Valstybės įmonė „Regitra” su kitomis kelių transporto priemones registruojančiomis Europos įstaigomis duomenimis apie transporto priemonių savininkus keisis dar intensyviau ir tam panaudos šiuolaikines informacines sistemas.
Tokio keitimosi galimybės ir perspektyvos aptartos Londone neseniai įvykusiame EReg – Europos transporto priemonių registravimo institucijų asociacijos, kuriai priklauso ir VĮ „Regitra”, narių darbo susitikime.
Registruojančios įstaigos jau dabar intensyviai keičiasi duomenimis apie transporto priemones, tačiau duomenų apie vairuotojus keitimosi apimtys yra palyginti nedidelės, o poreikiai, didėjant gyventojų migracijai, nuolat auga.
Viena iš svarbių teisių, kuria naudojasi Europos Sąjungos piliečiai, yra teisė laisvai keliauti iš vienos šalies į kitą ir pasirinkti gyvenamąją vietą. Tačiau tuo pat metu svarbu užtikrinti, kad jie galėtų gyventi saugioje aplinkoje, būtų apsaugoti nuo nusikalstamumo, terorizmo bei viešosios tvarkos pažeidimų. Kelių transporto priemonės dažnai panaudojamos nusikalstamiems tikslams, jomis padaromi ir viešosios tvarkos pažeidimai, todėl vis aštriau jaučiamas poreikis operatyviai keistis informacija apie kitose ES šalyse narėse įregistruotas transporto priemones, jų savininkus ir vairuotojus.
„Didėjant gyventojų migracijai Europos Sąjungos šalyse vis daugėja iš užsienio atvykusių asmenų padarytų viešosios tvarko pažeidimų, tačiau operatyviai nustatyti jų kaltininkus sunku, nes šalys neturi bendros informacinės sistemos, – sakė VĮ „Regitra” generalinis direktorius Ramutis Oleka. – Be to, įvairiose šalyse galioja kiek skirtingi teisiniai asmens duomenų apsaugos ir jų teikimo reikalavimai”.
Lietuvoje asmens duomenų teikimą ir jų judėjimą reglamentuojančių ES teisės aktų nuostatos perkeltos į nacionalinės teisės aktus, todėl asmens duomenys gali būti teikiami registro duomenų gavėjams Europos Sąjungos valstybėse narėse ta pačia tvarka, kaip ir Lietuvos Respublikos juridiniams ir fiziniams asmenims.
„Tačiau mums, kaip ir kai kurioms kitoms šalims, iškyla techninės problemos, susijusios su informacijos perdavimu tuo pat metu užtikrinant reikiamą duomenų saugumą ir konfidencialumą. Buvo aptartos galimybės naudotis jau pradėtomis kurti sistemomis REGNET (transporto priemonių duomenų teikimui), RESPER (duomenų apie vairuotojų pažymėjimus teikimui) bei šiuo metu tobulinama Europos transporto priemonių ir vairuotojų pažymėjimų informacinė sistema (EUCARIS), kurioje diegiamas ir asmens duomenų teikimo modulis”, – sakė R. Oleka.
EUCARIS veikia jau 10 metų ir, ekspertų nuomone, atitinka šiuolaikinius saugumo ir kitus tokioms sistemoms keliamus reikalavimus. EUCARIS sistema leidžia patikrinti duomenis apie transporto priemonę bei įsitikinti, ar ji nėra ieškoma policijos.
VĮ „Regitra” jau šiandien iš Europos Sąjungos šalių gauna prašymų pateikti informaciją apie transporto priemonės savininką arba patvirtinti, ar transporto priemonė registruota Lietuvoje. Daugiausia tokių prašymų atsiunčiama iš Švedijos, Latvijos, Estijos, Vokietijos, Italijos bei iš Didžiosios Britanijos. Pavyzdžiui, į VĮ „Regitrą” kreipėsi Londono savivaldos institucijų asociacija su prašymu teikti informaciją apie automobilių su lietuviškais valstybinio numerio ženklais, kurie buvo užfiksuoti pažeidžiant nustatytą eismo tvarką Londone, savininkus, kad jiems būtų galima pateikti apmokėjimui skirtas baudas ar sąskaitas. Ši problema aktuali ir Švedijos sostinėje Stokholme.
Lietuvos gyventojai, patys vairuodami ar leisdami kitiems asmenims užsienyje naudotis Lietuvoje registruotomis transporto priemonėmis, turėtų atkreipti dėmesį į tai, kad daugelyje ES šalių baudos už užsienyje padarytus eismo tvarkos pažeidimus ir nesumokėti mokesčiai yra išieškomi iš transporto priemonių savininkų, jeigu nenustatoma, kas transporto priemonę vairavo.