„Neturime kur trauktis, nes vežėjai bankrutuos ir mieste nebus kam vežti žmonių”, – vakar sakė Alytaus miesto savivaldybės administracijos Miesto ūkio skyriaus vedėjo pavaduotojas Albertas Česonis, atsakydamas į klausimą, ar bus didinami vežimo tarifai.
Prašoma padidinti tarifą iki 1 lito
A.Česonio teigimu, miesto maršrutus aptarnauja 29-ios vežėjų įmonės. Balandžio pradžioje penkios stambiausios vežėjų įmonės raštu kreipėsi į miesto savivaldybės administraciją, prašydamos padidinti maksimalų miesto savivaldybės tarybos patvirtintą vienkartinio važiavimo maršrutiniais autobusais tarifą iki 1 lito.
Paskutinį kartą maksimalus važiavimo tarifas (iki 0,8 lito) miesto savivaldybės tarybos buvo patvirtintas 1999-ųjų gruodį. Bet piko metu vežėjams buvo leidžiama taikyti 0,6 lito įkainį. Taigi ir šiandien vežėjams galioja šie abu tarifai.
Minėtame kreipimesi vežėjai miesto savivaldybės prašo 0,6 lito įkainį panaikinti.
Padidinti tarifą iki 1 lito prašoma dėl kylančių kuro kainų ir būtinybės kelti vairuotojų atlyginimus, nes mažai uždirbantieji išeina iš darbo. Be to, vežėjai yra gavę Valstybinės mokesčių inspekcijos įspėjimus dėl per mažo vairuotojų darbo užmokesčio.
Problemas spręsti reikia labai greitai
Penkių stambių įmonių vežėjai nurodo, kad jų autobusų parkus sudaro 70 procentų naujų autobusų. Juos vežėjai įsigijo, norėdami teikti kokybiškas paslaugas, gerinti miesto įvaizdį, mažiau teršti orą, saugiau vežioti keleivius.
Šie autobusai yra sertifikuoti pagal Europos Sąjungos standartus. Naujiems mikroautobusams, remiantis gamintojų nustatyta rida, reikalinga periodinė techninė priežiūra specializuotame servise. Dėl šios priežasties padidėja eksploatacijos išlaidos.
Be to, perkant naujus autobusus, buvo paimtos paskolos iš bankų. Ir tik per penkerius metus šie autobusai turėtų uždirbti lėšas, padengiančias pirkimo išlaidas. Nauji autobusai yra apdrausti kasko, šio draudimo kaina per metus vienam automobiliui yra 1,7 tūkstančio litų.
„Mūsų įmonės kurą perka patikimose degalinėse, sumokėdamos visus valstybės nustatytus mokesčius, nes degalai turi būti kokybiški. Mes negalime konkuruoti su mažomis įmonėmis, kurios dažnai pila kontrabandinį kurą. Didelius nuostolius įmonės patiria dėl prastos gatvių ir stovėjimo aikštelių dangos”, – tvirtina penkių stambių įmonių vežėjai.
Jie miesto savivaldybei pateikė ir daugiau prašymų, siūlydami susikaupusias problemas spręsti labai greitai, nes kitaip būsią priversti pradėti atsisakyti mažai pelningų maršrutų, o jei padėtis dar blogėtų – ir streikuoti.
Akivaizdu, jog įkainį reikia didinti
A.Česonis teigė, jog besikreipusiems vežėjams buvo atsakyta raštu, kodėl miesto savivaldybė delsia reaguoti į jų prašymus: „Jie viską žino, ir patys sutiko, kad tarifas iki 1 lito būtų patvirtintas nuo rugsėjo 1 dienos”.
Pasak vedėjo pavaduotojo, palyginti su kitais Lietuvos miestais, Alytaus vežėjai tarifą prašo padidinti nedaug, kad nesusilauktų itin neigiamos keleivių reakcijos ir mano galbūt išsiversią, jei bus patvirtintas bendras 1 lito tarifas.
„Birželį buvo atlikta miesto savivaldybės tarybos narių apklausa dėl važiavimo tarifo padidinimo, tam prieštaraujančiųjų nebuvo, nes visiems akivaizdu, jog įkainį reikia didinti. Šis klausimas dar bus svarstomas miesto savivaldybės tarybos komitetuose, bet esu įsitikinęs, kad tarybos narių pozicija nesikeis. Tad beveik 100 procentų garantuoju, jog miesto savivaldybės taryba patvirtins 1 lito tarifą”, – mano A.Česonis.
Jis sakė, esą dar nenumatyta tiksli artimiausio miesto savivaldybės tarybos posėdžio data, bet jis turėtų įvykti arba rugpjūčio pabaigoje, arba rugsėjo pradžioje. Jeigu per posėdį rugpjūčio pabaigoje bus patvirtintas 1 lito vežimo tarifas, vežėjai jį taikys nuo rugsėjo 1-osios. O jeigu šis įkainis bus patvirtintas per posėdį rugsėjo pradžioje, vežėjai jį taikys nuo spalio 1-osios.
A.Česonis pateikė pavyzdžių, kai vežėjai už keleivių vežimą be bilietų ir kitus prasižengimus yra baudžiami solidžiomis piniginėmis baudomis, bet kartu ir užjautė naujus autobusus įsigijusių įmonių savininkus: „Dar nėra dvejų metų nuo transporto priemonių įsigijimo, o keleiviai juos jau pastebimai nuniokojo, supjaustė sėdynes ir nuolat dergia”.
Onutė Pluščiauskienė