Kai vaikas paauga ir ima klausinėti, kaip jis atsirado, yra įprasta sekti pasakėlę apie kopūstų lauką ir gandrus.
Tačiau, specialistų nuomone, derėtų atsikratyti šio įpročio ir sakyti tiesą. Ypač mokyklose svarbios lytinio švietimo pamokos.
Nereikia meluoti
Psichologai patarė tiesą sakyti net patiems mažiausiems. Tai nereiškia, kad viskas turi būti papasakota moksliškai, su smulkiausiomis detalėmis.
Psichologė Rūta Lukošienė aiškino, kad apie gimimą reikia pasakoti tada, kai vaikas paklausia. Pačiam imtis iniciatyvos nereikia.
„Svarbu atsižvelgti į vaiko amžių. Augant atsiranda daugiau klausimų, tada galima ir smulkiau papasakoti apie žmogučio gimimą”, – teigė R.Lukošienė.
Mokykloje lytiniu švietimu užsiima visa komanda: slaugytoja, psichologas, socialinis darbuotojas, mokytojai. Tad, atsiradus neaiškumų, vaikas visada gali kreiptis į juos.
Žlugdo patyčios
Paaugliams ne visada paprasta prašyti suaugusiųjų, ypač pedagogų, patarimo. Brendimo laikotarpiu lytiškumo klausimai kelia juoką ir patyčias.
Problemiškiausi santykiai tarp berniukų ir mergaičių būna penktoje – aštuntoje klasėse. Berniukai ima tyčiotis iš mergaičių, kai šioms pasirodo pirmieji brendimo požymiai.
R.Lukošienė patarė nebijoti apie patyčias pasakyti mokytojui ar socialiniam darbuotojui. „Skriaudėjai būna drąsūs tol, kol niekas iš suaugusiųjų apie tai nežino. Suaugusieji juos bematant nuginkluoja”, – neabejojo psichologė.
Nesikreipdamos pagalbos, mergaitės tampa uždaresnės, pradeda slėpti pasikeitusias kūno formas: rengiasi plačius drabužius, ima kūprintis.
Pamokos – būtinos
Mokykloje apie vaikų atsiradimą pradedama kalbėti jau pradinėse klasėse.
Dar visai neseniai pedagogai svarstė klausimą, ar nereikėtų išskirti lytinio ugdymo pamokų kaip atskiros disciplinos.
Klaipėdos miesto savivaldybės Švietimo skyriaus vyriausioji inspektorė Irma Bartninkienė sutiko, kad lytinio švietimo klausimais kalbėti būtina, tačiau nemano, kad reikėtų keisti sistemą.
„Mokykloje apie tai pakankamai kalbama per biologijos, etikos, tikybos pamokas, klasės valandėles. Auklėtojai organizuoja gydytojo konsultacijas, todėl atskira disciplina nėra reikalinga”, – tikino I.Bartninkienė.
Kad išvengtų patyčių ir vaikai galėtų nesivaržydami užduoti rūpimus klausimus, inspektorė patarė pamokas vesti mergaitėms ir berniukams atskirai.
Biologijos mokytojams taip pat svarbu morališkai nusiteikti ir nesuglumti, kai vaikai ima kikenti. Pasak I.Bartninkienės, tai dažniau jaunų ir nepatyrusių pedagogų problema.
Lyčių skirtumai vaikus pradeda dominti dar iki pirmosios meilės.