Prekeiviai „neišleidžia” pirkėjų iš parduotuvių

Net ir pasibaigus švenčių maratonui prekybininkai neleidžia pirkėjams atsipūsti nuo parduotuvių lankymo – vos tik prasidėjus naujiesiems metams, daugelis parduotuvių vilioja pirkėjus masiniais prekių išpardavimais.

Tiesa, kasmet išpardavimų tendencijos Lietuvoje keičiasi. Pavyzdžiui, anksčiau būdavo įprasta laukti kalėdinių nuolaidų, o dabar tokias taiko jau reta parduotuvė – kainos krenta jau tik po švenčių.

Kodėl prie vienokių išpardavimų tradicijų pirkėjus pripratinę prekybininkai jas keičia ir kam naudingi išpardavimai, „Vakarų ekspresas” teiravosi prekybininkų ir rinkodaros specialistų.

Kalėdiniai išpardavimai – nelogiški

„Anksčiau mūsų rinkoje masiškai taikyti kalėdiniai išpardavimai paprasčiausiai buvo nelogiški, nes prieš Kalėdas žmonės vis tiek perka dovanas, nepaisydami jokių nuolaidų”, – sakė Vilniaus universiteto Marketingo katedros vedėjas Sigitas Urbonavičius.

Pasak jo, prieš Kalėdas labiausiai tinka išparduoti prekes, kurios tinka vaišėms ir yra išskirtinai pagamintos tik šiai šventei. Tuo tarpu drabužius ir batus geriau išparduoti keičiantis sezonams. Ši užsienyje įprasta tradicija per pastaruosius penketą metų atėjo ir į Lietuvą.

S. Urbonavičius patarė atskirti dvi sąvokas: išpardavimas, kuris vyksta dėl to, kad norima atsikratyti nebepaklausių prekių bei pakeisti kolekcijas, ir nuolaidos, kurios prisimenamos tada, kai tiesiog norima pagyvinti prekybą ir pritraukti daugiau pirkėjų.

„Taigi išpardavimai ir rengiami tam, kad būtų galima ištuštinti lentynas naujoms kolekcijoms. O kodėl išparduoda maisto produktus? Matyt, baigiasi galiojimo laikas”, – pastebėjo rinkodaros žinovas.

Tiesa, „VP Market” atstovė ryšiams su visuomene Viktorijas Jakubauskaitė pataisė, kad maisto prekių išpardavimų nebūna. Išparduodamos gali būti tik kai kurios bakalėjos ar konditerijos prekės, pavyzdžiui, šventiniai pyragai, sausainiai, saldainiai, konservuoti vaisiai.

„Nereikėtų painioti kainų akcijų, kurios taikomos tik dienos ar savaitės prekei ir kurios natūraliai patenka į išpardavimų laikotarpį”, – paaiškino V. Jakubauskaitė.

Taisomos vadybos klaidos

Prekybininkai pastebi, kad išpardavimai labiausiai patrauklūs yra tiems žmonėms, kurie nesivaiko mados tendencijų ir kurie nori tiesiog įsigyti daiktą pigiau.

„Išpardavimai reikalingi tam, kad atsikratytume nemadingomis prekėmis ir ištaisytume vadybos klaidas. Jei, pavyzdžiui, buvo užsakytas per didelis kiekis vienos ar kitos prekės, bet jos neišpirko, – nuostolinga jas laikyti lentynose, geriau – pigiau parduoti”, – paaiškino elektrotechnikos parduotuvės „Avitela” vadovas Jonas Dirginčius.

Pasak jo, tiems žmonėms, kuriems nėra jokio skirtumo, kokios spalvos – juodos, ar sidabrinės – televizorius dabar madingiausias – išpardavimai pats puikiausias metas įsigyti prekę už mažesnę kainą.

