Vizitatoriai mokytojus varo į neviltį

Naujai įkurta Mokyklų vertinimo agentūra vėzdu negrasina, bet pagalbos neteikia

Bendrojo lavinimo mokyklas tikrina ne tik savivaldybių švietimo skyrių specialistai – labiau pedagogai bijo Nacionalinės mokyklų vertinimo agentūros (NMVA) tikrintojų. Ši beveik prieš metus Lietuvoje įkurta institucija skirta teikti metodinę pagalbą mokykloms dėl ugdymo kokybės gerinimo. Tačiau pedagogai baiminasi, kad agentūra virsta dar viena inspekcija, o jos duomenys naudojami tik mokyklų reitingams sudaryti.

Tikrintos trys Kauno mokyklos

Agentūros auditorių tikrinimus jau patyrė per 30 Lietuvos mokyklų, tarp kurių buvo ir 3 Kauno ugdymo įstaigos – P.Mašioto pradinė, A.Puškino ir „Purienų” vidurinės mokyklos. Beveik 10 dienų griežti vertintojai atliko vadinamąjį išorinį auditą – domėtasi mokymo ir ugdymo kokybe, vertinti mokinių pasiekimai, aiškintasi, koks yra mokyklos valdymas, kokia pagalba teikiama mokiniams. Devynių vizitatorių brigados viešnagė mokyklose kėlė nemažą įtampą, ją jautė ne tik pedagogai, bet ir jų auklėtiniai.

„Pamokos, kurias stebi auditoriai, iš tiesų būna kūrybiškos, mokytojai, iš anksto žinodami apie auditą, joms gerai pasirengia, – sakė „Purienų” vidurinės mokyklos direktorius Edmundas Balasevičius. – Bet jiems išvažiavus situacija lieka tokia pati – išryškėja senos bėdos, kasdieninis mokymosi procesas grįžta į senas vėžes”.

Pasak direktoriaus, tokio tikrinimo tikslai kelia rimtų abejonių: neaišku, ar tai kontrolė, ar – pagalba mokyklai. Kita vertus, per savaitę tikrintojai vargu ar gali pateikti objektyvias išvadas. E.Balasevičiaus teigimu, mokyklose daugėja popierizmo, nemažėja ataskaitų, pagal kurias dažniausiai ir sprendžiama apie ugdymo kokybę.

Visose Kauno mokyklose NMVA tikrintojai stengėsi pastebėti gerąsias ir blogąsias mokyklos puses – nurodė 10 pliusų ir 5 minusus. Jokių rekomendacijų apie mokymo kokybės gerinimą negauta.

Rekomendavo Europos Parlamentas

„Mokyklų darbo kontrolė reikalinga, tačiau kai auditoriai – tiek atvykusieji iš miesto, tiek iš aukštesnių institucijų – pamokas lanko vos ne kas antrą dieną, psichologiškai kenčia visa bendruomenė, – vakar apie mokyklų auditą surengto pokalbio metu sakė miesto vicemeras Kazimieras Kuzminskas. – Mokytojas, išvargintas įvairių ataskaitų ir tikrintojų, ne visada spėja atlikti savo tiesiogines pareigas. Todėl rūpindamiesi ugdymo kokybe nepraraskime saiko”.

Švietimo ir mokslo ministerijos Strateginio planavimo ir analizės skyriaus specialistės dr. Ritos Dukynaitės pastebėjimu, jei išorinis mokyklų vertinimas bus atliekamas formaliai, tai – tik tuščias laiko gaišinimas. Nacionalinės mokyklų vertinimo agentūros, pasak prelegentės, įkurtos rekomenduojant Europos Parlamentui. Mokyklų tikrinimas, pasak ŠMM specialistės, negali būti savitikslis – nebus naudos, jei nebus perteikta gerai dirbančių mokytojų patirtis. „Tikrinimo metu mokytojai dar neretai vaidina spektaklį, o paskui vėl viskas stoja į senas vėžes”, – sakė R.Dukynaitė.

Prievarta neis

NMTA tikrinant mokyklas pedagogai norėtų gauti metodinių konsultacijų, jiems turėtų būti pateikta konkreti darbo tobulinimo programa. Tačiau pasitenkinama tik tuo, kad visos išvados pateikiamos savivaldybių švietimo skyriams, jos, pedagogų manymu, bus tik įrankis mokyklų bei jų vadovų reitingams sudaryti. Mokytojai baiminasi, kad išorinio audito nepavyks atskirti nuo inspektavimo, juolab nėra garantijų, kad mokyklas tikrins aukštos kvalifikacijos, didelės profesinės kompetencijos specialistai.

Šiemet veiklą pradėjusioje NMVA dirba apie 10 etatinių darbuotojų ir per 100 apmokytų neetatinių tikrintojų. „Specialiai atrinkti jų kandidatūras savivaldybių neprašome, pageidavimus dirbti agentūros auditoriais gali pareikšti visi norintys pedagogai, mes juos apmokysime, – sakė NMVA direktorius Gražvydas Kazakevičius. – Vertindami mokyklas pažymio nerašome, pačios mokyklos gali nuspręsti, ko jos vertos. Bijoti mūsų tikrinimų nė viena mokykla neturėtų, tai nebus kaltųjų paieškos”. NMVA vadovas patikino, kad siekiama bendradarbiauti su savivaldybėmis, jų švietimo skyriais, kurie tarpininkaus į mokyklas atrenkant auditorius. „Jei nebus poreikio, prievarta į mokyklas neisime”, – sakė G.Kazakevičius.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Švietimas su žyma , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.