais; Suomijos Faces etnografiniame festivalyje su Graikijos simfoniniu orkestru; Japonijos Jokohamos ir NHK simfoniniais orkestrais; koncertavo „Toyota” ir „Yamaha” salėse Japonijoje su Meksikos nacionaliniu simfoniniu orkestru bei Honkongo, Taipėjaus, Makao liaudies muzikos orkestrais.
Garsi atlikėja turi didžiules muzikines ambicijas, susijusias su erhu muzikos populiarinimu – „aš priversiu visą pasaulį žavėtis erhu”, teigia Ma Xiaohui.
„German Saale Newspaper” apie jos pasirodymą Bad Kisingeno tarptautiniame muzikos festivalyje rašė: „Panelė Ma yra nuostabi interpretuotoja, virtuoziškai valdanti visas savo švelnaus instrumento galimybes ir interpretuojanti muziką su dideliu humoro jausmu ir tobulumu, taip dar kartą demonstruodama savo kvapą gniaužiantį virtuoziškumą”.