Į namus besibraunantys ir atkakliai pirkti siūlantys verslininkai sulaukė vartotojų teisių gynėjų atsako.
Jau liepą įsigaliosiantis įstatymas turėtų apriboti prekybininkų konsultantų veiklą ir apsaugoti vartotojus nuo klaidinančios informacijos.
Kartu su preke siūlomos dovanėlės ir atkaklus įtikinėjimas pasirašyti sutartis bus laikoma agresyvia komercine veikla ir baudžiama Europos Komisijos nustatytomis piniginėmis baudomis.
Lietuvos smulkiųjų verslininkų ir prekybininkų asociacijos Klaipėdos skyriaus pirmininko Donato Botyriaus nuomone, apribojimais siekiama susidoroti su konkurentais.
„Didžiųjų prekybos centrų atstovai mato, kad jų klientus vilioja tiesiogiai ir per konsultantus prekiaujančios įmonės. Tačiau stambieji verslininkai irgi daro spaudimą vartotojui, prekybos centrus statydami geriausiose miestų vietose”, – aiškino D.Botyrius.
Vakarų Lietuvos vartotojų federacijos direktorė Audronė Rickuvienė įsitikinusi, kad vartotojas turėtų tiesiog atidžiau rinktis, iš ko ir ką perka.
„Siūlyti ir įtikinėti – prekybininkų darbo metodas, o mums belieka susigundyti arba atsisakyti. Už mus sutarties niekas juk nepasirašys”, – „Klaipėdai” sakė vartotojų teises ginančios institucijos atstovė.
Lietuvoje yra daugiau kaip 10 įmonių, užsiimančių tiesiogine prekyba.
Bendrovės „Oriflame kosmetika” nepriklausomas konsultantas Raimondas Mečys sakė, kad įstatymas padėtų apsaugoti vartotojus nuo nesąžiningų verslininkų.
„Yra daug pardavėjų, kurie, be pagrindinės siūlomos prekės, dar vilioja ir kitais priedais. Pavyzdžiui, siūlo pirkti puodų rinkinį, prie kurio dar pridedamas neva puikus kiaurasamtis. Susigundę juo žmonės priversti pirkti ir nieko vertus, paprastus puodus. Taip iškraipomos pardavimo taisyklės, o protingi suvokia, kad dovanėlių kaina jau įskaičiuota”, – pasakojo kosmetiką platinantis verslininkas.
Lietuvos vartotojų instituto prezidentė Zita Čeponytė įsitikinusi, kad nubausti nesąžiningus verslininkus bus nelengva, nes faktą, kad klientui daromas spaudimas, reikės įrodyti.
„Ši ES direktyva turėtų aiškiau reglamentuoti vartotojų ir prekybininkų santykius. Pastaraisiais metais gauname daug skundų iš gyventojų, besipiktinančių agresyviu verslininkų elgesiu. Žmonės skundžiasi, kad yra įkalbinėjami pirkti jiems galbūt visai nereikalingų prekių”, – sakė Z.Čeponytė.
Ji pripažino, kad vis dažniau vartotojai atakuojami telefonu.
„Prieš siūlydamas pirkti prekę ar paslaugą, konsultantas turi įspėti, kad tai komercinis skambutis. O vartotojas turėtų klausti, iš kur gautas jo telefono numeris. Asmens duomenys gali būti naudojami tik jam pačiam sutikus. Jei sutikimas negautas, tai pažeidimas”, – aiškino Vartotojų instituto prezidentė.
Naujajame įstatyme bus išvardytos visos nesąžiningos veiklos rūšys, už kurias numatytos baudos. Piramidės sistema, pagal kurią įmonė įtraukia vis naujus žmones prekėms ir paslaugoms platinti, turėtų atsidurti juodajame sąraše.
Įstatymo pažeidėjams gresia baudos iki 30 tūkst. litų, kai kuriais atvejais – ir didesnės.
debilizmas, tegu jie siulo, jei manes nedomina ir man nereikia tai gali ir per galva apsiversti, visvien as nepirksiu. cia eilinis seimo priimtas apsurdiskas istatymas. kada buvo priimtas protingas istatymas, sunku ir beprisiminti.