Sudėtingiausiame pasaulio dykumų maratone jėgas išmėginti pasirengusios dvi komandos iš Lietuvos
Sausio 6-ąją Portugalijos sostinėje startuos 29-asis maratonas „Lisabona-Dakaras 2007”. Įveikti 8696 kilometrų ilgio trasą bei 14 greičio ruožų, kurių bendras ilgis – 5010 kilometrų, šį kartą ketina 250 motociklininkų, 187 bekelės automobilių ir 88 sunkvežimių ekipažų. Tarp jų bus ir dvi Sacharos skonį jau ragavusios ir finišą prie Rožinio ežero Dakare pasiekusios lietuvių komandos – Gintaras Petrus su žmona Milda bei kartą dykumos egzaminą išlaikęs Aurelijus Petraitis su šturmanu Šarūnu Palioku.
Dakaro liga
Lietuviai startavo Dakaro maratone praėjusį dešimtmetį. Motociklu šią trasą keletą kartų bandė įveikti Romas Beresnevičius, tačiau finišo nė karto nepavyko pasiekti dėl technikos gedimų.
Vėliau jis važiuodamas visureigiu su šturmanu Arūnu Lekavičiumi sugebėjo įveikti visą distanciją. Ši ekspedicija iš esmės pakeitė alytiškio Arūno gyvenimą. Žinomas ralio meistras atsisakė planų varžytis šalies pirmenybėse ir užsikrėtęs Dakaro liga dar du kartus startavo šiose lenktynėse prie visureigio „Toyota Hi-Lux” vairo. Pirmasis startas buvo nesėkmingas – dėl automobilio gedimo (subyrėjęs priekinis reduktorius) sustota pusiaukelėje.
Antrąsyk važiuoti greitai trukdė daugybė automobilio gedimų, tačiau vargais negalais drauge su šturmano pareigas ėjusiu žurnalistu Valdu Valiukevičiumi pavyko finišuoti. Tais pačiais 2003-iaisiais finišą pasiekė dar du ekipažai iš Lietuvos: Aurelijus Petraitis su Antanu Juknevičiumi bei Gintas Petrus su žmona Milda Petrus. A.Petraitis prieš porą metų maratone startavo naujintėliu „Ralliart” dirbtuvėse parengtu „Mitsubishi Pajero” automobiliu, tačiau, likimo ironija, – dar pirmuose Europos etapuose sustojo jo automobilio variklis.
Į kovą – latviškais ginklais
Šiais metais daugiausia teorinių galimybių sėkmingai pasirodyti dykumų maratone turi A.Petraitis su Š.Palioku. Vyrai įsigijo Latvijoje sukonstruotą visureigį „Oscar”, kuris papuoštas „Tauro” alaus simboliais.
Pernai šiuo visureigiu važiavę latviai kovojo lyderių grupėje ir nedaug atsiliko nuo pirmojo dešimtuko.
48 metų verslininkas A.Petraitis dalyvauti lenktynėse pradėjo prieš dešimtį metų.
Startavo įvairiausiose automobilių sporto lenktynėse – važiavo ralyje, žiedinėse lenktynėse, kovėsi visureigiais, važiavo motociklais. Ekstremalaus lenktynininko įvaizdį turėjęs Aurelijus pastaraisiais metais radikaliai pakeitė gyvenimo būdą ir įrodė sugebąs puikiai susitvarkyti su trasoje užplūstančiomis emocijomis, važiuoti ne tik greitai, bet ir itin racionaliai, taupant tiek automobilio, tiek ekipažo narių fizines jėgas.
Vilčių, kad šįkart bus ne tik mėginama pasiekti nepaprastai sudėtingų lenktynių finišą, bet ir pasivaržyti dėl vietos bent jau antrajame pajėgiausių sportininkų dešimtuke, teikia du faktai. Pirmiausia, A.Petraičio pasirinktas latviškas technikos stebuklas jau du kartus sėkmingai įveikė dykumą ir sulaukė netgi gamyklinių komandų inžinierių komplimentų. Antra, „Oscar” lydės techninės pagalbos sunkvežimis, o kiekvieną dieną automobilio „sveikatą” tikrins specialiai šiam projektui suburta mechanikų komanda.
Pristatydamas „Tauro” komandos strategiją A.Petraitis sakė, kad maratono pradžioje ketina pasirinkti ramų, vidutinį tempą ir stengsis būti turnyrinės lentelės viduryje, o greičiau važiuoti tikisi antroje varžybų dalyje.
„Oscar” yra automobilis, kuris lyg ir įpareigoja lėkti pakankamai greitai. Tačiau mes bandysime atlaikyti šį psichologinį spaudimą ir elgtis maksimaliai racionaliai”, – sakė Aurelijus.
Emociniu „smagračiu” žada būti ir „Tauro” ekipažo šturmanas Šarūnas Paliokas. Šis 36-erių metų vilnietis visureigių lenktynėse dalyvauja daugiau nei dešimtmetį ir yra tapęs daugelio bekelės lenktynių nugalėtoju ir prizininku. Pastaraisiais metais Šarūnas dalyvavo ir profesionaliose ralio varžybose tiek piloto, tiek šturmano amplua, taip pat išbandė save 1003 kilometrų lenktynėse Palangoje.