„Tačiau reikia pastebėti, kad yra ir nesąžiningų pardavėjų, kurie tik mulkina žmonės, teigdami, kad pas juos išpardavimas, o iš tiesų kainos nė kiek nenuleidžiamos. Bet šitaip gali elgtis tik tie, kurie nežiūri į tolimą perspektyvą ir tik nori prekę parduoti kuo greičiau. Sąžiningi ir ilgametę patirtį turintys prekybininkai šitaip nesielgia”, – pasakojo J. Dirginčius.

Gali ir padovanoti

Daugelis žmonių, nusipirkę prekę, kainuojančią 75 procentais pigiau, svarsto, kad galbūt tik tokia yra jos savikaina. O tie, kurie tokią pačią prekę pirko be nuolaidos, dažnai graužiasi, kad labai permokėjo.

Tačiau, anot rinkodaros specialisto S. Urbonavičiaus, – išparduodamų prekių kainos dažniausiai neturi nieko bendro su jų savikaina.

„Sezoninių išpardavimų pelnas skaičiuojamas visai kitu būdu, neatsižvelgiant į vienos prekės savikainą. Pavyzdžiui, pardavėjas atsivežė tūkstantį prekių ir jas pardavinėjo po 150 litų. Jam liko neparduotos 10 prekių, o pelną jis jau seniai susikrovė. Tad tas likusias dešimt prekių jis gali ir padovanoti ar parduoti už litą, bet tai nereiškia, kad tos prekės savikaina ir tėra tokia”, – pasakojo S. Urbonavičius.

Laukia išpardavimų

„Aprangos” grupės, kuriai priklauso žinomoms drabužių parduotuvės „Mango”, „Zara”, „Aprangos galerija”, „Mados linija”, „Emporio Armani”, „Max Mara”, „Hugo boss” ir kt., marketingo direktorė Irma Marcinkienė pastebėjo, kad reikėtų įvertinti ir tai, kad laukdamas, kol prekė bus nukainota 75 procentais, pirkėjas rizikuoja nebegauti reikiamo dydžio, spalvos, arba iš viso nebegauti pageidaujamos prekės.

„Be to, žmogus, nusipirkęs daiktą sezono pradžioje be nuolaidų, turi galimybę būti madingas jau nuo sezono pradžios”, – pabrėžė I. Marcinkienė.

Visgi, I. Marcinkienės turimų tyrimų duomenimis, net 61 procentas pirkėjų, rinkdamiesi drabužius, ieško nuolaidų, o 41 proc. patinkantį darbužį perka ne iš karto, o laukia išpardavimų. Tai, beje, dažniau taikoma jaunesnio amžiaus pirkėjams.

„Turime net tokią kategoriją pirkėjų, kurie į brangesnę parduotuvę užsuka tik išpardavimų metu. Tai pirkėjai, kurie vertina vieną ar kitą prekinį ženklą už jų kokybę ar stilių, tačiau kol kas neturi pakankamai pajamų juos pirkti sezono metu”, – pasakojo I. Marcinkienė.

Pasak jos, pirmosiomis išpardavimo laikotarpio dienomis pirkėjų srautas ir pirkimas yra gerokai aktyvesnis – kartais net 4-5 kartus didesnis nei įprastą dieną.

Tai, kad išpardavimai sutraukia kur kas daugiau pirkėjų nei įprastomis dienomis, patvirtino ir prekybos tinklo „Rimi Lietuva” atstovė ryšiams su visuomene Raminta Stanaitytė-Česnulienė. Pasak jos, kiekvienais metais išpardavimų metu pirkimas vis labiau aktyvėja.

Pelno negarantuoja

S. Urbonavičius pastebėjo, kad per išpardavimus padidėjusios pardavimo apimtys ne visada prekybininkams garantuoja pelno šuolį.

„Prekybininkai, norėdami nepaskęsti išpardavimų jūroje, turi gerai išreklamuoti savo akciją. Tad didelės nuolaidos su didelėmis reklamomis kartais sukuria milžinišką apyvartą, tačiau nebūtinai didelį pelną”, – pabrėžė rinkodaros žinovas.

Dėl šios priežasties, anot jo, kasmet kalėdinės nuolaidos ir išpardavimai skelbiami kur kas atsargiau.

