Kiek mažiau nei metus Klaipėdos muzikiniam teatrui vadovaujanti Audronė Žigaitytė-Nekrošienė sulaukė kolektyvo prašymo pasitraukti iš pareigų
Klaipėdos muzikinio teatro meno tarybos viešas laiškas kultūros ministrui buvo netikėtas ne tik beveik metus teatrui vadovaujančiai Audronei Žigaitytei-Nekrošienei, bet ir didumai kolektyvo.
Skubiai sukviesti į meno tarybos posėdį jos nariai puse lūpų prasitarė aptarsią problemas, susijusias su teatro vidaus darbo organizavimo ir derinimo klausimais. Penktadienio vakarą į teatro fojė susirinko gausus būrys darbuotojų, artistų, choristų ir muzikantų. Daugeliui jų pasirodė keista, kad atvyko ir kultūros viceministras Gintaras Sodeika. Netrukus mįslingo susirinkimo tikslas išaiškėjo.
Paragino atsistatydinti
Meno tarybos narys Šarūnas Juškevičius kolegoms pranešė, kad teatre susiklosčiusi itin sunki padėtis ir tvyranti įtampa verčia darbuotojus garsiai prabilti apie paprastai neviešinamas vidaus problemas. Anot jo, posėdžio išvakarėse keli meno tarybos nariai lankėsi Kultūros ministerijoje ir perdavė ministrui viešą laišką. Pasirašiusieji laišką nepatenkinti Žigaitytės-Nekrošienės veiksmais, jos elgesiu su darbuotojais.
Juškevičiaus teigimu, nuo pat savo darbo pradžios naujoji direktorė provokuoja skandalus ne tik teatre, bet ir spaudoje. „Nemažai žmonių dėl teatro vadovės asmeninių savybių ir darbo metodų išėjo iš darbo, daug kas atsisakė dirbti visu etatu. Žigaitytė-Nekrošienė teatre kuria nepakantumo atmosferą, kursto nepasitikėjimą tarp darbuotojų, skaldo kolektyvą, jai vadovaujant teatro lankomumas labai sumažėjo”, – sakė Juškevičius.
Būtent dėl šių priežasčių ir siekdami neleisti teatrui subyrėti meno tarybos nariai viešame laiške paprašė sustabdyti direktorės įgaliojimus ir paskelbti naują konkursą. Juškevičius visiems girdint paprašė, kad Žigaitytė-Nekrošienė atsistatydintų.
Afišuoti nenorėjo
Palaikančiųjų Juškevičių ir užtariančiųjų teatro direktorę jėgos pasiskirstė tolygiai. Tačiau net ir nepritariantys Žigaitytės-Nekrošienės vadovavimo metodams darbuotojai ne visi ryžosi viešai apie tai pareikšti. Daugumą žmonių papiktino tai, kad meno taryba parašė laišką ministerijai nepasitarusi su visais kolektyvo nariais. Kalbos apie žmonių nepasitenkinimą teatre sklandė tik kuluaruose, niekas savo rūpesčių neketino afišuoti ir užsitraukti dar didesnę direktorės nemalonę.
Ilgametis teatro solistas Juškevičius tvirtino nebijąs direktorės keršto, todėl ir kritikavęs ją girdint kultūros viceministrui ir šimtui kolektyvo narių. Jis apgailestavo, kad teatre nėra etikos komisijos, ši jau senokai privalėjo svarstyti Žigaitytės-Nekrošienės elgesį.
Dalijosi nuoskaudomis
Ant teatro vadovės galvos krito didelių nuoskaudų ir kaltinimų kruša. „Ji nepagarbiai elgiasi su darbuotojais, nemoka valdyti kolektyvo, meluoja. Ji nesudaro autorinių sutarčių su darbuotojais, neatsiskaito su jais už atliktą darbą. Siekdama savo tikslų Žigaitytė-Nekrošienė naudoja klastą, šantažuoja, piktnaudžiauja valdžia, laužo sutarties sąlygas” – skaudulius vardijo teatro darbuotojai. Kai kuriems jų atrodo, kad teatro vadovė siekia sunaikinti kelis dešimtmečius gyvuojančią kultūros šventovę.
„Daugelis iš teatro išėjo su begaline nuoskauda. Nenorime jo palikti, – teigė choro vadovas Vladimiras Konstantinovas. – Ji negerbia menininkų, kūrėjų ir statytojų, dirbti kviečia svetimus atlikėjus, o saviems darbo neduoda, didina bilietų kainas, liepia pateikti naujo teatro planą”.
Artėja laikas, kai teatrui ne juokais prireiks psichologo. Darnumu ir draugiškumu visada garsėjęs kolektyvas bijo atvirai reikšti nuomonę. Neoficialiai kalbama, kad Žigaitytės-Nekrošienės vadovavimo metodai primena gūdų sovietmetį – ji esą sugebėjo prisijaukinti silpnesnius darbuotojus, pakėlė jiems atlyginimus, o šie tapo direktorės šnipais. Žmonės baiminasi, kad pradėjus statyti naują teatrą jame neliks kam dirbti.
Atsiprašė įskaudintųjų
Prieš devynis mėnesius laimėjusi Kultūros ministerijos skelbtą konkursą Klaipėdos muzikinio teatro vadovo pareigas eiti Žigaitytė-Nekrošienė labai didžiavosi, kad sėkmę lėmė jos projektas dėl naujo teatro uostamiestyje statybos. Atrodo, šis tikslas dabar nebėra toks reikšmingas.
Tačiau teatro vadovė nesisieloja. Ji pareiškė neketinanti trauktis pirmiems sunkumams užgriuvus. Direktorė prisiekinėjo toliau dirbsianti savo pradėtus darbus ir įgyvendinsianti užsibrėžtus tikslus. Į kolektyvą ji kreipėsi žodžiais: „Aš jus visus labai myliu. Niekada netikėjau, kad susidursiu su bendravimo problemomis, nes esu labai komunikabili. Nemaniau, kad mano griežčiau ištartas žodis kai kam skambės kaip įžeidimas. Ką įskaudinau, nuoširdžiai atsiprašau, – kalbėjo Žigaitytė-Nekrošienė. – Kiekvienas naujas vadovas atsineša naujų idėjų, kurios seniesiems darbuotojams nepatinka, todėl jas įgyvendinant nesusipratimų neišvengta”.
Direktorė pasigyrė, kad pagaliau perskaitė vadybos vadovėlį, kuriame patariama, kaip darbuotojams atsikratyti įtampos. Teatre esą reikėtų pakabinti jo vadovės iškamšą, kad ją visi galėtų kumščiuoti į valias.
Atliks auditą
Paskutinis savo žodį meno tarybos posėdyje tarė viceministras Sodeika. Įdėmiai išklausęs visus kalbėjusiuosius jis pripažino, kad teatras turi labai daug problemų. Sodeika pritarė, kad teatro steigėja Kultūros ministerija privalėtų daugiau dėmesio skirti šiai svarbiai kultūros šventovei. Viceministras pažadėjo, kad radus galimybę teatralams bus skiriama ir pinigų, iš kurių ateityje būtų mokami honorarai.
Labiausiai susirinkusiuosius nudžiugino Sodeikos pareiškimas, kad „susikaupusias problemas būtina spręsti, negalima leisti joms įsisenėti ir kolektyvui byrėti”. Tad dideliam menininkų džiaugsmui buvo garantuota, kad Klaipėdos muzikiniame teatre netrukus bus atliekamas auditas. Tuomet turėtų paaiškėti, ar Žigaitytei-Nekrošienei bus leista toliau vadovauti teatrui.