Vėlų pirmadienio vakarą, apie 23.20 val., Baltijos jūra plaukusio bendrovės „Senoji Baltija” žvejybos laivo tralo lenta kliudė nenustatytą sprogmenį.
Laivo kapitonas Nikolajus Kliuka kolegoms pasakojo, kad po vandeniu driokstelėjęs stiprus sprogimas gerokai krestelėjo laivą. Laimei, nei laivo įgula, nei pats laivas nenukentėjo ir vakar paryčiais grįžo į Klaipėdos uostą.
Žvejai svarsto, esą sprogmuo galėjęs likti nuo minų paieškos pratybų, per kurias dėl blogo oro ne visi aptikti pavojingi objektai buvo nukenksminti.
Nepaisant pavojaus, žvejai nelabai nori pasakoti apie šį incidentą ir baiminasi, kad kariškiai uždarys žvejybos rajoną, o dabar – pati žūklė.
Pavojus buvo šalia
Laivą LBB-1113 iš „Senosios Baltijos” nuomoja UAB „Sedija”. Jis spalio 16 dieną 7 valandą išplaukė žvejoti menkių į Baltijos jūrą su 6 žmonių įgula. Iki sprogimo žvejai nebuvo spėję nieko sugauti.
Į pietvakarius nuo Klaipėdos uosto vartų jie buvo nuplaukę apie 9 jūrmyles (beveik 17 kilometrų), gylis jūroje buvo 40-46 metrai. Žvejai buvo nuleidę tralą. LBB-1113 kapitono padėjėjas Vladimiras Borisovas vakar „Vakarų ekspresui” sakė, jog sprogimo būta tikrai galingo. Gerai, kad tralo lentos, kurios velkamos gruntu, buvo tolokai nuo laivo – lynų ilgis nuo laivagalio iki tralo lentų siekia 175 metrus.
Įgula džiaugiasi, kad sprogmuo nebuvo pakeltas ant denio, nes tuomet iš laivo, ko gero, nieko nebūtų likę.
Liko nuo pratybų?
Kad prie vadinamosios vidurinės bujos jūroje, kur tiek „šliaužiota” su įvairiais tralais, būtų kokių nors sprogmenų, negalėjo patikėti net visko matę seni žvejai. Rajonas esąs tikrintas ir pertikrintas.
Tiesa, visai neseniai Baltijos jūroje vyko minų paieškos pratybos „Amber Sea-2006”. Po jų buvo pranešta, kad kai kurie sprogmenys dėl blogo oro nebuvo nukenksminti. Žvejai svarsto, kad gal kolegoms iš LBB-1113 pasitaikė vienas iš jų.
Įdomiausia, kad žvejai nenorėjo kalbėti apie įvykį ir dalintis įspūdžiais, bijodami, kad kariškiai neuždarytų žvejybos rajono ir nepradėtų jo „šukuoti” – juk dabar pati žvejyba.
Skaičiuoja nuostolius
UAB „Sedija” direktoriaus pavaduotojas Arkadijus Jakovlevas sako jau miegojęs, kai paskambino iš laivo ir pasakė, kad tralo lentą sudraskė sprogusi mina. Jis nepatikėjo ir nusprendė viską išsiaiškinti ryte. Tačiau kai vakar A. Jakovlevas pamatė smarkiai sulankstytą storą metalinę tralo lentą, jam net šiurpas per nugarą perėjo pagalvojus, kas galėjo nutikti.
A. Jakovlevas džiaugėsi, kad viskas baigėsi laimingai, nors nuostolių bus patirta nemažai. Reikėjo pakeisti abi nepigiai kainuojančias tralo lentas, laivas, sudeginęs nemažai kuro, grįžo be žuvies. Vakar visa diena sugaišta visokiems pranešimams, naujam pasiruošimui į žvejybą. LBB-1113 į žvejybą išplauks tik šiandien.
Niekas nekaltas?
Vakar apie 11 val. pranešimą apie įvykį iš N. Kliukos gavo ir Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos Uosto priežiūros skyriaus viršininkas Juozas Saudargas, nes pagal galiojančias taisykles kapitonas tai privalo padaryti. Pranešime nurodoma, jog buvusi užkabinta povandeninė mina, kad dešinė laivo tralo lenta suplėšyta. Pasak J. Saudargo, AB „Senoji Baltija” vadovybė buvo įspėta pranešti apie tai Lietuvos saugios laivybos administracijai (LSLA) ir Lietuvos karinėms jūrų pajėgoms (LKJP).
Vakar po pietų apie įvykį LSLA Laivybos kontrolės skyriaus vedėjas Jonas Sūris dar nieko nebuvo girdėjęs. Pasak jo, jeigu sprogmuo sprogo, viskas baigėsi laimingai, tarsi ir nebėra ko tirti, dėl to niekas nesąs kaltas. Pasak J. Sūrio, jeigu toks įvykis būtų buvęs fiksuotas, vis tiek čia be KJP nebūtų apsieita. Tik jie gali patikrinti rajoną.
Kariškiai kalbės vėliau
Vakar „Vakarų ekspresas” kreipėsi ir į KJP atstovus, prašydamas pakomentuoti situaciją ir tai, kokių priemonių bus imamasi, kad ateityje kiti žvejai tame rajone nepatirtų tokio šoko, juolab kad ne visiems toks incidentas gali baigtis laimingai.
KJP atstovas pažadėjo dienraštį apie tai informuoti vėliau, nes vakar kariškiai dar tik tikslino informaciją su kitomis žinybomis ir nieko konkretaus negalėjo pasakyti.
Nuvykę į žvejų uostelį, kur stovėjo LBB-1113, prie laivo radome tik vieną kapitono padėjėją Vladimirą Borisovą, skubėjusi namo. Jis mums patvirtino, kad sprogimas tikrai buvo galingas. Įgula net neabejoja, kad tai galėjo būti kas nors kitkas, o ne sprogmuo.
Netrukus pasirodė ir kariškis, ieškojęs kapitono, norėjęs sužinoti koordinates, kur buvęs aptiktas sprogmuo. Tačiau kapitonas ir kiti įgulos nariai, praleidę jūroje tokią neramią naktį, jau buvo išėję ilsėtis.