Jei vakar bent keli policijos ekipažai būtų prižiūrėję eismą centrinėse Klaipėdos miesto gatvėse, vos per valandą jie būtų surinkę mažiausiai kelis tūkstančių litų siekiančių baudų.
Toks įspūdis susidarė „Vakarų ekspresui” aiškinantis, ar uostamiesčio maršrutinių taksi vairuotojai laikosi naujųjų Kelių eismo taisyklių reikalavimų.
Dienraščio žurnalistams atlikus eksperimentą, paaiškėjo, kad daugelis jų apie tai net nieko nežino, o sužinoję – patyrė šoką.
Niekas nepasikeitė
Žurnalistinį eksperimentą, ar, pasikeitus Kelių eismo taisyklių (KET) reikalavimams, kai vadinamieji „mikriukai” nebegali sustoti kur tik įsigeidžia jų keleiviai, paisoma naujos tvarkos, vakar ryte pradėjome nuo geležinkelio stoties.
8-ojo maršruto mikroautobusas pajudėjo Priestočio gatve, įsuko į Herkaus Manto gatvę, važiavo Taikos prospektu, kol galop sustojo galinėje stotelėje Vingio gatvėje.
Nuo pradinio iki paskutinio maršruto taško transporto priemonė buvo sustojusi išleisti arba paimti keleivių devynis kartus. Iš jų tris kartus vairuotojas sustojo pažeisdamas nuo spalio 11-osios įsigaliojusią KET nuostatą, pagal kurią ir maršrutiniai taksi nebegali ignoruoti draudžiančių sustoti ženklų.
Du kartus mikroautobusas sustojo Herkaus Manto gatvės atkarpoje nuo buvusio „Žemaitijos” kino teatro iki Atgimimo aikštės, trečiąkart 8-ojo maršruto vairuotojas pažeidė taisykles netoli Sausio 15-osios ir Taikos pr. sankryžos.
Jeigu „mikriuką” būtų sekę ne žurnalistai, o policijos pareigūnai, pažeidėjas per pusvalandį būtų praradęs iki 450 litų, mat už kelio ženklo pažeidimus skiriama nuo šimto iki pusantro šimto litų bauda.
Ne ką mažiau pažeidimų darė ir kitų maršrutinių taksi vairuotojai. Pavyzdžiui, nuo Mogiliovo gatvės iki Melnragės keleivius vežęs 6-ojo maršruto vairuotojas draudžiančių sustoti ženklų nepaisė keturis kartus.
Atėmė privilegiją
„Mikriukų” vairuotojai, sužinoję apie padarytus KET pažeidimus, tik kraipė galvas.
Vyrai teigė girdėję, kad „kažkas turi pasikeisti”, bet kada ir kas konkrečiai, tvirtino nežinantys.
Anot vairuotojo Viktoro, nei jis, nei jo kolegos esą nė negirdėjo, kad nuo praėjusio trečiadienio, kaip skelbia „Valstybės žinios”, įsigaliojo Vyriausybės nutarimas, kuriuo patvirtinti KET pakeitimai.
Tarp jų – ir nauji ženklo „Sustoti draudžiama” galiojimo reikalavimai. Anksčiau šis ženklas negaliojo maršrutiniam transportui bei ženklu „Neįgalusis” pažymėtiems automobiliams, o nuo spalio 11-osios „mikriukams” privilegijos panaikintos.
„Aš „Valstybės žinių” neskaitau, o apie pasikeitimus niekas nieko viešai nesakė, nors buvau girdėjęs, kad bus mums nemalonių žinių”, – dienraščiui sakė vairuotojas Viktoras.
Pakenks verslui?
Vairuotojas Algirdas taip pat prisipažino nežinojęs, kad jau kone savaitę nebegali sustoti ten, kur prašo keleiviai. Klaipėdietis piktinosi, esą nauji KET reikalavimai pakenks verslui.
Kiti vežėjai naujovę vertino dar griežčiau. Anot jų, „kažkam naudinga tiesiog sužlugdyti maršrutinių taksi verslą”: „Jeigu mes nebegalime sustoti ten, kur reikia keleiviui, tai kokie mes taksi? Mes tampame tiesiog tokie pat, kaip ir paprasti autobusai, galintys sustoti tik specialiai tam skirtose vietose.”
Be to, vairuotojai piktinosi, kad nauji KET reikalavimai ypač skaudūs dirbant Klaipėdos mieste, kur vos trys pagrindinės gatvės, o jose apstu sustoti draudžiančių ženklų.
Imsis priemonių
„Tai ką, iš viso nebegalėsime dirbti? Nejaugi žmogus norės važiuoti maršrutiniu taksi, jeigu jam reikės išlipti prie Mažvydo alėjos, o aš galėsiu sustoti tik kur nors prie senojo turgaus? Pasižiūrėkite, jeigu paisytume visų Herkaus Manto gatvėje ar Taikos prospekte sustatytų ženklų, tai kaip reikėtų dirbti? Visą atlyginimą skirti baudoms susimokėti?” – retoriškai klausė vairuotojas Povilas.
Klaipėdos VPK Viešosios policijos Eismo priežiūros skyriaus viršininkas Saulius Švėgžda suskubo gesinti vežėjų aistrų. Pasak jo, policijos pareigūnai kol kas neskubės drausminti pažeidėjų ir duos laiko apsiprasti.
„Tegul vairuotojai sužino apie pasikeitimus, prisitaiko. Na, o mes savo ruožtu šiek tiek vėliau imsimės kontroliuoti situaciją. Jau ruošiamės prevencinei akcijai”, – „Vakarų ekspresui” sakė Eismo priežiūros skyriaus viršininkas.
Lauks reakcijos
Viešojo transporto politiką mieste įgyvendinančios VšĮ „Klaipėdos keleivinis transportas” direktorių laikinai pavaduojanti Kontrolės skyriaus viršininkė Ala Galaibo sakė, jog komentuoti situaciją kol kas sunku, nes esą dar nežinoma nei vairuotojų, nei keleivių nuomonė apie KET naujoves.
„Dabar nežinom, kas kaip yra. Gal per daug ženklų mieste pristatyta, gal per mažai. Gal keleiviai piktinsis, kad maršrutiniai taksi nebestos, kur tik įsigeidę, o gal ir ne. Pamatysime. Jeigu keleiviai bus pasipiktinę, galbūt reikės šį klausimą svarstyti specialiai šaukiamame Savivaldybės Saugaus eismo komisijos posėdyje. Be to, kadaise buvo siūlymas maršrutiniams taksi, kaip ir autobusams, įrengti specialias stoteles…” – sakė A. Galaibo.