Naujų automobilių pardavėjų laukia badmetis

Seimas pagaliau pritarė Pridėtinės vertės mokesčio (PVM) įstatymo pataisai, kuria numatoma naujus automobilius perkančioms įmonėms grąžinti už juos PVM. Automobilių pardavėjai tokį sprendimą sveikina, tačiau teigia, kad iki rugsėjo, kada ši lengvata įsigalios, jiems teks badauti.

Panaši lengvata Lietuvoje galiojo iki 2002 metų liepos 1-osios, tačiau tada ji panaikinta. Tai lėmė, kad pagal parduotų naujų automobilių skaičių gerokai atsilikome nuo mažiau gyventojų turinčių Latvijos bei Estijos.

Būtent šiose šalyse įmonių vardu Lietuvos piliečiai ir ėmė registruoti naujus automobilius, taip sutaupydami 18 procentų nuo mašinos kainos. Taip naująjį įstatymą apėjo ir už jį balsavęs Seimo narys Petras Gražulis, ir nemažai verslininkų.

Po ilgų diskusijų Vyriausybėje ir Seimo komitetuose praėjusį penktadienį parlamentarai pagaliau pritarė PVM įstatymo pataisai. Ja remiantis nuo rugsėjo 1-osios PVM mokėtojai, t.y. įmonės, vėl galės atgauti PVM už naujus automobilius.

Pastarųjų pardavėjai tai vadina pergale, tačiau visai ne saldžia – anot jų, PVM grąžinimas turėjo prasidėti nuo pavasario. Maža to, neprotingu jie vadina ir sprendimą PVM grąžinti tik už naujus automobilius, kurių kaina neviršija 130 tūkstančių litų.

Ne lengvata, o prievolės panaikinimas

„Tos pataisos tikrai paskatins naujų automobilių pirkimą, tačiau iki rudens pardavėjams bus liūdna. Jie jau dabar jaučia sąstingį – bendrovės, norinčios atnaujinti savo automobilių parkus, lauks pataisų įsigaliojimo, ir iki rugsėjo nieko nepirks.

Dauguma naujų automobilių pardavėjų klientų yra būtent PVM mokėtojai, o ne privatūs asmenys, tad toks termino nukėlimas reiškia viena – iki rugsėjo 1-osios jų pardavimai bus itin menki”, – „Vakarų ekspresui” aiškino Lietuvos autoverslininkų asociacijos generalinis direktorius Lukas Vosylius.

Jo duomenimis, kai kurios įmonės jau dabar pardavėjams palieka užstatą, o galutinai už mašinas atsiskaitys rugsėjį.

„Norint stabdyti avaringumą ir mažinti mirčių keliuose skaičių, PVM grąžinimo įsigaliojimas būtinas kuo greičiau. Mes siūlėme, kad įstatymo pataisos įsigaliotų jau nuo kovo 1-osios, tačiau beveik net nesvarstęs Biudžeto ir finansų komitetas nubalsavo už Vyriausybės pasiūlytą liepos 1-osios terminą, o vėliau jis kažkodėl buvo nukeltas dar toliau – į rugsėjį”, – guodėsi Seimo Ekonomikos komiteto narys Saulius Girdauskas.

Anot jo, iki kovo 1-osios pasiruošti PVM įstatymo pakeitimams būtų buvę užtektinai laiko, o šio termino nukėlimas yra ne kas kita, kaip verslo žlugdymas. „Ir nevadinkime to lengvata verslui – tai yra prievolės panaikinimas”, – teigė seimūnas.

„Iki pataisų įsigaliojimo pardavimai sustos. Mūsų klientų dauguma – apie 80 procentų – yra įmonės, tad aišku, kad jos, siekdamos sutaupyti daugiau nei penktadalį automobilio vertės, lauks rugsėjo 1-osios”, – ne itin linksmas buvo naujus „Toyota” ir „Lexus” markių automobilius pardavinėjančios uostamiesčio UAB „Solorina” vadovas Antanas Bartkėnas.

Jam pritarė ir oficialus „Opel” bei „Chevrolet” markių atstovo Klaipėdoje – bendrovės „Armi servisas” direktorius Kęstutis Lingys.

„Įmonės ir organizacijos sudaro 75-80 procentų mūsų klientų, todėl bent iki rudens pirkimas, palyginti su praėjusiais metais, prislops. Tačiau dirbti reikia. PVM grąžinimui įsigaliojus pardavimai neabejotinai bus didesni”, – teigė verslininkas.

Kainą mažins dirbtinai

Dar viena „dovanėlė”, kuria Vyriausybė ir Seimas „pradžiugino” pardavėjus – automobilių, kuriuos perkant grąžinamas PVM, vertės ribos nustatymas.

Įstatymo pataisomis numatyta, kad 18 procentų mašinos vertės bus grąžinama tik tiems pirkėjams, kurie įsigis ne daugiau 130 tūkst. litų (su PVM) kainuojančius naujus automobilius. S. Girdauskas siūlė neriboti automobilio kainos.

„Keista, kad į šiuos pasiūlymus neatsižvelgta. Kam ta 130 tūkstančių riba? Neabejoju, kad mašinos vertė bus dirbtinai mažinama. Pavyzdžiui, bus atsisakoma tam tikros įrangos, kad automobilis kainuotų 128-129 tūkstančius litų, o po jo įsigijimo ir PVM susigrąžinimo ta įranga bus įsigyjama atskirai”, – apie lietuvių įpročius apeidinėti įstatymus sako L. Vosylius.

Tokios pačios nuomonės yra ir A. Bartkėnas.

„Valdžia niekada nieko negali padaryti gerai iki galo. Tie, kurie norės įsigyti brangesnį automobilį, kaip ir iki šiol, vėl važiuos į Latviją ar Estiją. Taip šalies biudžetas neteks dalies pinigų – juk jie sugrįžtų į jį kitais būdais, nepriklausomai nuo automobilio vertės. Pavyzdžiui, būtų nuperkama daugiau mašinų, o mes, kaip pardavėjai, juk irgi mokame mokesčius”, – tikino „Solorinos” vadovas.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Ekonomika su žyma , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.