Pasakodamas apie pasirengimą Dakaro maratonui jis sakė, kad fizinę formą palaiko bėgiodamas krosus bei darydamas tam tikrus pratimus.
„Žinoma, rengiuosi ir teoriškai – naršau internete, skaitau dalyvių atsiliepimus, įspūdžius. Taip pat studijuoju maratono taisykles. Tikiuosi susidoroti su visomis būsimomis užduotimis”, – vylėsi Š.Paliokas.
Trečiasis „Neptūno” žygis
41 metų verslininkas, bendrovės „Neptūno vandenys” vadovas Gintas Petrus, sunkiausiomis pasaulyje visureigių lenktynėmis susidomėjęs 2000-aisiais dykumą įveikti pirmą kartą ryžosi su šturmanu Viktoru Kaštelioniu 2002-aisiais. Vyrai įsigijo Dakaro ralyje jau finišavusį automobilį „Toyota Land Cruiser 90” ir kaip patys sako, važiavimo smėlio jūromis meno mokėsi jau patekę į greičio ruožus Afrikoje.
Pirmasis „Neptūno” ekipažo žygis buvo itin komplikuotas. Keletą kartų paklydę dykumoje, įstrigę klampiose Mauritanijos kopose, vyrai buvo priversti nakvoti Sacharoje nepasiekę bivako. Visgi jiems pavyko išsikapstyti iš smėlio spąstų ir pasiekti finišą.
Po metų, 2003-iaisiais, „Neptūno” komandoje šturmano vietą užėmė būsimoji G.Petraus žmona Milda Čijunskaitė. Nors moteris turėjo itin nedaug lenktynių bekelėje bei ralyje patirties, pirmajam startui Dakaro lenktynėse ji pasirengė sėkmingai ir pakankamai gerai šifravo navigacinių prietaisų parametrus, skaitė kelio knygą, vertino smėlio savybes ir t.t.
„Po šios akistatos su dykuma, nepaisant sekinančio ralio tempo, bemiegių naktų, įtampos dėl technikos gedimų, didžiulio fizinio nuovargio, mes degėme noru dar kartą dalyvauti Dakaro maratone. Tačiau dėl gyvenimiškų aplinkybių tai darome tik dabar”, – pasakojo M.Petrus.
Iššūkis technikai ir žmonėms
Būsimosiose dykumų lenktynėse „Neptūno” ekipažas važiuos automobiliu „Desert Warrior”. Jis pagamintas šiais metais Anglijoje panaudojus visureigių „Land Rover Defender/Discovery” rėmo konstrukciją, važiuoklę bei pavarų dėžę. Ši mašina aprūpinta 3.0 litrų darbo tūrio BMW turbodyzeliniu varikliu, išvystančiu 220 AG pajėgumą ir 450 Nm maksimalų sukimo momentą. Automobilį parengė kompanija „Rally Raid UK”, kurios mechanikai lydės lietuvius dykumoje ir padės spręsti kylančias problemas.
„Tauro” komandos pasirinktas „Oscar” visureigis taip pat aprūpintas BMW inžinierių sukurtu 4,4 litro darbo tūrio benzininiu jėgos agregatu. Važiuojant sportiniu režimu jis naudoja iki 70 litrų degalų 100 km, todėl degalų bakas – net 400 litrų talpos. Vamzdinį rėmą turinčiame automobilyje sumontuoti reduktoriai iš „Mitsubishi Pajero”, aštuoni geriausiais pasaulyje vadinami „Doner” amortizatoriai, sekvencinė pavarų dėžė ir t.t.
Net jei technika veiks be priekaištų, pasiekti finišą šį kartą neabejotinai bus labai sudėtinga. Tradiciškai ypač daug siurprizų sportininkų lauks Afrikoje, kur navigacijos subtilybės dažnai išmuša iš vėžių, o automobilinis alpinizmas įveikiant kopas tampa neišvengiamas.
Greičio ruožai Maroke vadinami tik kojų apšilimu ir psichologinio pasirengimo testu. Automobilių pakabos čia patikrinamos sunkiose akmenuotose trasose, išraižytose sunkiai pastebimais grioviais.
Mauritanijoje prasideda tikrosios lenktynės, nors kai kuriems dalyviams čia jos ir baigiasi. Ši šalis – tikra bekelės ir smėlio kopų karalystė, esanti pačioje Sacharos dykumos širdyje. 100 metrų aukščio kopos, itin klampus smėlis, karštis – visa tai pribaigia daugelį automobilių ir nualina žmones.
Trečia Afrikos valstybė – Malis, kur dalyvius pasitiks visiškai kitos spalvos, jau tvirtesni keliai ir kiek daugiau žalumos.
Paskutinė maratono šalis – Senegalas – tikra euforija tiems, kurie jį pasiekia. Joje laukia ir maratono finišas – išsvajotasis Dakaras.
„Dakaras 2007” bus kaip niekad tarptautinis: dalyvauja 42 šalių atstovai, tarp jų – Kinijos, Tailando, Mauritanijos, Meksikos, Slovėnijos. 38 proc. motociklininkų ir 10 proc. automobilių ekipažų Dakare dalyvaus pirmą kartą gyvenime.
Maratono organizatorius šįkart užplūdo daugybė paraiškų dalyvauti. Kandidatai taip noriai siuntė paraiškas, tad registracija buvo nutraukta pasibaigus pirmajai registravimo savaitei.