Vairuotojo pažymėjimai: Europa suvienodės tik 2033 metais

Virš vienodų vairuotojų teisių įvedimo – vis mažiau miglos, tačiau tokie pažymėjimai vairuotojų kišenėse neatsidurs septynmyliais žingsniais. Europarlamentarų sprendimu, Europos Sąjungos (ES) šalyse visi turimi pažymėjimai naujais bus pakeisti tik po 26 metų.

Sesijoje Strasbūre Europos Parlamentas (EP) pagaliau pritarė direktyvai, pagal kurią ES palaipsniui bus įdiegti bendro plastikinės kortelės pavidalo vairuotojo pažymėjimai. Šiuo klausimu jau pasiektas ir EP bei ES Tarybos sutarimas.

Visi ES šalyse naujai išduodami pažymėjimai europinį standartą turės atitikti nuo 2013 metų, tačiau visi turimi pažymėjimai pakeisti naujais turės būti tik nuo 2033 metų.

Ir direktyvos projektą EP siūlęs Belgijos europarlamentaras Matjė Grošas, ir lietuvė Danutė Budreikaitė kritikavo tokį ilgą laikotarpį – esą tai apsunkins kovą su sukčiavimu ir pastangas pagerinti eismo saugumą.

M. Grošas tikino, kad minėtosios datos reikalavo Austrija, Vokietija bei dauguma naujųjų ES narių. „Vokiečiai didžiuojasi savo mažais pilkais pažymėjimais. Tai jiems būtų lyg savasties išdavimas”, – paaiškino jis, pridurdamas, kad panašų požiūrį turi ir ES naujokės, visai neseniai išleidusios krūvą pinigų bei laiko naujų teisių sukūrimui.

Tačiau Lietuvos vidaus reikalų ministerijos sekretorius Anatolijus Rimkevičius sako, jog mūsų šaliai minėtieji terminai neturi jokios įtakos.

„Mes nesame didelė valstybė, ir vairuotojų pas mus nėra tiek daug, kiek kai kuriose kitose šalyse. Visus dabar galiojančius senuosius pažymėjimus tikrai pakeisime greičiau nei planuoja Europos Parlamentas”, – „Vakarų ekspresui” sakė jis.

Pasak A. Rimkevičiaus, dabar Lietuvoje išduodamos vairuotojo teisės visiškai atitinka visus standartus, todėl jų turinio ar formos keisti nenumatoma – nebent atsirastų naujos vairavimo kategorijos.

Vairuotojų registras

Kas naujo nuspręsta minėtąja direktyva? Nutarta, kad naujieji pažymėjimai galios dešimt metų, tačiau ES narėms leista nustatyti ir ilgesnį – iki 15 metų – galiojimo terminą. Šalys galės nuspręsti, ar reikalaus naujo egzamino ar medicininio patikrinimo keičiant baigusį galioti pažymėjimą naujesniu. Joms leista pačioms numatyti ir mažiausią amžių vairuotojo pažymėjimui gauti.

Valstybių prerogatyvai palikta nuspręsti ir tai, ar į naująsias teises bus įmontuotos mikroschemos.

Pasak A. Rimkevičiaus, kol kas neaišku, ar į Lietuvoje išduodamus pažymėjimus bus montuojamos mikroschemos: „Visų pirma, reiktų nuspręsti, kokius duomenis ten rašytume. Be to, juk nėra infrastruktūros, skirtos nuskaityti tuos įrašus.”

EP Spaudos tarnyba pranešė, kad numatyta sukurti centralizuotą Europos vairuotojų duomenų bazę. Tai leis sugriežtinti vairuotojų pažymėjimų išdavimą: šalys negalės jų išduoti tiems, kuriems kitoje ES šalyje buvo apribota arba atimta teisė vairuoti.

Dabar laisvas asmenų judėjimas suteikia galimybių piktnaudžiauti – dėl nusižengimo praradęs galimybę vairuoti savo šalyje, ES pilietis gali įsigyti vairavimo pažymėjimą kitoje valstybėje. Tuo, beje, dabar naudojasi ES senbuvių gyventojai, važiuodami laikyti egzaminų į Čekiją bei Lenkiją.

Kol kas neaišku, kada tokia bendra viso žemyno duomenų bazė bus. O Lietuvoje naujasis vairuotojų registras turėtų pradėti veikti jau ateinančių metų pavasarį, kai VĮ „Regitra” vietoje policijos pradės išdavinėti vairuotojų pažymėjimus. Vėliau šis registras bus sujungtas su minėtas ES vairuotojų duomenų baze.

Nauja kategorija

Remiantis EP direktyva, motociklininkų pažymėjimai bus išduodami laipsniškai: galingesnius motociklus bus leidžiama vairuoti vyresniems arba turintiems mažiau galingų motociklų vairavimo patirties. Bus sukurta nauja europinė AM kategorija mopedų vairuotojams – jie turės išlaikyti bent teorijos egzaminą.

Nors Europos Komisija siūlė papildomai reikalauti E kategorijos pažymėjimo iš priekabas (pavyzdžiui, namelį ant ratų) tempiančių mašinų vairuotojų, parlamentarų siūlymu sutarta leisti B kategorijos teises turintiems asmenims vairuoti iki 4,25 tonos sveriančius junginius su priekaba.

Teigiama, jog bus griežtai kontroliuojama, kad pastarąja galimybe nebūtų naudojamasi komerciniais tikslais, nes tai esą sukeltų nesąžiningą konkurenciją profesionaliems vairuotojams.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Transportas su žyma , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.