Šešioliktos „Gaidos“ finišo tiesiojoje

Prieš nukrentant paskutiniajai bei didžiausiai festivalio „Gaida” „bombai”, spalio 28 d., 19 val., šiuolaikinės muzikos gerbėjai (ir ne tik) kviečiami į Nacionalinę filharmoniją. Net dvi lietuvių kompozitorių – Osvaldo Balakausko ir Antanos Jasenkos – kūrinių pasaulinės premjeros, Billo Violos vaizdų invazija į Egard‘o Varèse‘o dykumos iliuziją, neįprastas Helmuto Lachenmanno garsų kosmosas… Visa tai paskutiniajame „Gaidos” simfoniniame koncerte interpretuos Lietuvos Nacionalinis orkestras, diriguojamas vieno aktyviausių šiuolaikinės muzikos puoselėtojų Roberto Šerveniko, bei Lietuvoje adekvačių sau neturintis, aukščiausio lygio profesionalų – Rūtos ir Zbignevo Ibelhauptų fortepijoninis duetas.
Itin didelį susidomėjimą bei smalsumą šiame koncerte kelia naujausias A. Jasenkos opusas „0/1” simfoniniam orkestrui ir laptopui. Anot T. Bajarkevičiaus, kompozitorius kūryba užima tranzitinę teritoriją – tarp šiuolaikinės akademinės muzikos, formaliųjų jos erdvių bei reikalavimų, ir nepriklausomos eksperimentinės elektroninės muzikos scenos, naujajam skaitmeninio garso ir vaizdo meno kontekstui būdingų tendencijų. Panašioje tranzitinėje erdvėje atsidurs ir kompozicijos „0/1” klausytojai. Erdvėje, kurios viename poliuje, anot A. Jasenkos, skambantys sisteminiai dokumentai, kitame – simfoninės „mašinos” grožis. Erdvėje, kur susitinka dvi sistemos, dvi skirtingos muzikos terpės.
Dar viena, šįkart dviejų menų – vizualaus ir audialaus – jungtis paženklins E. Varèse‘o kūrinį „Déserts”, kuris koncerte bus atliekamas kartu su legendinio menininko B. Violos specialiai sukurta video kompozicija. Pastarasis yra vienas svarbiausių savo srities menininkų visame pasaulyje. Daugiau nei 35 metus jis kuria architektūrines video instaliacijas, garso aplinkas, elektroninės muzikos pasirodymus, plačiaekranius video filmus bei kūrinius televizijos transliacijoms. E. Varèse‘as – progresyvusis avangardistas, elektroninės muzikos eros pranašas. Kompozitorius siekė išlaisvinti garsą, apribotą tradicinių instrumentų, skatino vienyti technologijas ir meną, pagrindinį dėmesį skiriant perkusijai ir elektronikai, garsiakalbiams, sirenoms bei disonansams. „Déserts” (1950-1954) – yra didžiausia E. Varèse‘o kompozicija, gimusi po keliolikos metų „iškalbingos” tylos. Kompozitorius, pagaliau sulaukė galimybės kurti tokį meną apie kurį svajojo visą gyvenimą – niveliuojant ribas tarp muzikos ir triukšmo realizuoti savąją „organizuoto garso” koncepciją. Kūrinį sudaro keturios dalys, perskirtos trimis elektroninės muzikos intarpais, kuriuose panaudoti įvairiausi elektroniniai triukšmai. Anot paties E. Varèse‘o, šioje kompozicijoje jis kalba apie dvejopas dykumas: tikrąsias – žemės, jūros ir dangaus, smėlio, sniego, kosmines ir didmiesčių, ir dvasines – tolimas ir teleskopu nepasiekiamas vienišo žmogaus sielos dykras.
Dar vienas kvietimas pasižvalgyti po neįprastas garsines teritorijas, išvaduotas nuo tipiškos koncertinės muzikos įpročių nuskambės H. Lachenmanno kūrinyje „Schreiben” (2003) orkestrui. Kompozicijos mokęsis pas įžymiuosius L. Nono ir K. Stockhauzeną, vokiečių muzikos kultūrą atstovaujantis menininkas yra vienas svarbiausių XX a. pabaigos ir XXI a. pradžios kompozitorių. Jo muzika, kitaip dar vadinama musique concrète intrumentale, – itin didelis iššūkis atlikėjams. Mat minėtas, paties kompozitoriaus išrastas terminas žymi elektroninių garsų imitavimą, mąstant instrumentinėmis reikšmėmis.
Galiausiai dar viena kelionė po skirtingas garsų galaktikas – naujausia O. Balakausko kompozicija „Movimenti II” dviem fortepijonams ir simfoniniam orkestrui. Kūrinio dinamiką, tiek horizontalėje, tiek vertikalėje lemiantis faktūrinių sluoksnių žaismas, anot lietuvių muzikos klasiko, čia grindžiamas judėjimo tipų priešpriešomis, pasitelkiant heterofoniją, polifoniją arba homofoniją.
Taigi, spalio 28 d. „Gaidos” festivalio koncerte – keturios skirtingų kompozitorių kompozicijos. Tuo pačiu keturi kitoniški žvilgsniai į beribes muzikos erdves ieškant kažko, kas susišauktų su viduje gimstančios vizijos kontūrais. Klausytojams gi – keturios unikalios galimybės pasinerti į šiuolaikinės muzikos terra incognita.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Renginiai su žyma , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.