Tokią išvadą apie eismo saugumą Lietuvos keliuose padarys kiekvienas, pasidairęs po Vakarų Europos šalis ir bent akies kraštu atkreipęs dėmesį į šią problemą
Vakaruose įsišaknijusi nuostata, kad vaikams vieniems apskritai negalima leisti vaikščioti gatvėmis. Pradinių klasių mokinius visada lydi suaugusieji, netoli mokyklų esančiose sankryžose nuolat budintys specialiai mokyti žmonės perveda vaikus per gatvę. Tuo tarpu Lietuvoje, palyginti su pernykščiu tuo pačiu laikotarpiu, žuvusių vaikų padaugėjo net 22 procentais. Šis rodiklis gali net išaugti, nes metai dar nesibaigė. Pasak „Eismo klasės” instruktoriaus Mindaugo Mikailionio, Vakarų Europoje vaikai per praktinius saugaus eismo mokymus sužino tiek daug, kad savo žiniomis net pralenkia suaugusiuosius. Specialistai atkreipė dėmesį į tai, kad ypač daug dėmesio vaikui šviesti skiriama šeimoje. Dėmesį eismo saugumui savo asmeniniu pavyzdžiu vaikams demonstruoja ir suaugusieji. Net 95 proc. važiuojančiųjų automobiliais Didžiojoje Britanijoje saugos diržus prisisega sėdėdami ir ant užpakalinės automobilio sėdynės.
Tikroviškos situacijos
Pagrindinis vaikų Didžiojoje Britanijoje švietimo būdas – praktinis. Tokios esminės sąlygos laikosi tėvai ir mokytojai. Šalia mokyklų, prižiūrint inspektoriams, nuolat organizuojami vaikų mokymai, kaip saugiai elgtis gatvėje. Taip pat vaikai mokomi, kaip elgtis automobilyje. Saugaus važiavimo dviračiu mokoma vėliau – 9-10 metų. Praktinis kursas trunka pusę metų ir suteikiamas sertifikatas, liudijantis, kad vaikas gali saugiai važinėti šia transporto priemone. Mokyklose per saugaus eismo pamokas moksleiviams rodomi filmai, pateikiama daug kitokios vizualinės informacijos. Vaikams aiškinama, kaip dera elgtis tam tikroje eismo situacijoje, pateikiami realūs nutikimai iš gyvenimo – avarijos, tikroviški pavyzdžiai, kokios nelaimės gresia neatsargiems žmonėms. Taip vaikai kur kas geriau įsidėmi informaciją. Mokykloje supažindinama, kaip elgtis įvykus avarijai ar avarinėje situacijoje, mokoma, kaip suteikti pirmąją pagalbą.
Nuo penkerių metų
Didžiosios Britanijos vaikams saugaus eismo įgūdžius pradedama lavinti jau nuo 5 metų, šiems pradėjus lankyti pradinę mokyklą. Už kiekvieną išmoktą saugaus eismo kursą vaikams suteikiami skirtingos formos ar spalvos atšvaitai, atitinkantys įgytas tam tikro lygio saugaus eismo žinias. „Eismo klasės” instruktorių teigimu, Didžiosios Britanijos vaikai jau nuo mažumės gauna saugaus elgesio keliuose įpročių, tad tiesiog neįsivaizduojamas važiavimas dviračiu be šalmo, taksi automobilyje visada prisisegami saugos diržai ir pan.
Pirmieji žingsniai
Lietuvoje vaikai nepakankamai šviečiami ne tik šeimose, bet ir mokyklose. Saugaus eismo specialistai ragina greičiau keisti požiūrį, nes per avarijas nukenčiančių vaikų skaičius didėja. Pasak šalies mokyklose vykdomo praktinio edukacinio projekto „Eismo klasė” instruktoriaus Mindaugo Mikailionio, apgailėtiną vaikų keliuose apsaugą lemia ne infrastruktūros ar ženklų stygius, o esminė problema – pati visuomenė ir švietimo sistema nesirūpina vaikų saugumu. „Eismo klasės” projektą inicijavo ir vykdo bendrovė „Hansa lizingas”. Šiuo projektu užsibrėžta keisti visuomenės požiūrį į vaikų švietimą saugaus eismo klausimais. „Eismo klasės” instruktorių komanda rudenį ir pavasarį važinėja specialiai įrengtu automobiliu po įvairias Lietuvos mokyklas, praktiškai mokydami moksleivius esminių saugaus eismo tiesų.
Vien reklamuoti – maža
Praktinio švietimo svarbą pabrėžia ir šalies Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo departamentas. Jo direktoriaus Vigilijaus Sadausko nuomone, praktinis vaikų mokymas, pasitelkiant realias situacijas, leidžia įsiminti informaciją, o įvairaus pobūdžio saugaus eismo reklama neduoda jokio efekto.
„Reklama nemoko, ji tik deklaruoja. Vaikai informaciją geriausiai gali įsidėmėti būtent per tokius tiesioginius praktinius mokymus, o tai iš esmės šiandien šalyje daro „Eismo klasė”, – pažymi Sadauskas. Per septynis 2006 metų mėnesius Lietuvos keliuose užregistruoti 834 eismo įvykiai, per kuriuos nukentėjo vaikai. Per šį laikotarpį jau žuvo 33 vaikai, iš jų 10 nelaimių įvyko dėl vaikų kaltės. Iki šių metų rugpjūčio Lietuvos keliuose buvo sužeista 915 vaikų, iš jų 348 nukentėjo dėl savo neatsargumo.