„Kartais per išpardavimus ne tik nėra pelno, bet galima patirti ir didžiulių nuostolių. Juk išpardavimų reklamos pradedamos gaminti dar prieš tris mėnesius. O, pavyzdžiui, kas šiemet rugsėjo mėnesį galėjo žinoti, kad Kalėdos bus be sniego?” – svarstė J. Dirginčius.

Beje, per išpardavimus prekybininkai patiria nuostolių dar ir dėl to, kad dažnai žmonės nupigintų prekių nevertina. Tačiau prekybininkai tam pernelyg daug reikšmės neteikia.

„Tokie dalykai vyksta ne tik išpardavimų metu. Pirkėjai ne tik mėto prekes, nepadeda jų į vietą, bet kai kurie mėgsta ir „pajuokauti” – sukeičia prekių lipdukus su aprašymais ir brūkšniniais kodais, tyčia gadina, sutepa, nuplėšia sagas ir pan. Tokios prekės nukainojamos arba išimamos iš prekybos”, – pasakojo V. Jakubauskaitė.

I. Marcinkienė pastebėjo, kad lietuviai, palyginti su užsieniečiais, drabužių parduotuvėse elgiasi padoriai. Pasak jos, jei kurios nors prekės besimatuojant apgadinamos, jos iškeliauja į vadinamąsias išparduotuves, kur parduodamos už simbolinę kainą, arba – nurašomos.

Prasidėję išpardavimai ir vėl vilioja pirkėjus sugrįžti į parduotuves, kurias jie ką tik siaubė ieškodami kalėdinių dovanų

Kai kurie žmonės, nusipirkę prekę, kainuojančią, pavyzdžiui, 75 procentais pigiau, svarsto, kad galbūt tik tokia tėra jos savikaina, o tie, kurie tokią pačią prekę pirko be nuolaidos, graužiasi, kad labai permokėjo, tačiau rinkodaros specialistai sako, jog išparduodamų prekių kainos su jų savikaina dažniausiai neturi nieko bendro

Giedre Vaičekauskienė, „Balticum” TV laidos „Ieškokime geriausio” vedėja

Išpardavimai mano piniginei jokios įtakos neturi. Aš mėgstu pirkti spontaniškai. Niekada neplanuoju, kad pirksiu tada ir tada, ir netaupau tam pinigų. Pamatau vitrinoje daiktą, jei patiko – ir perku, nesvarstau, ar nevertėtų laukti, kol atpigs. Be to, per išpardavimus parduotuvėse būna labai daug žmonių, atpažįsta, žiūri, ką perku. Nemėgstu.

Natalija Zvonkė, popgrupės „Yva” lyderė

Dažniausiai per išpardavimus nieko neperku, nes būnu prisipirkusi ir drabužių, ir batų iš naujų kolekcijų. Man svarbu, kad batai būtų ne pigūs, o išskirtiniai, originalūs. Be to, kadangi dėviu S, arba XS dydžių darbužius, per išpardavimus paprastai tokio dydžio drabužių nebebūna. Tiesa, prieš porą metų sausio mėnesį buvau Liuksemburge, tai ten vykę išpardavimai mane sužavėjo – pasirinkimas buvo didžiulis. Aš tuomet net naują lagaminą pirkau, kad susikraučiau visus darbužius. O Lietuvoje atrodo, kad per išpardavimus kabo niekam nebereikalingos prekės.

Ramūnas Kaubrys, Klaipėdos muzikinio teatro režisierius

Išpardavimai – nuostabu. Kadangi, man, kaip menininkui, valstybė neišgali mokėti geros algos, tai per išpardavimus nors kartą per metus turiu galimybę įsigyti vertingų daiktų, kad ir kitam sezonui. Pavyzdžiui, jei dabar pamatyčiau gražias ir nukainuotas basutes, iškart pirkčiau. Aš dažniausiai aprangą ir perku būtent per išpardavimus.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Ekonomika su žyma , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.